Advertisement

Annons

Sony a500 vs a550

Produkter
(logga in för att koppla)

Bellis

Aktiv medlem
Kommer köpa en Sony, och väljer mellan a500 och a550, lutar mot a500, eftersom den är en del billigare (och då får jag råd med ett extra objektiv)

Vad är skillnaden egentligen? Har läst på och det verkar inte vara någon större skillnad, megapixlar o a550 lite snabbare? men a500 lite bättre bildkvalitet? mer som skiljer?? Vill inte ångra att jag tog a500 istället för a550.

Jag skulle alla dagar i veckan välja A550..

Nåra fler pixlar.. aningen bättre isoprestanda.. Kanske obetydligt.. Men med den lite större bilden så får det troligen betydelse i extremfallen....

Men det viktigaste..
Skärmen är så suverän på A550 .. större förmåga med Sekvenstagning minnesbuffert.. Osv..

Men främst.. Bara skärmen är värd dom extra kronorna.!!. Annat kan du se som gratisbonus....

Och varför är då skärmen värd dessa extra kr kan man undra?.. Jo därför fakta är att så snart man börjar fota så blir det vad jag sett så att användaren upptäcker hur förbaskat mycket man faktiskt använder Sony´s snabba live view ..

Och då blir skärmen viktigare och viktigare såsom komponent med stigande vikt vartefter man upptäcker och utbygger sina vinklar osv där man kan fota med en live viuw och den ninklingsbara skärmen..

Så mitt bestämda råd.. Inte tips.. Utan råd.. A550... !!

Vad är skillnaden egentligen? Har läst på och det verkar inte vara någon större skillnad, megapixlar o a550 lite snabbare? men a500 lite bättre bildkvalitet? mer som skiljer?? Vill inte ångra att jag tog a500 istället för a550.

Kamerorna är väldigt lika och det finns faktiskt 3 st. i samma serie där 550 har allt, medan 450 och 500 är bantade för att bli billigare, men på olika sätt för att passa olika smaker.

De har olika CMOS-sensorer. A500 har 12,3 megapixel och A450 och A550 har 14,2 megapixel. 450/550s sensor är nyutvecklad när kameran släpptes och har bra ISO-prestanda. Vet inte om A500s sensor är helt ny eller om det är samma som sitter i A700, i så fall är den en generation äldre och är inte riktigt lika bra i svagt ljus, någon annan kan fylla på med info om det.

Displayen på 450 och 500 är 230000 pixlar, medan den är på 921000 pixlar på 550. På 500 och 550 är den vinklingsbar åt två håll, medan den är fast på 450.

Alla kameror har äkta snabb seriebildstagning med 5 bilder/s, 4 bilder/s i LV-läge. A450 och A550 har dessutom ett burstläge på 7 bilder/sek, men då görs exponeringsmätning och skärpeinställning enbart på första bilden och ligger sen låst i hela serien.

Sedan finns det en skillnad till och det är att toppkåpan är svart på 450 och 500, medan den på 550 är lite lilatonad med metalliclyster.

Jag har en 550 och det som jag saknar mest är att den "bara" har 24 mpx, jämfört med t.ex. Canon 550D som har 18. Det tycker jag gör stor skillnad i detaljering och då man måste beskära. Jag är nog rätt ensam om det, den gängse uppfattningen är nog att 12 Mpx "räcker gott".

Vinklingsbar skärm är ett måste och då LV är så otroligt användbart så är skärmen med den högre upplösningen ett givet val tycker jag.

7 bilder/sek kan man för det mesta både ha och mista, men för att fånga en sekvens så är det trevligt.

Priset skiljer ganska precis 1000 kr. mellan 500 och 550 och jag gissar att det är pengar man får igen det mesta av när kameran så småningom ska säljas, så mitt råd är att satsa på 550.

/Mats

ok :) får tåla mig med lite objektiv då om det blir a550
min man tycker jag ska vänta, menar att det borde komma en uppföljare till a700 snart, vad tror ni om det? Men vill inte vänta hur länge som helst! det kommer alltid att finnas "uppföljare" att vänta på ju!

Men..
Om du får vänta med objektiv för A550 blir lite mer kronor vid köp så lär inte en kommande ersättare till A700 vara en billigare historia... tyvärr..

Jag tror den kommer kosta en hel del faktiskt..

Jag tror den kommer kosta en hel del faktiskt..

A700's ersättare bör väl prissättas i nivå med Canon's 7D, åtminstonde om den håller samma eller bättre klass!
Men sen är det ju Sony vi snackar om, priserna här i Sverige brukar ju vara 10-20% högre än överallt annars...

ok :) får tåla mig med lite objektiv då om det blir a550
min man tycker jag ska vänta, menar att det borde komma en uppföljare till a700 snart, vad tror ni om det? Men vill inte vänta hur länge som helst! det kommer alltid att finnas "uppföljare" att vänta på ju!

Det kommer alltid nåt senare som man kan vänta på. just i det här fallet däremot har din man nog en poäng.

A700s ersättare är dock en annan klass av kamera med mer påkostat metallhus osv. som säkert kommer att kosta dubbelt så mycket som 550 och gissningsvis finns den inte tillgänglig förrän i november eller så.

Det är en mässa i köln i september där den sannolikt kommer att presenteras, photokina i september.

Däremot så finns det andra nyheter som nog är mer intressanta. Troligtvis redan i augusti/september kommer uppföljare till 550 mfl. som också har video och är småförbättrad på vissa punkter. Kit-objektiven ska också uppgraderas med metallbajonett mm. De nya mellankamerorna är nog mycket intressanta!

Förutom det så ligger det andra i pipen också med en annan teknisk lösning med fast halvgenomskinlig spegelö och elektronisk sökare, det är ett lite mer osäkert kort, vi vet inte riktigt hur bra det blir.

Hursomhelst så missar du hela sommarens fotomöjligheter om du väntar in nya modeller. kanske ska du leta efter en begagnad kamera att ha tills visdare istället och sen satsa på de nya modellerna nångång i september.

/Mats

Jo, det är ju det Mats, min man ville fara o åka ångtåg med motiveringen att då får jag många fototillfällen, men vad är det för kul innan jag har min nya kamera? suck...

Mitt val är nu gjort

Jag beställde en A550 i fredags och det kittlar i magen, men det känns redan som jag har gjorde rätt beslut.
Det är ett bra steg upp från den A100 jag äger nu. Med de nya objektiven jag köpt i år så är A100 inte så illa, men jag skall ta actionbilder så känner att jag behöver en bättre sekvenstagning än den som erbjuds på A100.
Jag köpte till ett vertikalgrepp och en fjärravlösare. Det kanske blir en timer-avlösare och blixt snart också.

Grattis till din nya kamera.. Du valde helt rätt då du tog A550 och fick dess fina skärm den har.. Samt den bonus dom andra sakerna du får med utöver skärmen med just A550..

Mvh
Tobbe..

Jo, det är ju det Mats, min man ville fara o åka ångtåg med motiveringen att då får jag många fototillfällen, men vad är det för kul innan jag har min nya kamera? suck...

Bellis!

Vill du köpa en finfin A550 så ska jag sälja min (sätter in annons senare).
Av en händelse så råkade jag få tag på en A900 FF med ett Zeiss 85mm/f1,4, så jag köpte det. Har dock inte råd med dubbla kameror så jag säljer alltså min A550 nu.

A550 med 18-55SAM, vertikalgrepp (Meike), ett extra batteri, samt motljusskydd (ingår inte som stadard), 4GB SDHC-kort och även Gary Friedmans mycket bra E-book om A550 i PDF-fomat.
http://www.friedmanarchives.com/alpha550/index.htm

Kameran är inköpt i december 2009 på Rajala och är i mycket fint skick, i princip som ny, komplett med kartong och samtliga tillbehör.

Pris för kameran och tillbehören enligt ovan är 5800 kr.!

Maila mig om du är intresserad.
Har också fina objektiv och blixtar mm.

/Mats

De har olika CMOS-sensorer. A500 har 12,3 megapixel och A450 och A550 har 14,2 megapixel. 450/550s sensor är nyutvecklad när kameran släpptes och har bra ISO-prestanda. Vet inte om A500s sensor är helt ny eller om det är samma som sitter i A700, i så fall är den en generation äldre och är inte riktigt lika bra i svagt ljus, någon annan kan fylla på med info om det.

/Mats

Stämmer det verkligen att A550 har en nyutvecklad sensor medan A500 har en gammal? I ett test jag hiittade i Kamera och Bild så står det att A500 har en ny medan A550 har en likadan som A350.

"Sensorn i A500 är bekant från A350 och A380, en CMOS-sensor på 14,2 megapixel. Sony har jobbat en del sedan A380 och nu ger sensorn tydligt högre bildkvalitet. I A500 sitter en nyutvecklad CMOS-sensor på 12,3 megapixel med liknande bildkvalitet men med aningen lägre upplösning."
Nu börjar iof citatet med A500 men iom att den refererar till 350 med 14,2 mp upplösning så ser det ut att vara felskrivet.

Stämmer det verkligen att A550 har en nyutvecklad sensor medan A500 har en gammal? I ett test jag hiittade i Kamera och Bild så står det att A500 har en ny medan A550 har en likadan som A350.

"Sensorn i A500 är bekant från A350 och A380, en CMOS-sensor på 14,2 megapixel. Sony har jobbat en del sedan A380 och nu ger sensorn tydligt högre bildkvalitet. I A500 sitter en nyutvecklad CMOS-sensor på 12,3 megapixel med liknande bildkvalitet men med aningen lägre upplösning."
Nu börjar iof citatet med A500 men iom att den refererar till 350 med 14,2 mp upplösning så ser det ut att vara felskrivet.

Det är väl bara ett exempel på en riktigt usel och slafsig "test" från Kamera & Bild i vanlig ordning. Jag har faktiskt lite svårt att förstå att folk vill betala för en tidning som den. Den här "testen" har redan diskuterats en del på FS som just ett exempel på usla "tester".

Så här är det :

A300 10,2 MP CCD
A350 14,2 MP CCD

A330 10,2 MP CCD
A380 14,2 MP CCD

A500 12,3 MP CMOS
A550 14,2 MP CMOS

Enligt Dpreview som brukar hålla reda på specarna betydligt bättre än K&B så gäller följnade:

"The DSLR-A500 (12.3 megapixels) and DSLR-A550 (14.2 megapixels) are packed with advanced Sony technology that combine the spontaneity and freedom of Live View shooting with generous possibilities to realise your creative vision.

At the heart of both cameras is a new Exmor™ CMOS sensor that ensures crisp low-noise images, packed with fine detail and vibrant colours. Sharing powerful on-chip noise reduction techniques with the full-frame DSLR-A900, this advanced sensor works with processing algorithms handled by the high-speed BIONZ™ engine to deliver premium images plus razor-sharp shooting responses. Dramatically reduced picture noise now allows super-sensitive shooting at up to ISO12800, allowing attractive results when shooting handheld in challenging situations like candlelit interiors

Kollar man på DxO så ser man att det är mycket mycket liten skillnad mellan hur A350 och A380 uppträder vilket tyder på att de sensorerna i princip är identiska. A380 släpps bara knappt 4 månader efter A350 och är i princip bara en kosmetisk uppdatering av kamerahuset som förminskats och försetts med nybörjaranpassad användardialog. Möjligen har man mjukvarumässigt filat lite på brushanteringen som i A380 är en aning bättre.

Sensorerna i A500 och A550 ligger i sin tur väldigt nära varann men avviker klart från hur de i A350 och A380 ser ut. Här har det helt klart skett ett prestandahopp brusmässigt i jämförelse med de äldre CCD-sensorerna. Men en A350 eller A380 skåpar helt klart ut en A550 på basiso i bra ljus. Jag får aldrig lika rena bilder ur min A550 som ur min A350.

Den sensor som sitter i gamla A700 verkar inte vara densamma som den i A500. Det skiljer (även om det är mycket marginellt) rent fysiskt i upplösning och den nya sensorn har klart bättre lågljusegenskaper vad det verkar. Så det bekräftar vad Dpreview skriver att sensorerna i A4xx och A5xx är nya i förhållande till A700.

Senast ändrad:

Dom är nya bägge två, jättebra CMOS-sensorer med ypperlig ISO.-prestanda. (Jag blev bara lite osäker ett tag om det kunde vara så att 500an fått ärva den CMOS som fanns i 700, men så är det alltså inte).

Kamera och Bild snackar skit. just det testet är dessutom ett sanslöst uselt lågvattenmärke som diskuterats här flera gånger, bl.a. i den här tråden. Däremot är det konstigt att det står som det gör ändå, då har dom redigerat lite i efterhand. Ursprungligen skrev dom att det var en CCD-sensor i A550, men nu har dom alltså ÄNDRAT till CMOS utan att ange att det är någon rättelse (och följaktligen har fel ändå för att det är CCD i 350). Efter det där så läser inte jag KoB.

Ser att Sten-Åke också svarat, men jag ville fylla på då frågan var avsedd för mig och jag startade allt genom att få ett tillfälligt hjärnsläpp och insinuerade att 500 skulle haft gamla grejer i sig.

Ny och ny förresten, inte riktigt så i den här branschen. Det var ju alltså drygt ett år sen som de lanserades och nu är dom på väg att fasas ut. Det kommer att annonseras nya modeller till mässan Photokina i september, men har redan nu läckts att det kommer 4 nya modeller som ersätter de tidigare. A33 och A55 som är "pellix"-kameror utan optisk sökare och A560 och A580 som ersätter A500 och A550 med Video där A560 har 14 Mpx och A580 har 16 Mpx (enligt läckta uppgifter, inget oficiellt har släppts från Sony än).

/Mats

Var väl Dpreview som skrev egentligen. Äras den som bör :).

Vet inte heller om det är riktigt sant för att Dpreview skrev det.
Det flyger omkring väldigt mycket och just nu har jag bidragit lite till till det som flyger omkring.
Man får ta allt med en nypa salt.

Vad är det som hänt med din A900?
Sällan man läser om strul med den kameran tycker jag.
Tycker Sony verkar ha hyfsad koll på vad de släpper ut annars även om det säkert går iväg en och annan "citron" även därifrån.

Tack till er båda.

Jag prenumererar inte på tidingen utan hittade bara testet på nätet.

Varför är A300-A350 bättre på bas iso än A500-A550? Varför är bas iso 200 på A500-A550?

Tack till er båda.

Jag prenumererar inte på tidingen utan hittade bara testet på nätet.

Varför är A300-A350 bättre på bas iso än A500-A550? Varför är bas iso 200 på A500-A550?

De förra har CCD-sensorer som har goda egenskaper på låga ISO men är sämre på höga och vid sämre ljusförhållanden. Min A550 krisar lite på ISO 800 men är annars är den mycket bättre än A350 i sämre ljus. På låga ISO så blir exv. en himmel klart renare med min A350 än min A550.

Vill du ha en teknisk förklaring till varför en CCD har andra egenskaper än en CMOS, så får vi nog be Joakim om råd (Suede II). Skillnaderna är s.a.s. by design. Det är två olika teknikspår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar