Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A450

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite börjar man nog fundera på vad Sony håller på med. Man verkar använda en massa resurser på att göra samma kamera till minst 3 modeller. Varför? Detta underlättar knappast marknadsföringen. Just nu har man 6 modeller som är riktade åt den "vanlige" konsumenten. Hur sjutton ska man välja? Visst om man ser i plånboken och hittar exakt en viss summa pengar så kanske det är lättare att välja kamera men det ju trots allt inte så de flesta väljer - för man vill ju ha alla funktioner också. Skulle det inte vara bättre att ha en mera tydlig uppdelning av kameror? Skulle det inte räcka med 3 modeller som är riktade till den vanligaste konsumenten? För en marknadsförare måste ju nuvarande situation var hopplös. Dessutom tar ju de flesta försäljare (läs fysiska affärer) in endast någon av modellerna och koncentrerar sig på försäljningen av dem.

Nu har Sony haft ett år (2009) då man spottat ur sig kameror på löpande band men trots det har man inte lyckats hänga med konkurrenterna. Är det de här kamerorna som kunderna har frågat efter? Var är videfunktionen (jag vet att den hos konkurrenterna är kass, men let's face it - ny teknik säljer även om den inte fungerar så bra). Och då låter det inte bra att vara utan det senaste. Var finns den späckade grundmodellen med flera funktioner till ett vettigt pris? Var är efterträdaren till a700? Varför gjorde man a2xx och a3xx omöjliga att hålla i? Varför är inte prisskillnaden mellan a850 och a900 större? Och var är firmware uppgraderingen till A900 och A850?

Nä Sony, nu är det nog dags att tänka om! Men om man ska vara lite optimistisk så kan man ju säga att Sony var först med fullframe till ett vettigt pris. Men det är ett litet plåster på såren åt de som vill ha en a7xx. Visst har sony en hel del intressant teknik som konkurrenterna inte har men man måste också inse att det är CaNikon som är måttstocken i branschen och då hjälper det inte med att vara nästan lika bra om man ska sälja kameror, man måste var betydligt bättre om man ska lyckas med att vara underdog.

Jo och i fall någon undrade, jo - jag är Sony ägare.
 
Jag måste nog hålla med. Denna modell skiljer sig inte så mycket mot 550 (har inte läst alla detaljer eller skillnader dem emellan) utan är väl i princip samma som 900 mot 850, fast i detta fall var skillnaden i releasedatumen mycket kortare.

Vad sysslar ni med Sony?? Ge oss större och mer Semi pro/Pro kameror....
 
Det här är ju kameran som principiellt saknades i 4/500-serien för att den skall se ut likadant som både nuvarande och gamla 2/300-serien. Jag har faktiskt funderat på varför den inte funnits, men det är väl kanske att ta i att säga att jag personligen lidit av dess frånvaro...

Då saknar vi nu alltså bara en A750 för att Sony skall hålla sig fullständigt konsekventa med "3x3-modellen" inom sina respektive segment!
 
Var är efterträdaren till a700? Varför gjorde man a2xx och a3xx omöjliga att hålla i? Varför är inte prisskillnaden mellan a850 och a900 större? Och var är firmware uppgraderingen till A900 och A850?

...

Jo och i fall någon undrade, jo - jag är Sony ägare.


Jag skrev ungefär samma sak, men hann till sist se detta innan jag postade - så jag bara skriver under på mnorrbacks frågor!

Det kanske är dags för Sony att satsa lite på att bygga fortsatt förtroende hos dem som har satsat på Sony. Kan vi lita på att det kommer kameror som är lika fantastiska som A700 och A900 framöver, eller skall vi behöva leva med oron att det kanske bara kommer nya A2/300-kameror?

Skall jag verkligen lägga pengar på fina Zeiss-objektiv? Gärna, men inte om det bara kommer att finnas plastkameror som är "enkla att använda" med "elektronisk sökare", då går jag hellre tillbaka till Canon eller byter till Pentax - den ene är i alla fall en säker leverantör, och den andre visar åtminstone god vilja att fortsätta leverera fantastiska kameror.

Men helst av allt vill jag veta att Sony är en pålitlig leverantör för framtiden eftersom jag känner lite att jag har valt en A700 inte för att, utan trots att det är en Sony...
 
Om man skulle tänka sig att a2xx men framför allt a3xx inte skulle finnas då skulle 4xx/5xx serien verka vettig. Men som det ser ut i dagens läge är det bara förbryllande. Det är helt enkelt för många modeller. Jag tror personligen att det skulle vara bättre att bränna mera krut på färre modeller. Men de ha kanske tagit efter bilindustrin - samma bottenplatta, olika karosser, i stort sett samma tekniska innehåll. Det håller ju förstås ner utvecklingskostnaderna men det känns ändå lite märkligt. Men som det sagts tidigare om man nu snart får till en a7xx så är modellserien komplett. Då skulle det verkligen finnas något för alla. Jag antar dock att a3xx så småningom kommer att fasas ut vartefter priset på a4xx/5xx sjunker.

Just nu är det nästan ett prisgap på ca 10000 kronor mellan a550 och a850 och jag antar att detta kommer att korrigeras. Och visst är det konsumentkamerorna som ska stå för största delen av inkomsterna.
 
Vet inte hur försäljning av ex 230 går, men då Rajala säljer den för 2990 med kitzoom, får man ju misstankar om att Sony gjort en blunder i design och missat marknadsandelar. Är lite på vippen att slå till på en sådan pga priset vs prestanda, men greppet är ju på gränsen vad man tål...Någon som kan gissa pris på 450?
 
Sony kör med "trillingar" in sina instegsklasser och nu är den lite mer påkostade instegsklassen "färdig" 450/500/550...A450 tror jag kommer vara billigare än A500 då den har mindre/inte vinklingsbar skärm och är "strippad" från Sonys Quick AF Live View men har fortfarande MF Check Live View.

Att det inte kommer dyrare och mer avancerad kameror från Sony tror jag knappas man behöver vara orolig för..dock måste man inse att det är i dom billiga kamerorna pengarna finns..det är dom som säljer i "volymer" så det är troligvis därför dom "håller" lite på dom dyrare/avancerade kamerorna för tillfället.

Den 6:e håller Sony presskonferans på CES mässan...ska blir spännande o se vad dom släpper/annonserar då.

Presskonferansen kan man följa live om man nu skulle vara intresserad av det:

http://www.ustream.tv/channel/sony-ces-press-conference-2010

För den som har facebook finns även sidan Sony Electronics(deras officiella facebooksida).
 
Var är videfunktionen (jag vet att den hos konkurrenterna är kass, men let's face it - ny teknik säljer även om den inte fungerar så bra). Och då låter det inte bra att vara utan det senaste. Var finns den späckade grundmodellen med flera funktioner till ett vettigt pris? Var är efterträdaren till a700? Varför gjorde man a2xx och a3xx omöjliga att hålla i? Varför är inte prisskillnaden mellan a850 och a900 större? Och var är firmware uppgraderingen till A900 och A850?

Nä Sony, nu är det nog dags att tänka om! Men om man ska vara lite optimistisk så kan man ju säga att Sony var först med fullframe till ett vettigt pris. Men det är ett litet plåster på såren åt de som vill ha en a7xx. Visst har sony en hel del intressant teknik som konkurrenterna inte har men man måste också inse att det är CaNikon som är måttstocken i branschen och då hjälper det inte med att vara nästan lika bra om man ska sälja kameror, man måste var betydligt bättre om man ska lyckas med att vara underdog.

Jo och i fall någon undrade, jo - jag är Sony ägare.

Jag är själv en Sony användare, har en A200 och A900, samt några riktigt fina Minolta AF gluggar, tycker att Sony visar klart vad som gäller inom fotografering. - vettiga verktyg, olika prestanda, olika priser därefter!

Skulle Canon och Nikon vara en typ av måttstock, inom konsumentsektorn, bara för att de bygger in en videfunktion i sina D-SLR?
Kameror för rörliga bilder, med betydligt bättre prestanda, finns sedan länge, tänkta för just den användningen, rörligt skapande, ingenting annat!
En kamera med lite av varje, kunna ta stillbild och rörligt, brukar halta, det blir en kompromiss, halvdan extra funktion.

Ny teknik säljer även om den inte fungerar så bra, ja, ett tag till kanske, men hur många kommer att använda en massa extra finesser, som bara är till för, att sälja en kamera?

Den unga första-gångs-köparen kan säkert bli imponerad av extra finesser, man knappast den seriösa fotografen med lång erfarenhet, som vet vad som kommer till användning!

Vänta tills Sony kommer med en D-SLR FF till ett vettigt konsumentpris, ca. 15000:-, den bör bli lanserad under 2011, enligt säkra rykten - då blir Sony måttstocken!
 
Orkar inte skriva om ett inlägg jag gjort redan på annan plats i en lite annan diskution.. Men med samma tema..

"Gnäll på Sonys alla startkameror"..


och ja.. jag anser klagolåten totalt onödig.. och ja. ..Detta kopierade passar inte in här.. men skriva om samma/liknande sak orkas inte med.. och det är två inlägg som kopierats....

men välj ut det relevanta och skippa resten bara..






Tänk att det skall gnällas och klagas hela tiden fast denna nya är högst troligen en riktig höjdarkamera i startserien som A450 A5xx tillhör....

Varför inte skita i dessa systemkompaktkameror som A230 A330 a380 är och glädjas åt att Sony igen har ett superstarkt komplett startfält med dessa A450 A500 A550 ?

Asså jag fattar inte.. Ingen systemkamera-användare räknar in dessa A230 A330 A380 som systemkameror.. Så skippa dom helt enkelt.. Dom vänder sig inte till folk som söker renodlad systemkamera. Utan dom är mer till för dom som vill ha en kompaktkamera med objektivbytesmöjligheter... jag skulle snudd själv kunna ha en A380 som reskamera med ett par lätta kitzoomar till.. Vore rent kanon det fast jag redan har en startseriekamera med min A550..... Och jag tror många med tex A850 A900 skulle lätt kunna ha en sådan där smidig liten skruttkamera som resekamera och använda sina finare objektiv på fast det är en skruttkamera i systemkamerasynvinkeln....

Samt som jag tror tillkomna för sälja ut restlager Sony har med sensorer samt inkrom från den nerlagda A200 A300 A350 serien.. Skärmar mm mm mm... Hellre det än kasta grejer.. Nikon tex skapade en D3000 troligt (tror jag) med samma skäl.. Att bli av med (samma ? ) restlager... Och detta säkerligen ihop med Sony i gott samarbete...

Så sluta snälla klaga och försök se hur tillverkare gör/kan göra för fasa ut restlager osv vissa ggr... Och se dom mer riktiga grejer som kommer i stället..


Och detta är i mina ögon dessa nya A450 A500 A550... Och det uppstället anser jag oerhört starkt som startseriekameror.
Detta ser man rätt tydligt då dom släppte A230 serierna.. Dom kom högst troligt pga sälja bort gamla sensorer och skärmar mmm.. Exakt som Nikons D3000.. Men Nikon förlåts utan större åthävor. Medans Sony får enbart skit för sitt "drag" att skapa en slags systemkamerakompakt...


Jag tror att felet Sony gjort inte var att släppa dessa kameror. Utan felet är och var att dom är för tysta med målgruppen dessa kameror vänder sig emot.. Så många (inklusive jag själv "trodde" ett tag) att det var ersättarna till dom fina startseriekamerorna A200 A300 A350... Vilket vi idag vet inte var så. Utan A450 A500 A550 är dom riktiga ersättarna... Dessa sistnämnda var ju redan långt på väg att vara klara då dom nerskällda Systemkamerakompakterna släpptes givetvis... Så dom tillkom ju inte pga dom där systemkamerakompakterna inte slog väl ut... Utan rätt givet var dessa i linen sedan länge... och jag är glad jag trodde fel om dom först släppta . Så att det nu kom en riktig startserie... För dessa första var snudd så luften gick ur mig ärligt i förtroendefrågan...


Så var också ersättaren till A700án.. Men då som sagt Sony insåg den var för lågt specad samt kanske inte innehöll filmande (?) så drogs den (som jag förstått saken) in och fick gå en vända till på konstruktionsbordet...

Men man skall nog inte ge sig den på att ersättaren kommer ha filmande... Sony verkar ju lite gå egna vägar då det gäller kameror och inte i allt "följa jonn" med dom andra på spelplanen...

Vilket ju är faktiskt lite spännande också. Då kanske inte allt är riktigt lika dant i slutänden.... Mono(loger) är ju rätt trista.. Stereo(loger) är roligare...
smile.gif
 
Senast ändrad:
Skulle Canon och Nikon vara en typ av måttstock, inom konsumentsektorn, bara för att de bygger in en videfunktion i sina D-SLR?
Kameror för rörliga bilder, med betydligt bättre prestanda, finns sedan länge, tänkta för just den användningen, rörligt skapande, ingenting annat!
En kamera med lite av varje, kunna ta stillbild och rörligt, brukar halta, det blir en kompromiss, halvdan extra funktion.

Ny teknik säljer även om den inte fungerar så bra, ja, ett tag till kanske, men hur många kommer att använda en massa extra finesser, som bara är till för, att sälja en kamera?

Den unga första-gångs-köparen kan säkert bli imponerad av extra finesser, man knappast den seriösa fotografen med lång erfarenhet, som vet vad som kommer till användning!

Vänta tills Sony kommer med en D-SLR FF till ett vettigt konsumentpris, ca. 15000:-, den bör bli lanserad under 2011, enligt säkra rykten - då blir Sony måttstocken!

Vi är in på samma linje egentligen. När jag säger att CaNikon är en måttstock så menar jag inte nödvändigtvis att det är de som gör de bästa kamerorna men då en kund står i affären och ska välja mellan någon av de två stora eller en mindre tillverkare så är det ju helt klart så att i den vanlige konsumentens ögon är kameran med mindre funktioner en sämre kamera. Och i detta fall hjälper det inte alla gånger att ha en knepig live view eller antishake i huset - tyvärr. Allt jämförs med de två stora och som jag sa tidigare så bör Sony åtminstone matcha dem men helst slå dem med hästlängder för att de ska kunna sälja mer.

Sedan är det ju helt klart att få av de som har en massa funktioner i sina kameror använder sig av dem, än mindre förstår sig på dem. Men i konsumentklassen så är mer funktioner alltid ett bra säljargument, det låter ju inte bra om säljaren måste säga att "jo så har vi ju Sony också men den har inte live wiew och ingen videofunktion som alla andra har osv." Vad tror du kunden väljer då om han inte har någon relation till något märke från tidigare? Och visst säljer ny teknik. Megapixelracet är fortfarande på gång även om det har mattats av för varför skulle man köpa en kompaktkamera med 14 MP om det inte vore för att det låter bra.

Sedan är ju knappast a450 riktade till avancerade amatörer eller andra längre hunna fotografer. Men visst om man lyckas få till ett bra pris på a450 så kan den ju verka intressant för den har ju trots allt ärvt teknik från sina större syskon vilket borde båda gott. Vi får ju hoppas att prisskillnaden blir större procentuellt sett än vad den är mellan a900 och a850.

Jag är inte alls orolig för att inte Sony ska komma med nya toppmodeller. Man har ju redan bevisat att man kan om man vill. Egentligen gör ju Sony rätt som försöker få in så många användare i systemet som möjligt för all kameraförsäljning är som en pyramid, ju bredare bas desto fler toppkameror kan du sälja.

Och jag hoppas att detta inte uppfattas som gnäll utan som sakargument. För i ärlighetens namn är vi säkert rätt många som inväntar Sonys nästa drag då det gäller mer avancerade kameror. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. En dålig Live View är bättre än ingen Live View.
 
Senast ändrad:
Vänta tills Sony kommer med en D-SLR FF till ett vettigt konsumentpris, ca. 15000:-, den bör bli lanserad under 2011, enligt säkra rykten - då blir Sony måttstocken!

A850 är väl ibland där i dom priserna och nosar då och då redan nu.... Vilket torde vara kameravärldens i särklass totalt ohotat bästa köp man kan göra om man har råd med sådana pengar... Därför A850 är sanslöst mycket kamera per krona helt enkelt....

Att inte denna kamera för dom priser den säljs för skapar ett uniont hejarop ifrån varenda kamera-användare oavsett "läger" är för mig en gåta.. Den borde bli FF-kameravärldens motsvarighet till den tidigare storsäljaren Nikon d40 med massförsäljande om folk bara tänkte en liten liten stund vad det är folk får per krona...

Jisses om Canikonerna startade att heja på den kameran.. Hur lång tid tog det innan deras egna märken skulle TVINGAS följa efter och skapa billiga FF kameror där användarna får mer stillbildskamera per krona än någonsin förr...

Enbart skippa märkestramset erfordras.. Och att folk blev konsumenter .. Så skulle alla tjäna på det...Alla...
 
Sony är helt rätt på det.
Anledningen till att Nikon gick om Canon i försäljning har absolut inget med att den revolutionerande D3 eller världens bästa "normalkamera" D3x finns i sortimentet. Nej, orsaken är.... Nikon D40! Den kanske enklaste slit&släng-DSLR som någonsin existerat. Allt var koncentrerat på solid byggkonstruktion, enkel användning och så bra bildkvalitet som möjligt. Till ett så lågt pris som möjligt. En kamera som såldes i fler exemplar per månad under hela sin tre år långa tillverkningstid än vad det kommer säljas A900+A850 sammanlagt under hela deras livslängd.

Förr eller senare så byter 50% av kunderna "upp sig", och då är chansen att man väljer ett sedan tidigare känt märke ganska stort. Förstagångskunderna är nog den absolut viktigaste konsumentkategorin att slå sig in i. Få kunden att köpa ett par extra objektiv - sen är dom fast.

A450 låter inte ALLS som en dålig ide, som kamera sett för en nybörjare. Inte för en erfaren fotograf heller för den delen - om det bara är bildkvalitet i studio t.ex och inte hastighet/funktioner/vädertätning som är viktigt.

[edit]
I stort sett en upprepning av vad Tobbe sa, men jag hann med en matpaus innan jag skickade... :) Dubbelpost.
[/edit]
 
Idag hade jag verkligen uppskattat filmfunktion i min A700. Var på barnbarnets 2-årskalas och nog hade det varit kul med lite rörliga bilder och ljud även om jag prioriterar stillbilder. Två kameror, njae... det blir mycket att släpa på ändå *s*

När Sony släpper en fullformatare med hyfsad filmfunktion så ska jag ställa mig i kön. Till dess sliter jag på min A700 och trivs. Det är ingen brådska, men kanske till fyraårsdagen?
 
Konica Minolta hadde ju sin Z-serie, som var "system"-kompatibel eftersom den hadde blixtsko, har Sony nåt motsvarande?
Annars så tror jag att sony helt enkelt kommer att dumpa det här avancerade kompakt-steget och istället fylla det med A2xx/3xx-serien.
 
Sony hade en perfekt instegstrio i A200/300/350 som var något att bygga vidare på och som fick fin kritik. Tyvärr valde Sony att ersätta dom med en ny serie som enligt mig var ett steg tillbaka. Mest ergonomiskt. Om vi bortser från dessa tycker jag att denna nya trio är något att hålla i handen, A450/500/550. Kompletera med A850/900 som är fina semi/pro kameror. Nu behöver/måste vi ha en kamera i semipro segmentet som A700 ersättare..
 
Sony kör med "trillingar" in sina instegsklasser och nu är den lite mer påkostade instegsklassen "färdig" 450/500/550...A450 tror jag kommer vara billigare än A500 då den har mindre/inte vinklingsbar skärm och är "strippad" från Sonys Quick AF Live View men har fortfarande MF Check Live View.

Att det inte kommer dyrare och mer avancerad kameror från Sony tror jag knappas man behöver vara orolig för..dock måste man inse att det är i dom billiga kamerorna pengarna finns..det är dom som säljer i "volymer" så det är troligvis därför dom "håller" lite på dom dyrare/avancerade kamerorna för tillfället.

Den 6:e håller Sony presskonferans på CES mässan...ska blir spännande o se vad dom släpper/annonserar då.

Presskonferansen kan man följa live om man nu skulle vara intresserad av det:

http://www.ustream.tv/channel/sony-ces-press-conference-2010

För den som har facebook finns även sidan Sony Electronics(deras officiella facebooksida).

Tackar för din länk, hoppas jag får igång den. Spännande blir det. Är i allafall storligen förvånad över att Sony fortfarande väntar med Filmfunktionen, tror på mayros tidigare teorier om att designa om gamla trillingserien, för att dessa sensorer fanns tillgängliga, därav serien med det annorlunda greppet. Men jag tror den serien kommer att fasas ut, kan ej vara rimligt med 6st instegare, nåja 550 är en mellanstegare. Tidiga rykten skvallrade ju om detta som nu verkar komma, A450,500,och A550, förmodlingen kommer A650 och A750. men tillbaka till film, A450 är en konkurent till Canon 1000d, billiga saknar film, helt okej men sedan då, 500-550 skulle haft film, pentax billiga välspecade KX har detta, (synd på batteri-problemet) Canikon i detta segment har film, som jag placerar 550 i. Men tydlingen måste Sony ha bra koll på övriga Europa, och vad dessa kunder vill ha, kan ej räkna ut något annat, tråkigt bara vad lite sonymodeller som finns i våra elektroniklador, massor av canikoner så långt ögat når, herregud vad många tusen människor som passerar dessa lador på en dag, vilken makt canikon måste ha. /Bengt.
 
tråkigt bara vad lite sonymodeller som finns i våra elektroniklador, massor av canikoner så långt ögat når, herregud vad många tusen människor som passerar dessa lador på en dag, vilken makt canikon måste ha. /Bengt.

Det är möjligt att jag missförstår dig, men jag tolkar det som att du anser att det är Canon och Nikon som styr fotoutbudet hos elektronikkedjorna?
Så är det inte. Så länge det är fri konkurrens mellan kedjorna är det faktiskt vi konsumenter som styr utbudet. Dvs. det vi efterfrågar / köper är det som kommer att finnas på hyllan, det som sällan efterfrågas kan i bästa fall tas hem på beställning. Gäller tex. även Canon / Nikons prohus och objektiv som aldrig finns på hyllorna.
 
Ganska lustigt detta att det tjatas om filmande.. Därför under den tid jag kollat på systemkameror så är just filmandet något som extremt extremt sällan ens kommer upp i trådarna där kameror som har filmfunktionen snackas om...

Om den funktionen skulle ha en sådan enorm fördel så torde trådarna vara fulla av just filmsnack.. Och det är rakt av långt ifrån så det ser ut..

Hur som helst..

Min A550 kamera är en kanonkamera.. :)

Och nu skall vi till Växjö och hämta barn i all snö som fallit... Hoppas vägarna är plogade hyfsat i alla fall..
 
Vi är in på samma linje egentligen. När jag säger att CaNikon är en måttstock så menar jag inte nödvändigtvis att det är de som gör de bästa kamerorna men då en kund står i affären och ska välja mellan någon av de två stora eller en mindre tillverkare så är det ju helt klart så att i den vanlige konsumentens ögon är kameran med mindre funktioner en sämre kamera. Och i detta fall hjälper det inte alla gånger att ha en knepig live view eller antishake i huset - tyvärr. Allt jämförs med de två stora och som jag sa tidigare så bör Sony åtminstone matcha dem men helst slå dem med hästlängder för att de ska kunna sälja mer.

Sedan är det ju helt klart att få av de som har en massa funktioner i sina kameror använder sig av dem, än mindre förstår sig på dem. Men i konsumentklassen så är mer funktioner alltid ett bra säljargument, det låter ju inte bra om säljaren måste säga att "jo så har vi ju Sony också men den har inte live wiew och ingen videofunktion som alla andra har osv." Vad tror du kunden väljer då om han inte har någon relation till något märke från tidigare? Och visst säljer ny teknik. Megapixelracet är fortfarande på gång även om det har mattats av för varför skulle man köpa en kompaktkamera med 14 MP om det inte vore för att det låter bra.

Sedan är ju knappast a450 riktade till avancerade amatörer eller andra längre hunna fotografer. Men visst om man lyckas få till ett bra pris på a450 så kan den ju verka intressant för den har ju trots allt ärvt teknik från sina större syskon vilket borde båda gott. Vi får ju hoppas att prisskillnaden blir större procentuellt sett än vad den är mellan a900 och a850.

Jag är inte alls orolig för att inte Sony ska komma med nya toppmodeller. Man har ju redan bevisat att man kan om man vill. Egentligen gör ju Sony rätt som försöker få in så många användare i systemet som möjligt för all kameraförsäljning är som en pyramid, ju bredare bas desto fler toppkameror kan du sälja.

Och jag hoppas att detta inte uppfattas som gnäll utan som sakargument. För i ärlighetens namn är vi säkert rätt många som inväntar Sonys nästa drag då det gäller mer avancerade kameror. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. En dålig Live View är bättre än ingen Live View.

Hejsan. Tycker du skriver mycket bra, dina sakargument anser jag sansade, och klart berättigande, den som bara uppfattar dina inlägg som gnäll kan inte ha läst ordenligt vad du skriver, tycker detta är lite sorgligt. Jag minns klassiska kommentarer från våra bästa Sonykåsörer, tex. Nikonsoldaterna sluter sig samman och står uppradade på led. Till och med kgs börjar sakna film. oj vad hårt angripen jag vart när jag efterfrågade bättre iso hos Sonykamerorna, inte behöver vi det, max 400 iso borde väl räcka. film är galenskap, 3b/s vem behöver mer, bara några av kommentarerna. Minsta lilla fråga som kan tolkas som en anmärkning eller undran, uppfattas som om kokande syra hälls över personen. Men det skall bli spännande vad Sony har att meddela på sin presskonförens, det blir nog bra och alla blir nöjda. /Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.