Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A55 eller Sony A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad fick dig ett byta modell också?

AF fokuserade fel och de lyckades inte få till det efter en sväng till verkstan heller så då tröttnade jag och bytte modell också. Jag gillade verkligen A55 men jag beslutade att byta modell också eftersom jag vill ha all bildkvalitet som går att få ur den sensorn. A55 är trots allt en kompromiss i det avseendet.[/QUOTE]

Sony har kommit starkt på slutspurten, för bara en mycket kort tid sedan så var Nikons D90 klassad som den bästa APS-C kameran av trådens tillförlitliga experter, med överraskning så kommer A55 in på banan och går nära på jämt med mästaren D90. veckan efter så byter StenÅke den mot en lite värre A580. K5 är tydlingen den som ger allra bästa Rawkonverterar-bilden. D7000 ger en mycket bra jpeg-behandling kamerans egen brushantering är tydlingen mycket bra. Till skillnad mot A550 så går det att få ut mera ur A580 nu genom Raw. som jag har uppfattat det så har A580 en liten,liten bit kvar till att bevara detaljer i jpeg som dom övriga, att Pentax K5 till och med klår D7000 trodde jag inte, nu är inte skillnaderna särskilt jättestora mellan dom, men Joakim ser dom klart.

Nu när du sitter med både A550 och A580 StenÅke, verkar A580 något finare gjord eller vad säger du.

SÅS (undertecknad skrev): AF fokuserade fel och de lyckades inte få till det efter en sväng till verkstan heller så då tröttnade jag och bytte modell också. Jag gillade verkligen A55 men jag beslutade att byta modell också eftersom jag vill ha all bildkvalitet som går att få ur den sensorn. A55 är trots allt en kompromiss i det avseendet.

Sony har kommit starkt på slutspurten, för bara en mycket kort tid sedan så var Nikons D90 klassad som den bästa APS-C kameran av trådens tillförlitliga experter, med överraskning så kommer A55 in på banan och går nära på jämt med mästaren D90. veckan efter så byter StenÅke den mot en lite värre A580. K5 är tydlingen den som ger allra bästa Rawkonverterar-bilden. D7000 ger en mycket bra jpeg-behandling kamerans egen brushantering är tydlingen mycket bra. Till skillnad mot A550 så går det att få ut mera ur A580 nu genom Raw. som jag har uppfattat det så har A580 en liten,liten bit kvar till att bevara detaljer i jpeg som dom övriga, att Pentax K5 till och med klår D7000 trodde jag inte, nu är inte skillnaderna särskilt jättestora mellan dom, men Joakim ser dom klart.

Nu när du sitter med både A550 och A580 StenÅke, verkar A580 något finare gjord eller vad säger du.[/QUOTE]

Nää, det är nära nog exakt samma hus (lite tjockare bara). En knapp på A550 är borta (digital zoom) och utbytt mot videoknappen. Det är allt. Men det finns en hel del andra både nya och förbättrade finesser i A580. Dessutom är bildkvaliteten klart bättre och bilderna är renare även på bas-ISO. Ingen dipp heller på ISO 800 som finns på A550. ISO 800 är oanvändbar på den kameran enligt min mening.

Sen ska man nog inte överdriva skillnaderna mellan de varianter som finns på kameror med Sonys nya 16 Mp sensor. Det är vida viktigare vad folk skruvar på för objektiv än dessa marginella skillnader. De skillnaderna syns ordentligt. Det gör inte de mycket små skillnader som finns mellan exv. Nikon 7000 och Sony A580.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto