Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony A58 eller Nikon D3200
- Trådstartare sasoki
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jag skulle säga Nikon rakt av, ffa om medföljande objektivet är 18-55/3,5-5,6 med VR:
1. A58 är väldigt plastig med plastbajonett också
2. Sonys 18-55 är ganska dåligt och sämre optiskt än Nikons 18-55r med bildstab (VR)
3. Om du i framtiden säljer är det betydligt lättare att sälja Nikon
4. Nikon har lite bättre bildhantering i JPEG (smaksak i o f s men experter ger Nikon övertag överlag)
5. Optisk sökare
Anledningen att välja A58:
1. Elektronisk sökare som kan ge större bild som inte är kopplad till sensorn storlek och möjliggör livekontroll av inställningar mm
2. Vill man köpa på sig en del objektiv med fasta brännvidder eller äldre objektiv från t ex 80-talet blir även dessa bildstsbiliserade då stab sitter i kamerahuset. I gengäld så har alla moderna vanliga zoomar till Nikon ändå inbyggd bildstsb (VR) utan extra kostnad så fördelen för Sony gäller endast många fasta brännvidder och äldre objektiv
1. A58 är väldigt plastig med plastbajonett också
2. Sonys 18-55 är ganska dåligt och sämre optiskt än Nikons 18-55r med bildstab (VR)
3. Om du i framtiden säljer är det betydligt lättare att sälja Nikon
4. Nikon har lite bättre bildhantering i JPEG (smaksak i o f s men experter ger Nikon övertag överlag)
5. Optisk sökare
Anledningen att välja A58:
1. Elektronisk sökare som kan ge större bild som inte är kopplad till sensorn storlek och möjliggör livekontroll av inställningar mm
2. Vill man köpa på sig en del objektiv med fasta brännvidder eller äldre objektiv från t ex 80-talet blir även dessa bildstsbiliserade då stab sitter i kamerahuset. I gengäld så har alla moderna vanliga zoomar till Nikon ändå inbyggd bildstsb (VR) utan extra kostnad så fördelen för Sony gäller endast många fasta brännvidder och äldre objektiv
Flash Gordon
Aktiv medlem
Ett gott råd.
Alla frågar vilken kamera de skall köpa. Det är egentligen fel fråga.
Fråga istället vilket kamerasystem du skall välja.
Kamerahus byts relativt ofta. Fast att också sälja av alla objektiv och tillbehör man samlat på sig blir dyrt om man skall göra det vid varje kamerabyte.
Så titta igenom vem som har de objektiv blixtar mm. som du kan tänkas vara intresserad av för framtiden.
Tyvärr investerar man sig gärna fast i ett märke och det blir väldigt dyrt att byta till ett annat om man skulle känna för det.
Alla frågar vilken kamera de skall köpa. Det är egentligen fel fråga.
Fråga istället vilket kamerasystem du skall välja.
Kamerahus byts relativt ofta. Fast att också sälja av alla objektiv och tillbehör man samlat på sig blir dyrt om man skall göra det vid varje kamerabyte.
Så titta igenom vem som har de objektiv blixtar mm. som du kan tänkas vara intresserad av för framtiden.
Tyvärr investerar man sig gärna fast i ett märke och det blir väldigt dyrt att byta till ett annat om man skulle känna för det.
Bengf
Aktiv medlem
Ja och det absolut vanligaste rådet, Canon eller Nikon. Det är så vanligt att det slår allt övrigt som någon kan komma på. Bilar, tvättmaskiner, TV, ja ingen övrig produkt ligger ens 1000 mil närmare, än vad kamerorna Canon eller Nikon gör vad gäller rekommendationer.
Och i detta fall svarar jag också tveklöst D3200, visserligen lika plastig som A58, men plast är inte fy skam på något vis. Föregångaren till A58 var A57 vilket också var en bättre kamera, så vad Sony dribblade med där kan man undra över.
Kasta ett öga på senaste D3300 i serien, sedan behöver du inte sälja den om du byter upp dig om några år, en smidig andra kamera att ha till hands eller låna till flickvän/fru.
//Bengt.
Och i detta fall svarar jag också tveklöst D3200, visserligen lika plastig som A58, men plast är inte fy skam på något vis. Föregångaren till A58 var A57 vilket också var en bättre kamera, så vad Sony dribblade med där kan man undra över.
Kasta ett öga på senaste D3300 i serien, sedan behöver du inte sälja den om du byter upp dig om några år, en smidig andra kamera att ha till hands eller låna till flickvän/fru.
//Bengt.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jag är väldigt osäker på om prisskillnaden på 1000:- dememellan (D3200 vs D3300) är värt 1000:-. Då skulle jag hellre gå på D5200 än D3300 p g a autofokusen. Köp med 18-55 i någon VR version - de är skarpare (f u bildstabiliserade) än de utan VR.
Bengf
Aktiv medlem
Ja inte helt lätt att råda, inte ovanligt att det slutar med D7100 eller D7200 några sidor fram, när man köper D3200 eller en Canon1200D så tror jag inte man handlar för resten av livet liksom, även om dom fungerar bra under många år, alla blir inte eller supernörd-fotograf, utan har flera strängar på sin lyra. och väldigt många nöjer sig med 1 till 2 objektiv, så att det finns 1000 att välja på eller 14 har ofta en ringa betydelse i verkligheten. Finns en hel del som har en 50f/1,8 påskruvad nära på för jämnan eller nån 35f/2,8.
Sedan tänker man inte alltid på att minneskort skall köpas och någon väska också, blåsbälg och borste, alltid tillkommer det något. så 5-700 kr extra är inte ovanligt.
Nu har bara Sony släppt en A-mount-kamera i år A77II sedan finns då A58 kvar, om Sony haft mera fart på sitt mellansegment A-mount så hade jag kanske rekommenderat ersättaren till A58 som då skulle ha funnits redan. A58 är absolut ingen dålig kamera rent bildmässigt, men dom har plockat i hop lite egendomligt från A37 och A57 tycker jag.
//Bengt.
Sedan tänker man inte alltid på att minneskort skall köpas och någon väska också, blåsbälg och borste, alltid tillkommer det något. så 5-700 kr extra är inte ovanligt.
Nu har bara Sony släppt en A-mount-kamera i år A77II sedan finns då A58 kvar, om Sony haft mera fart på sitt mellansegment A-mount så hade jag kanske rekommenderat ersättaren till A58 som då skulle ha funnits redan. A58 är absolut ingen dålig kamera rent bildmässigt, men dom har plockat i hop lite egendomligt från A37 och A57 tycker jag.
//Bengt.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
På det hela ändå ganska kloka råd i tråden. Även om jag skulle föreslå D3200+18-55 VR (alt D5200+18-55 VR) om man nu inte har råd med kit med 18-105 VR förstås, så är det sant att som instegskamera fungerar alla system. Nyligen (fortfarande?) reas Pentax KS-1 med 18-55 ut billigt. Fin sökare i den.
Det viktiga att komma ihåg är att inte vara märkestrogen i blindo om man bestämmer sig för att uppgradera objektiv eller kamera längre fram. T ex kostar en 70-200/2,8 mer än de flesta kameror och köper man ett sådant så vill man ändå uppgradera kamerahuset och man får se vad som blir billigast i sin helhet då, och i det läget blir det ofta Nikon eller Canon, i synnerhet om man kan tänka sig begagnat.
Det viktiga att komma ihåg är att inte vara märkestrogen i blindo om man bestämmer sig för att uppgradera objektiv eller kamera längre fram. T ex kostar en 70-200/2,8 mer än de flesta kameror och köper man ett sådant så vill man ändå uppgradera kamerahuset och man får se vad som blir billigast i sin helhet då, och i det läget blir det ofta Nikon eller Canon, i synnerhet om man kan tänka sig begagnat.
Hans Österlind
Aktiv medlem
Hej!
Nu står jag mellan två modeller, Sony A58 och Nikon D3200. Vilken rekommenderar ni mig? Jag använder kameran till att fota naturen, blommor, porträtt och stadsvyer.
Hälsningar
Nikon. DSLR kontra icke DSLR, ju mer tiden går desto mindre skillnad på kameratyperna blir det. Det låter som att du kommer hålla på med allmänfoto och då kommer troligtvis något billigare, läs begagnat, räcka långt och då får du pengar över till andra saker som optik, blixt, väska osv.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Nikon. DSLR kontra icke DSLR, ju mer tiden går desto mindre skillnad på kameratyperna blir det. Det låter som att du kommer hålla på med allmänfoto och då kommer troligtvis något billigare, läs begagnat, räcka långt och då får du pengar över till andra saker som optik, blixt, väska osv.
Jo, det är sant i många fall - så gör jag själv. MEN kan man inget om kameror så vet man inte vad man skall kolla: är sensorn skadad? Håller slutaren? Hur är det med övriga funktioner? Oftast på amatörkameror inte så hårt körda i o f s. Säkrast i så fall är att köpa av återförsäljare då msn har ångerrätt och garanti. Å andra sidan är dessa instegskameror så prispressade att man sparar lite på dem beg. Behöver man inget mer avancerat så är det lika bra att köpa en instegskamera.