Annons

Sony A55 eller Sony A580

Produkter
(logga in för att koppla)

Jägar3n

Aktiv medlem
Hej.
Håller på att sälja av min Nikonutrustning (D90) för att byta till Sony.Jag har kommit så långt att jag bestämt mig för att det blir antingen A55 eller A580.Lutar nog åt A55 då jag är rätt inbiten filmare också.Funderar på kittet med DT 18-55/3,5-5,6 SAM + DT 55-200/4-5,6 SAM.Vore kul att höra synpunker A55 vs A580 och hur bra man klarar sig med nämnda kitoptik.Mina största intresseområden är väl vanlig familjefotografering men mest är det djur i naturen (har också med och fotar under jakt) samt macro.Kommer att satsa på ett macro och en telezoom så småningom så det vore kul att på tips på passande objektiv till detta ändamål (gärna minolta objektiv).

Hej ? Vad är det som gör att du vill byta utrustning ? Du har ju redan bra grejer vad jag kan se i din profil ! Känns som du säljer av för att i princip köpa samma grejer igen,fast i annat märke.Ursäkten för ett byte skulle ju vara om du tänker filma mycket,där ligger D90:n i lä så det ryker om det,men för stillbildsfoto skulle jag inte bytat om jag vore du.En positiv grej med A55 är ju att den filmar med stereoljud direkt ur kameran.MVH.

Senast ändrad:
Hej ? Vad är det som gör att du vill byta utrustning ? Du har ju redan bra grejer vad jag kan se i din profil ! Känns som du säljer av för att i princip köpa samma grejer igen,fast i annat märke.Ursäkten för ett byte skulle ju vara om du tänker filma mycket,där ligger D90:n i lä så det ryker om det,men för stillbildsfoto skulle jag inte bytat om jag vore du.En positiv grej med A55 är ju att den filmar med stereoljud direkt ur kameran.MVH.

Anade väl att det var den frågan jag skulle få och inte svar på min fråga.Jag är inbiten filmare så jag filmar nog mer än vad jag fotar stillbild men foto är också en stor del.Testat filmning med D90 men där glänser den ju inte.Visst är D90 en suverän stillbildskamera men jag är övertygad om att t.ex A580 också är det.Tester visar vad jag kunnat läsa att bildkvalite så matchar A580 mycket väl Nikons nya D7000.Visst, byggkvalite är säkert bättre på D7000 men jag ska inte ut i krig med kameran så jag är säker på att Sony kommer att hålla för mig.Utbudet av objektiv brukar vara ett sätt att lyfta Nikon vs Sony men jag har kollat och allt jag kan tänkas behöva finns att få tag i till Sony.Sedan är jag absolut ingen s.k. märkestaliban.Har haft minolta på den analoga tiden, kört både Olympus och Nikon digitalt.Just nu känner jag för att byta system till Sony.Tror att dom kommer att gå bättre och bättre i framtiden.Gillar möjligheten att kunna använda minoltaobjektiv igen.Men egentligen är det rätt ointressant varför jag vill byta för det var inte det frågan handlade om.Hoppades på svar A55 vs 580 samt lite tips angående objektiv.Om det är någon som vill ge några råd angående detta vore det kul men frågor som "varför byta" kan kvitta för det är redan bestämt, frågan är bara A55 eller A580! Var är alla Sonyister ??? :)
Kanske finns ni som klämt på båda eller kanske till och med äger nån av dom.Jag ska klämma på båda självklart innan jag bestämmer hundra vilken det blir.Kom med tips, synpunkter,råd,hjälp.
MVH

Kan tyvärr inte ge nått riktigt bra svar då jag personligen inte äger nån av modellerna men testa o ställ frågan i denna tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126309&highlight=a55+a580

alt A560/580 tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=124508&highlight=a55+a580

alt A33/55 tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=124143&highlight=a55+a580

tror du finner/lättare få bra svar i nån av dom trådarna av användare som har kamerorna i frågan.

Men om man är så inbiten filmare som du säger dig vara så borde du väl köpa en modern filmkamera istället eller? Tiden har väl inte sprungit ifrån D90 än?

