Men om man är så inbiten filmare som du säger dig vara så borde du väl köpa en modern filmkamera istället eller? Tiden har väl inte sprungit ifrån D90 än?
Tillbaka till frågan: Jag har föregångaren till A580 som i ju heter A550 (som inte kan filma) och nu också A55. A550 är väldigt lik A580 och jag valde A55 för jag inte bara ville ha mer av samma sak utan något helt nytt. A55 är nämligen kameran jag väntat på länge nu och jag ser den som optimal i rollen som en mycket kompetent resekamera med mänder av spännande JPEG-funktioner. Det innebär att den kommer att bestyckas med min Tamron 24-135mm som kommer få sitta på mest hela tiden eller små fasta gamla Minolta-objektiv typ 24mm, 50mm och möjligen ett 90 mm Tamron makro. Däremot känns detta lilla kamerahus lite obalanserat med exv. Big Beer Can och andra större telen. I det läget är A580 eller min A550 en betydligt naturligare kombo. Gillar du större kamerahus för greppet skull ska du säkert välja A580 och om du vill ha precis allt tillgängligt ljus till sensorn och inte pruta det ringaste på bildkvaliteten oavsett vilka andra funktioner som helst som ligger i den andra vågskålen, så är valet detsamma även om den praktiska skillnaden detta ger i bildkvalitet säkert är försumbar. Om superlång batteritid är det viktigaste för dig är valet självklart även där A580.
Om du däremot prioriterar ett mindre och lättare kamerahus och alla de nya fantastiska funktionerna i denna snudd på optimala resekamera, så är valet lätt (med ett undantag för mig och det är väl batteritiden då som inte är särskilt imponerande på A55). Den är en betydligt vassare kombo stillbild/film och gör att du har AF även vid filmning. Den har en mycket enklare och renare konstruktion som ger mängder av fördelar. Ingen annan billig systemkamera klarar av att ta bilder med aktiv AF under filmning och mätning med 10 bilder/sek. Ingen annan instegsmodell kan arbeta med alla de overlayer man kan ha i sökaren och ingen annan av de Sonykameror jag haft har haft en så stor och ljus optisk sökare som denna EVF. Live View funkar nu ännu bättre än den redan marknadsledande som redan finns i min gamla modell A550, då den nu är mycket smidigare när det gäller hantering av manuell fokusering. Den elektroniska sökare funger precis på samma sätt som Live View, vilket även det är en fördel. Samma handgrep oavsett om du kollar i hålet eller på skärmen. Om man är ute och reser är det inget fel att den kan geotagga dina bilder med hjälp av den inbyggda GPS:en heller. A55 har dessutom inbyggd spegeluppfällning (MLU ) som proffstestare alltid gnäller på instegsmodellerna om att de saknar. A55 saknar ju helt rörlig spegel så i A55 är det snarast ett "icke problem" än en funktion man måste ha för att testare ska bli nöjda.
Hade du inte haft kravet att kunna använda gamla Minolta-objektiv, så kanske du skulle tittat på en NEX 5:a också