Advertisement

Annons

Sony A450

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är möjligt att jag missförstår dig, men jag tolkar det som att du anser att det är Canon och Nikon som styr fotoutbudet hos elektronikkedjorna?
Så är det inte. Så länge det är fri konkurrens mellan kedjorna är det faktiskt vi konsumenter som styr utbudet. Dvs. det vi efterfrågar / köper är det som kommer att finnas på hyllan, det som sällan efterfrågas kan i bästa fall tas hem på beställning. Gäller tex. även Canon / Nikons prohus och objektiv som aldrig finns på hyllorna.

Kanske du inte missförstår, ett sätt att se på saken ur annan vinkel kan vara mer rätt. Canikon lägger väl också mera pengar på reklam, bla. huserar dom även i våra tv:e apparater, Canon lär lägga ut miljarder för sin reklam. Alla som har besökt våra idrottsarenor ser ju vad dom använder, när våra politiker möter pressen ser miljoner vilka kameror som används. Denna enorma publicetet Canikon får över hela världen är ju inte lätt att rubba för något märke. vad kan dom göra för att försöka är ju en fråga att grubbla över. Frilansande skickliga djurfotografer är väl sponsrade av Canikon, bättre reklam kan man väl inte få. inte konstigt att ladorna har en klar dominans av canikon, gynnar ju affären så klart. Pentax, Sony, Oly mm. måste släppa Kameror som nästan är enastående i sitt slag för att konkurera. det är vad jag tror det ser ut i dag. /Bengt.
 
Senast ändrad:
Ja, de är ju det som är fri konkurens. Hur skulle det annars fungera? Pressfotografer måste ha minst en kamera av varje? Förbjuda sponsring och reklam? Eller en producent får bara göra reklam för max xx kr? Tvinga återförsäljare att ha produkter som inte säljs på hyllan?
 
Ja, de är ju det som är fri konkurens. Hur skulle det annars fungera? Pressfotografer måste ha minst en kamera av varje? Förbjuda sponsring och reklam? Eller en producent får bara göra reklam för max xx kr? Tvinga återförsäljare att ha produkter som inte säljs på hyllan?

David mot Goliat är vad det handlar om, har inga större invändningar mot det du skriver, försöker beskriva hur verkligheten ser ut som jag upplever den. Sony har som jag ser det ett fantasiskt fint LV-system, genom monitorn kan man knäppa 4b/s med följande AF (Alpha 550). Men här i lilla sverige ser man prakiskt tagit ingenting i någon tidning om det fina säljargumentet. Förstår att du blir förvirrad nu vad jag är för en som ger kritik åt mitt eget märke, vi är några stycken som trots all berusning av massiva kamerasläpp, funderar över hur Sony tänker, bland annat att ingen reklam ses någonstans över märket. nu vet inte jag hur det ser ut i övriga världen, kanske inte så stor kraft läggs här i sverige kan ju vara en av förklaringarna. Canikon har dominerat kameramarknaden i 50 år, Sony släppte sin första DSLR 2006 redan 2008 kom deras första FF. vi styrs ju av den optikpark vi en gång började köpa när vi valde märke av olika anledningar, ofta ett lågt pris fick oss att slå till, jag köpte minn första konika av brorsan som mycket ung där fina objektiv ingick, då fastnade jag där och man får med tiden en känsla för märket (detts tror jag många känner igen) sen kom AF i minolta. 2005 köpte jag då KM5D min första digitala kamera, 6900kr kostade den Expert hade rea bäst att slå till. fortfarande har jag den kameran med 4 objektiv. /Bengt.
 
Konica Minolta hadde ju sin Z-serie, som var "system"-kompatibel eftersom den hadde blixtsko, har Sony nåt motsvarande?
Annars så tror jag att sony helt enkelt kommer att dumpa det här avancerade kompakt-steget och istället fylla det med A2xx/3xx-serien.

Innan Sony köpte Minolta så jobbade de ju ganska hårt med bl.a. sin F828 som inte alls var så tokig. Ingen systemkamera eftersom objektivet inte var utbytbart, men i övrigt ungefär som en dslr.

Nu vet jag inte om det finns något liknande, så det kanske är det som den nya A2/300-serien siktar på. Sett ur det perspektivet är de ju inte värdelösa, men när de kom ut så marknadsfördes de som "riktiga" systemkameror, och när priset sedan sattes till nära 10000 för den dyraste, samtidigt som man kunde få en A700 för 9000 (utan objektiv visserligen) eller en A200 för 3-4000 (med objektiv) så blir det riktigt dumt för den som vill ha en systemkamera men inte kan så mycket om dem; priset ger en helt annan bild av vilken målgrupp som avsågs...
 
Sony är helt rätt på det.
Anledningen till att Nikon gick om Canon i försäljning har absolut inget med att den revolutionerande D3 eller världens bästa "normalkamera" D3x finns i sortimentet. Nej, orsaken är.... Nikon D40! Den kanske enklaste slit&släng-DSLR som någonsin existerat. Allt var koncentrerat på solid byggkonstruktion, enkel användning och så bra bildkvalitet som möjligt. Till ett så lågt pris som möjligt. En kamera som såldes i fler exemplar per månad under hela sin tre år långa tillverkningstid än vad det kommer säljas A900+A850 sammanlagt under hela deras livslängd.

Förr eller senare så byter 50% av kunderna "upp sig", och då är chansen att man väljer ett sedan tidigare känt märke ganska stort. Förstagångskunderna är nog den absolut viktigaste konsumentkategorin att slå sig in i. Få kunden att köpa ett par extra objektiv - sen är dom fast.

A450 låter inte ALLS som en dålig ide, som kamera sett för en nybörjare. Inte för en erfaren fotograf heller för den delen - om det bara är bildkvalitet i studio t.ex och inte hastighet/funktioner/vädertätning som är viktigt.

[edit]
I stort sett en upprepning av vad Tobbe sa, men jag hann med en matpaus innan jag skickade... :) Dubbelpost.
[/edit]

Nikon D40, ja canikon har varit världsledande i 50 år, den har sålts bra pga. av sin status, inte att den var mycke bättre än en Pentax från den tiden, men med det föringar jag absolut inte D40 utan en mycket bra kamera. inte lätt för övriga att slå sig in, där hela världens tidningsredaktioner är full av canikonkameror och optik. David mot Goliat, övriga märken måste således utmärka sig alldeles enastående, eller ha jättelåga priser för att ha en chans att ta marknadsandelar. räcker inte med att en Pentax är lika bra handlar inte om det, en Canikon kan vara till och med något sämre på flera punkter dom säljer bättre för det.. Världsledande i 50 år tillåter det.
 
Nej det räcker inte med att vara "lika bra" eller ens kanske "bättre". Det finns en hel del andra saker som spelar in, bl.a servicemöjligheterna för proffs spelar in på ett väldigt intrikat sätt på hur "normalkunders" uppfattning om ett märke är. Ingen vettig service till proffs (utbyte, dagen-efter service, DHL/UPS på plats-service osv) innebär att ingen som lever på att ta bilder on-location vågar använda märken som saknar detta. Det proffsen använder syns i nyhetsreportagen. Osv, osv...

Men Sony är iaf marknadsledande på försäljning i Mexiko... :) Och faktiskt tvåa i ett par länder. Visst rör det på sig. Men det som jag hoppades på efter ett par intervjuer med marknadsledningen för Pro-Video sektionen har inte införfriats, foto är fortfarande en del av "Consumer electronics", inte "Sony pro video" vad det gäller service/underhåll/support. Lite synd, för det FINNS en organisation med enorm erfarenhet av pro-hantering inom Sony.
 
Angående Nikon D40 så ville ju "alla" ha en sån, särskilt unga tjejer. Vart man än läste, facebook, bloggar eller bildagboken med mera, så fort nån skrev att dom ville ha en system-kamera så nog nämdes en Nikon D40.

Har ingen aning om varför det var så men jag mins tydligt att jag reagerad på att just D40 verkade extremt populär bland alla som mest bara verkade veta att dom ville ha en kamera som var bättre än en kompakt.

Några gånger frågade jag varför nån ville ha elelr redan köpt en D40 men oftast fick jag bara svaret att dom inte tänkt sig nåt annat, och att bilderna blev bra plus att den var lätt attt ta med sig.

Känns lite som om det är mest här på fotosidan som några högljudda drömmer om stora tunga kamror, men det kanske håller på att ändras? För nåt år sedan tyckte jag det var fler inlägg om hur viktigt och "proffsigt" det var att köpa ett batterigrepp.
 
Nej det räcker inte med att vara "lika bra" eller ens kanske "bättre". Det finns en hel del andra saker som spelar in, bl.a servicemöjligheterna för proffs spelar in på ett väldigt intrikat sätt på hur "normalkunders" uppfattning om ett märke är. Ingen vettig service till proffs (utbyte, dagen-efter service, DHL/UPS på plats-service osv) innebär att ingen som lever på att ta bilder on-location vågar använda märken som saknar detta. Det proffsen använder syns i nyhetsreportagen. Osv, osv...

Service i all ära, men jag tror Sonys största hinder att ta marknadsandelar är bristen på prisvärda ljusstarka fasta objektiv. Om man vill ha en 35mm normal och en 85a för porträtt (min personliga favoritkombination förutom normalzoomen)
kostar det hos Sony 38 000 kr.
Hos Nikon kostar en 35 f1.8 och en 85 f1,8 totalt 6000kr. En viss prisskillnad som gör det svårt för Sony att ta marknadsandelar oavsett vilka hus som lanseras.
Och visst haltar uppställningen ovan en del, Sonys 35 och Zeiss 85 är f1.4 istället för f1.8 men det finns inga billigare alternativ att välja på i de brännvidderna. I alla fall inte med autofokus
 
Lågt pris kräver tillverkningsvolym. Detta saknas än så länge... Visst, de har 16% av världsförsäljningen på kamerahus (men bara ca 4% procent av objektivförsäljningen!) enligt de senaste 2009-uppskattningarna från Japan, Sigma/Tamron/Tokina är var för sig mångfalt större som optiktillverkare (eller B2B-kunder rättare sagt...). Fler instegskameror som säljs > fler mellanklass/semi-pro > fler som köper (lite dyrare) objektiv > lägre priser.

Se anomalin Leica - som säljer en kamera som är värd 25kkr (M9) för 65kkr - och kommer undan med det, bara för sitt namn och lite namnteckningar på ett testprotokoll. Hade Sony byggt denna kamera i samma upplagor som A850/A900 så hade den kanske t.o.m kommit ner mot 20kkr... Ingen annan än Leica hade lyckats med denna prissättning - men dom kommer från "rätt" förutsättningar för att göra det. Sony försöker nu ge sig själva "rätt" förutsättningar för att kunna växa på semi-pro och pro-sidan.
 
Projicering av trenden första halvåret 2009. Det är faktiskt inte omöjligt att siffran är ganska exakt - i Asien t.ex har väldigt mycket av Canikons försäljning av instegskameror gått förlorad till Panasonics Gx-1-serie (som inte finns med i dessa siffror då de inte är "DSLR"-kameror per definition).

De tre stora måste nog komma med sina egna spegellösa lite mer kompakta kameror med större (än kompakt) sensorer snart - det är ett slag som håller på att förloras. Panasonic har växt enormt i segmentet "5-10kkr" kameror.
 
Det blir intresant att se hur marknadsandelarna fördelas från hela 2009 med krisen som slog till med stor kraft under året....


hur som..

Denna A450 ser verkligen ut som en klart fin ersättare till A200.. 5 bilder sek (och 7 med fast fokus) är inte dålig spec för en startseriekamera det.. Så fick den den snillrika HDR funktionen också... Ja den blir kul att se hur den skall tas emot..
 
Innan jag skaffade DSLR såg jag inte eller brydde mig överhuvudtaget om vad för kameramärken press och sportfotografer när de syntes på TV. Att Canikon allmänt var stora visste man förstås. Nu när man själv har DSLR ser man förstås hela tiden vad de har för kameramärke. :)

Som någon nämnde måste instegskameran vara viktig, lite tillbehör, något extra objektiv och man är fast, man har ju då tillbehör som förmodligen funkar när kamerahuset skall uppgraderas.
 
Nej det räcker inte med att vara "lika bra" eller ens kanske "bättre". Det finns en hel del andra saker som spelar in, bl.a servicemöjligheterna för proffs spelar in på ett väldigt intrikat sätt på hur "normalkunders" uppfattning om ett märke är. Ingen vettig service till proffs (utbyte, dagen-efter service, DHL/UPS på plats-service osv) innebär att ingen som lever på att ta bilder on-location vågar använda märken som saknar detta. Det proffsen använder syns i nyhetsreportagen. Osv, osv...

Men Sony är iaf marknadsledande på försäljning i Mexiko... :) Och faktiskt tvåa i ett par länder. Visst rör det på sig. Men det som jag hoppades på efter ett par intervjuer med marknadsledningen för Pro-Video sektionen har inte införfriats, foto är fortfarande en del av "Consumer electronics", inte "Sony pro video" vad det gäller service/underhåll/support. Lite synd, för det FINNS en organisation med enorm erfarenhet av pro-hantering inom Sony.

En av dom högre Sonycheferna uttalade sig i en länk som Peter Thållen visade för en tid sedan. Han sa att vi ger oss inte på dom stora, vi kan inte konkurera med deras 50 åriga grepp på världens arena, han tänkte säkert på proservice med mera som du skrev.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.