Tillbaka till frågan: Jag har föregångaren till A580 som i ju heter A550 (som inte kan filma) och nu också A55. A550 är väldigt lik A580 och jag valde A55 för jag inte bara ville ha mer av samma sak utan något helt nytt. A55 är nämligen kameran jag väntat på länge nu och jag ser den som optimal i rollen som en mycket kompetent resekamera med mänder av spännande JPEG-funktioner. Det innebär att den kommer att bestyckas med min Tamron 24-135mm som kommer få sitta på mest hela tiden eller små fasta gamla Minolta-objektiv typ 24mm, 50mm och möjligen ett 90 mm Tamron makro. Däremot känns detta lilla kamerahus lite obalanserat med exv. Big Beer Can och andra större telen. I det läget är A580 eller min A550 en betydligt naturligare kombo. Gillar du större kamerahus för greppet skull ska du säkert välja A580 och om du vill ha precis allt tillgängligt ljus till sensorn och inte pruta det ringaste på bildkvaliteten oavsett vilka andra funktioner som helst som ligger i den andra vågskålen, så är valet detsamma även om den praktiska skillnaden detta ger i bildkvalitet säkert är försumbar. Om superlång batteritid är det viktigaste för dig är valet självklart även där A580.

Om du däremot prioriterar ett mindre och lättare kamerahus och alla de nya fantastiska funktionerna i denna snudd på optimala resekamera, så är valet lätt (med ett undantag för mig och det är väl batteritiden då som inte är särskilt imponerande på A55). Den är en betydligt vassare kombo stillbild/film och gör att du har AF även vid filmning. Den har en mycket enklare och renare konstruktion som ger mängder av fördelar. Ingen annan billig systemkamera klarar av att ta bilder med aktiv AF under filmning och mätning med 10 bilder/sek. Ingen annan instegsmodell kan arbeta med alla de overlayer man kan ha i sökaren och ingen annan av de Sonykameror jag haft har haft en så stor och ljus optisk sökare som denna EVF. Live View funkar nu ännu bättre än den redan marknadsledande som redan finns i min gamla modell A550, då den nu är mycket smidigare när det gäller hantering av manuell fokusering. Den elektroniska sökare funger precis på samma sätt som Live View, vilket även det är en fördel. Samma handgrep oavsett om du kollar i hålet eller på skärmen. Om man är ute och reser är det inget fel att den kan geotagga dina bilder med hjälp av den inbyggda GPS:en heller. A55 har dessutom inbyggd spegeluppfällning (MLU ) som proffstestare alltid gnäller på instegsmodellerna om att de saknar. A55 saknar ju helt rörlig spegel så i A55 är det snarast ett "icke problem" än en funktion man måste ha för att testare ska bli nöjda.

Hade du inte haft kravet att kunna använda gamla Minolta-objektiv, så kanske du skulle tittat på en NEX 5:a också :)

Senast ändrad:
Kan du komma över ett minolta 100/2,8 macro så missa inte chansen. Det är ruggigt skarpt och får de flest andra objektiv jag testat att verka rätt softa.
De är inte ute så ofta, men det händer. Priset brukar hamna mellan 3500 och 4000.

Men om man är så inbiten filmare som du säger dig vara så borde du väl köpa en modern filmkamera istället eller? Tiden har väl inte sprungit ifrån D90 än?

Tillbaka till frågan: Jag har föregångaren till A580 som i ju heter A550 (som inte kan filma) och nu också A55. A550 är väldigt lik A580 och jag valde A55 för jag inte bara ville ha mer av samma sak utan något helt nytt. A55 är nämligen kameran jag väntat på länge nu och jag ser den som optimal i rollen som en mycket kompetent resekamera med mänder av spännande JPEG-funktioner. Det innebär att den kommer att bestyckas med min Tamron 24-135mm som kommer få sitta på mest hela tiden eller små fasta gamla Minolta-objektiv typ 24mm, 50mm och möjligen ett 90 mm Tamron makro. Däremot känns detta lilla kamerahus lite obalanserat med exv. Big Beer Can och andra större telen. I det läget är A580 eller min A550 en betydligt naturligare kombo. Gillar du större kamerahus för greppet skull ska du säkert välja A580 och om du vill ha precis allt tillgängligt ljus till sensorn och inte pruta det ringaste på bildkvaliteten oavsett vilka andra funktioner som helst som ligger i den andra vågskålen, så är valet detsamma även om den praktiska skillnaden detta ger i bildkvalitet säkert är försumbar. Om superlång batteritid är det viktigaste för dig är valet självklart även där A580.

Om du däremot prioriterar ett mindre och lättare kamerahus och alla de nya fantastiska funktionerna i denna snudd på optimala resekamera, så är valet lätt (med ett undantag för mig och det är väl batteritiden då som inte är särskilt imponerande på A55). Den är en betydligt vassare kombo stillbild/film och gör att du har AF även vid filmning. Den har en mycket enklare och renare konstruktion som ger mängder av fördelar. Ingen annan billig systemkamera klarar av att ta bilder med aktiv AF under filmning och mätning med 10 bilder/sek. Ingen annan instegsmodell kan arbeta med alla de overlayer man kan ha i sökaren och ingen annan av de Sonykameror jag haft har haft en så stor och ljus optisk sökare som denna EVF. Live View funkar nu ännu bättre än den redan marknadsledande som redan finns i min gamla modell A550, då den nu är mycket smidigare när det gäller hantering av manuell fokusering. Den elektroniska sökare funger precis på samma sätt som Live View, vilket även det är en fördel. Samma handgrep oavsett om du kollar i hålet eller på skärmen. Om man är ute och reser är det inget fel att den kan geotagga dina bilder med hjälp av den inbyggda GPS:en heller. A55 har dessutom inbyggd spegeluppfällning (MLU ) som proffstestare alltid gnäller på instegsmodellerna om att de saknar. A55 saknar ju helt rörlig spegel så i A55 är det snarast ett "icke problem" än en funktion man måste ha för att testare ska bli nöjda.

Hade du inte haft kravet att kunna använda gamla Minolta-objektiv, så kanske du skulle tittat på en NEX 5:a också :)

Jag äger en Panasonic Hd kamera av nyare snitt. Har aldrig sagt att D90 är en dålig kamera, den kunde säkert funka för mig i många år till, men..jag byter endast för att jag känner att jag vill prova på Sony. Har varit på gång tidigare då jag blivit förtjust i den snabba Live-view som dom har på sina kameror plus att jag tycker dom är innovativa.Läst väldigt gott om både A55 och A580 så jag frågar istället, varför inte!
Tackar för ditt svar som var väldigt givande.Det enda som oroar är hur jag kommer att uppleva EVF på A55, samt det du säger om telezoom då detta troligen blir ett av de mest använda objektiven.

Jag äger en Panasonic Hd kamera av nyare snitt. Har aldrig sagt att D90 är en dålig kamera, den kunde säkert funka för mig i många år till, men..jag byter endast för att jag känner att jag vill prova på Sony. Har varit på gång tidigare då jag blivit förtjust i den snabba Live-view som dom har på sina kameror plus att jag tycker dom är innovativa.Läst väldigt gott om både A55 och A580 så jag frågar istället, varför inte!
Tackar för ditt svar som var väldigt givande.Det enda som oroar är hur jag kommer att uppleva EVF på A55, samt det du säger om telezoom då detta troligen blir ett av de mest använda objektiven.

Äh, försök gå in någonstans och testa hur det känns med både EVF och telen. Lägg inte så stor vikt vid detta. Funkar det så funkar det och det är ju inte så att det inte funkar med tele på A55. Du har väl sett vad de sätter på NEX:arna antar jag och A55 med längre telen är inget mot hur det är med en NEX.. EVF är faktiskt så långt, mycket mer av en positiv överaskning än en negativ för mig men folk upplever den väldigt olika, vilket du kanske redan noterat och jag har stor respekt för de som inte gillar den. En del måste säkert vänja sig mer än andra. Den kompromiss Sony valt med fast spegel och EVF öppnar ju upp för en massa andra spännande lösningar och fördelar och det får man inte heller glömma att lägga i den andra vågskålen.

A55 är annars en av de mest skojiga och smarta kameror jag umgåtts med till dags dato och om du blivit förtjust i Live View på någon annan Sony-modell än A33 eller A55 så kommer du se att på dessa kameror lyfter den funktionen en dimension till på flera plan. Glöm bara inte att slå på Live View-zoom för den är av by default och den måste aktiveras i menyträsket. Läs gärna manualen!!! Det här är annars ett bra exempel på en funktion som man lätt skulle kunna gå förbi om man som många struntar i att lära sig om hur ens kamera funkar via manualen och försöker begripa sig på den genom gamla erfarenheter och viss fantasi. Det räcker som sagt inte alltid. Som jag tidigare talat om trodde butikspersonalen att "zoomfunktionen nog tagits bort", för att A55 ändå var att betrakta som en lite enklare instegsmodel (typ man kan ju inte få allt för 50 spänn)l. Man kan tycka vad man vill om det men A55 är lite av en varg i fårakläder. Den är rätt vass inser man efter ett litet tag.

Det viktigaste är att du får ett system du trivs med.Sony gör fina kameror nu för tiden och är som du sa fulla av nytänkande.Tyckte själv Sonys kameror var så tråkiga för några år sedan,men när A550 kom ut hände något-nu kommer dom med fina innovativa kameror hela tiden och jag tror dom kommer att bli större och större på marknaden.Många av deras lösningar på Live-wiev och filmfunktioner och nu snabbhet är ju bättre än konkurenterna.Deras A580 är ju i samma klass som K5 och D7000 !

Det viktigaste är att du får ett system du trivs med.Sony gör fina kameror nu för tiden och är som du sa fulla av nytänkande.Tyckte själv Sonys kameror var så tråkiga för några år sedan,men när A550 kom ut hände något-nu kommer dom med fina innovativa kameror hela tiden och jag tror dom kommer att bli större och större på marknaden.Många av deras lösningar på Live-wiev och filmfunktioner och nu snabbhet är ju bättre än konkurenterna.Deras A580 är ju i samma klass som K5 och D7000 !

Jag var iväg på MM och kände o klämde o testade på både A55 och A580. Fastnade absolut för A580 så nu är jag ägare av en sådan. Nu får man leka lite med den och sätta sig in i hur den fungerar.Inte riktigt lika som Nikon så det tar väl ett tag att vänja sig.Måste säga att än så länge känns det riktigt bra.Ska bli kul och testa bildkvalite så fort jag hinner.Kan kasta in en fråga till då om vilket program som passar bäst för att bearbeta Sonys RAW filer. Till Nikon körde jag Capture NX 2 som jag gillade men vad är bäst till Sony.Det fälje med något på en cd men är det lönt att lägga in på datorn eller ska man skaffa något annat direkt?
Nöjd o lycklig 580 ägare. :)

Jag var iväg på MM och kände o klämde o testade på både A55 och A580. Fastnade absolut för A580 så nu är jag ägare av en sådan. Nu får man leka lite med den och sätta sig in i hur den fungerar.Inte riktigt lika som Nikon så det tar väl ett tag att vänja sig.Måste säga att än så länge känns det riktigt bra.Ska bli kul och testa bildkvalite så fort jag hinner.Kan kasta in en fråga till då om vilket program som passar bäst för att bearbeta Sonys RAW filer. Till Nikon körde jag Capture NX 2 som jag gillade men vad är bäst till Sony.Det fälje med något på en cd men är det lönt att lägga in på datorn eller ska man skaffa något annat direkt?
Nöjd o lycklig 580 ägare. :)

Grattis till nya kameran!

Om du inte provat Lightroom ännu så tycker jag du ska göra det. Sony har säkert något eget program också, men LR är helt enkelt suveränt mångsidigt. Man behöver inte nödvändigtvis nåt annat bildredigerings- eller bildhanteringsprogram om man har det här. I alla fall har jag själv klarat mig utan GIMP/PS sedan jag började använda LR. High pass-skärpning är egentligen det enda jag saknar i LR.

Grattis till nya kameran!

Om du inte provat Lightroom ännu så tycker jag du ska göra det. Sony har säkert något eget program också, men LR är helt enkelt suveränt mångsidigt. Man behöver inte nödvändigtvis nåt annat bildredigerings- eller bildhanteringsprogram om man har det här. I alla fall har jag själv klarat mig utan GIMP/PS sedan jag började använda LR. High pass-skärpning är egentligen det enda jag saknar i LR.

Tack !
Har hört mycket om lightroom men aldrig testat .Kanske dags att göra ett försök.

Finns zoomfunktionen i alla fall?

. Glöm bara inte att slå på Live View-zoom för den är av by default och den måste aktiveras i menyträsket. Läs gärna manualen!!! Det här är annars ett bra exempel på en funktion som man lätt skulle kunna gå förbi om man som många struntar i att lära sig om hur ens kamera funkar via manualen och försöker begripa sig på den genom gamla erfarenheter och viss fantasi. Det räcker som sagt inte alltid. Som jag tidigare talat om trodde butikspersonalen att "zoomfunktionen nog tagits bort", för att A55 ändå var att betrakta som en lite enklare instegsmodel (typ man kan ju inte få allt för 50 spänn)l. Man kan tycka vad man vill om det men A55 är lite av en varg i fårakläder. Den är rätt vass inser man efter ett litet tag.

Hur mycket kan man zooma i Live View?
Kunde inte utläsa att funktionen fanns när jag kollade på Deepreview
Ingrid Kågedal

Hur mycket kan man zooma i Live View?
Kunde inte utläsa att funktionen fanns när jag kollade på Deepreview
Ingrid Kågedal

Som jag skrev så måste funktionen aktiveras i menyerna och efter det kan man zooma i MF läge (ja faktiskt även med AF på) med hjälp av radera knappen (Papperskorgen).

Tror det är 15 ggr du kan zooma (så det räcker :) ) om det är samma som på A580. Jag har inte A55 längre då det var fel på mitt ex som de ej fixade att laga (AF). Bytte då mot en A580 rakt av hos Sony.

Bytte då mot en A580 rakt av hos Sony.

Vad fick dig ett byta modell också?[/QUOTE]

AF fokuserade fel och de lyckades inte få till det efter en sväng till verkstan heller så då tröttnade jag och bytte modell också. Jag gillade verkligen A55 men jag beslutade att byta modell också eftersom jag vill ha all bildkvalitet som går att få ur den sensorn. A55 är trots allt en kompromiss i det avseendet.

Vad fick dig ett byta modell också?

AF fokuserade fel och de lyckades inte få till det efter en sväng till verkstan heller så då tröttnade jag och bytte modell också. Jag gillade verkligen A55 men jag beslutade att byta modell också eftersom jag vill ha all bildkvalitet som går att få ur den sensorn. A55 är trots allt en kompromiss i det avseendet.[/QUOTE]

Sony har kommit starkt på slutspurten, för bara en mycket kort tid sedan så var Nikons D90 klassad som den bästa APS-C kameran av trådens tillförlitliga experter, med överraskning så kommer A55 in på banan och går nära på jämt med mästaren D90. veckan efter så byter StenÅke den mot en lite värre A580. K5 är tydlingen den som ger allra bästa Rawkonverterar-bilden. D7000 ger en mycket bra jpeg-behandling kamerans egen brushantering är tydlingen mycket bra. Till skillnad mot A550 så går det att få ut mera ur A580 nu genom Raw. som jag har uppfattat det så har A580 en liten,liten bit kvar till att bevara detaljer i jpeg som dom övriga, att Pentax K5 till och med klår D7000 trodde jag inte, nu är inte skillnaderna särskilt jättestora mellan dom, men Joakim ser dom klart.

Nu när du sitter med både A550 och A580 StenÅke, verkar A580 något finare gjord eller vad säger du.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto