Annons

Sony a5100

Produkter
(logga in för att koppla)

matsene

Ny medlem
Jag har blivit sugen på en a5100.

Det blir på sätt och vis en "första" systemkamera för mig, jag ärvde en av Minoltas tidiga digitala systemkameror av farsan för många år sedan men jag använde aldrig den pga storleken. Men en a5100 tror jag att jag kommer använda då den är tämligen nätt.

Vad tror ni om denna?
Nu börjar den finnas i butik, det kanske tom är någon här som har erfarenheter av den?

Jag har ägt Nex-5n, Nex-6 samt nu A6000 men inte a5100. I mina ögon är a5100 en mix av det yttre utförande från nex-5n och innandömet från a6000.

Nex-5n hade minimalt med yttre reglage precis som a5100. Precis som du säger väldigt nätt. Jag gillade och fotade mycket med min 5n men kände till slut att kontrollerna var lite väl minimala. Hjulet på baksidan kändes inte optimalt placerat för hur jag höll kameran, ofta framför bröstet. Då var ratten på toppen på 5R och 5T bättre placerade. Ett stort plus var dock pekskärmen som gjord det extremt smidigt att välja fokuspunkt.

A6000 upplever jag ha riktigt snabb autofokus, a51000 har samma. Jag kör mest AF-S. Menyerna har blivit mycket bättre än tidigare. Bildkvaliteten är också riktigt bra.

Det som slutligen fick mig att gå vidare till en nex-6 var avsaknaden av elektronisk sökare, EVF. Displayen räckte inte till i starkt solljus. Det blev väldigt svårt att se vad man fotade.

Om du trivs med kontrollerna och inte känner behovet av en EVF så blir du nog nöjd. Om inte så skiljer det bara 1000:- mellan a5100 huset och a6000.

Hoppas det är till någon hjälp

Tack Viktor för ett bra inlägg med dina reflektioner.

Helst skulle man ju vilja ha en a6100... Men den finns ju inte! ;)

Eftersom jag är en total amatör så kommer jag nog inte sakna de funktioner som man har på de lite vassare kamerorna, såsom snabbknapparna och liknande, eftersom jag aldrig har använt dom.

Jag får fundera lite och jag måste gå och klämma på de olika alternativen innan jag beslutar mig.

jag funderar också på att införskaffa en a5100.

jag hade förut en nex5 m wifi och kitobjektivet 16-(50?) och tyckte bilderna blev bra och skarpa, men när jag zoomade in fotona till 100% märkte jag att de inte var skarpa, funderar på om objektivet inte var av bästa klass eller om det var något annat fel. jag sköt bara jpg.

funderar då på å skaffa till a5100 något av dessa primes
sony e 16/2.8 eller sony e 50/1.8.

tror ni jag skulle få bättre skärpa med dessa en m nex5 o kitobjektiv?

edit: märkte nu när jag kollade i efterhand att iso var jävligt hög på många bilder, kan vara att jag inte ställt in iso talet speciellt bra, verkar fungera annorlunda m autoiso mot nikon kanske

har kollat lite mer och sett bilder m bra skärpa hos sony, dock ser en del bilder lite kompaktkamerakvalite ut, kanske a5100 fixar det bättre iom 24bitar. jämfört m min nikon d5300 så saknar jag dynamik och även foton m höga isotal på nikon suddade ut flimret på ett snyggt sätt medans på sony såg det kantigt ut med höga isobilder.

någon som har tankar kring detta?

jag hade förut en nex5 m wifi och kitobjektivet 16-(50?) och tyckte bilderna blev bra och skarpa, men när jag zoomade in fotona till 100% märkte jag att de inte var skarpa, funderar på om objektivet inte var av bästa klass eller om det var något annat fel. jag sköt bara jpg.

funderar då på å skaffa till a5100 något av dessa primes
sony e 16/2.8 eller sony e 50/1.8.

tror ni jag skulle få bättre skärpa med dessa en m nex5 o kitobjektiv?

Hej
Kitobjektivet till nex 18-55 är rätt ok dock ingen super sak. Vad jag läst i tester är 16-50 snäppet sämre. Det är dock kit objektiv vilket innebär en stor inviduell spridning och ingen toppen prestanda. Priset för dessa i kitten är ju inte mycket, visst säljs många men det räcker nog ej ändå.
Några fasta objektiv till nexen som jag har/haft och tycker är skarpa är
50/1,8
35/1,8
24/1,8och sist men inte minst
sigma 30/2,8
Den senaste är löjligt billig men otroligt skarp.

16/2,8 är sådär hyffsat skarp i mitten men tappar skärpa ut mot kanten. Den måste bländas ner till minst 5,6 och är då i paritet med kit-objektivet vid samma bländare. Dock tycker jag den gör sig mycket bra med fish eye konvertern :) även om kantskärpan inte är toppen men duglig
Se bild nedan från Nigarafallen (dock en samansatt tonmappad bild)

Bilagor

• DSC00450_1_2_tonemapped-fs.jpg
    DSC00450_1_2_tonemapped-fs.jpg
    349.1 KB · Visningar: 82
det var inte objektiven som var mitt primära misstag utan att isoauto fungerar på nåt annat sätt än hos nikon som jag var van vid, de flesta av mina bilder har en iso på 3200 och bilderna är väldigt gryniga därvidlag

men tack för svar

sen verkar det som sony processar jpeg sämre än nikon, men jag är inte helt säker på det eftersom jag är så ny på sony

mina bilder såg bra ut om man inte tittar i 100% storlek då de är gryniga, så din bild säger inte så mycket, men snygg var den :)

ska också tillägga att jag är ute efter panncake och inget annat

Enda pankakorna är 20 och 18 f=2,8
Är du nöjd med kit zoomens upplösning är dessa likvärdia vid samma bländare... Så tror jag du inte blir missnöjd, jag tycker därimot kitt och panakaorna är lite softa
Jag är helt såld på cz 24 /1,8 som levererar skärpa etc på min nex-7.

Enda pankakorna är 20 och 18 f=2,8
Är du nöjd med kit zoomens upplösning är dessa likvärdia vid samma bländare... Så tror jag du inte blir missnöjd, jag tycker därimot kitt och panakaorna är lite softa
Jag är helt såld på cz 24 /1,8 som levererar skärpa etc på min nex-7.

mm vet inte om jag är nöjd faktiskt, kanske
5100 ska ju ha autofokus men pannkakan saknar bildstabilisator
filmerna jag filmade med nex var inte så snabba med fokus, ofta ur fokus, med kitobjektivet
antar att pannkakan inte gör det hela bättre
fast jag tänkte väl inte filma i första hand iofs
utan ha en liten nätt sak i fickan på jobbet

En snabb kommentar bara:
Samsung har ett större utbud av pankaksobjektiv som d u är ganska bra:
16, 20,30 mm. De är inte så dyra heller - ifall flera pankaksobjektiv känns relevant.

En snabb kommentar bara:
Samsung har ett större utbud av pankaksobjektiv som d u är ganska bra:
16, 20,30 mm. De är inte så dyra heller - ifall flera pankaksobjektiv känns relevant.

som fungerar på a5100? är ganska nöjd med 20 formatet men skulle vilja ha ljusstarkare, fast då missar man väl pannkakan så att säga

ps. har kollat igenom o jämfört nikon sony bilder och tycker att sony nex bilderna kvalitetsmässigt ligger mittemellan systemkameran och kompaktkameran, åtminstonde när man zoomar in, jag vet inte riktigt varför det blir så, om det är objektivens fel eller kamerans, jag misstänker att det är kameran, kanske man måste välja raw format? med sony. jag har iofs ett ganska bra objektiv till mina nikon med snygg bokeh, kanske därför isoförstöringen ser snyggare ut på nikon?

en snabb koll på foton med olika objektiv verkar ju visa på att det är kameran i sig som inte lyfter bilderna

Nej, skall det absolut vara en Sony A5100 så är det bara att titta på E fattningsobjektiv. Jag ville bara klargöra att det finns andra spegellösa system som kanske erbjuder andra fördelar och är man ffa intresserad av pankaksobjektiv erbjuder Samsung fler och de är överlag ganska bra.

Nej, skall det absolut vara en Sony A5100 så är det bara att titta på E fattningsobjektiv. Jag ville bara klargöra att det finns andra spegellösa system som kanske erbjuder andra fördelar och är man ffa intresserad av pankaksobjektiv erbjuder Samsung fler och de är överlag ganska bra.

ok, har aldrig kollat samsung

ps. har kollat igenom o jämfört nikon sony bilder och tycker att sony nex bilderna kvalitetsmässigt ligger mittemellan systemkameran och kompaktkameran, åtminstonde när man zoomar in, jag vet inte riktigt varför det blir så, om det är objektivens fel eller kamerans, jag misstänker att det är kameran, kanske man måste välja raw format? med sony. jag har iofs ett ganska bra objektiv till mina nikon med snygg bokeh, kanske därför isoförstöringen ser snyggare ut på nikon?

en snabb koll på foton med olika objektiv verkar ju visa på att det är kameran i sig som inte lyfter bilderna

Mig vetligen så presterar inte kitlinsen lika bra som sesnorn på nexen.......
det är ju en kitlins för en tusenlapp......
testa sigma 30/2,8 :) ller några 24-50 av sonys/CZ linser....

nja har en pannkaka på nikon fast den är ju dubbelt så bred som nexs pannkaka (som du skrev tror jag)
menar du att man inte kan jämföra pannkaka med långa objektiv?

men hur som helst så, jag har kollat bilder på internet i 100 procent
och även när sony a5100 har bra objektiv så blir inte bilderna så bra
de ser lite ut som, tja, nåt mellan kompakt och systemkamera
men jag kanske har fel

en del bilder jag tog med nex och kitobjketivet 16-50 var riktigt bra trots allt
och jag gilla bildformatet samt att bilderna såg väldigt skarpa ut när man inte zoomar in dom
såg faktiskt skarpare ut än nikon
jag misstänker att nikons bilder är lite mjukare kanske

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar