Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a380 eller a700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar! Jag är så skamlöst nöjd med kameran och Tamron-objektivet fastnade jag för också så nu har jag äntligen täckt upp luckan 18-24mm som mina klassiska Minolta-glas lämnade.

Det positiva intrycket jag fick av A700:an när jag fick den har förstärkts i takt med att jag använt den. Allt verkar genomtänkt, framför allt ergonomin verkar man ha ägnat mycket tanke åt. T.om en sådan sak som att man kan välja om "ångra" eller "radera" ska vara förvalt när man trycker på "radera bild"-knappen är en värdefull detalj.

Den är himla genomtänkt både vad gäller ergonomin och allt handhavande! Allt!

Jag upptäckte just (jo, det står visst i manualen också) att när man ställer in iso så stegar den i tredjedelssteg med joysticken och bakre inmatningshjulet - men i hela steg med det främre inmatningshjulet! I en annan kamera av känt märke som jag använt måste man i stället välja om man öht. vill kunna ställa iso i hela eller i tredjedelssteg i någon djupt begraven meny, och sedan blir ju stegen därefter.

En annan sak jag uppskattar mycket är att kunna lägga ut exponeringskompensationen på något av inmatningshjulen, så att man kan komma åt den direkt utan att först behöva trycka in någon knapp. Toppenfunktion som jag vande mig vid med min A2:a och har saknat sedan dess. Även den hade förresten möjlighet att välja om "Radera" eller "Ångra" skulle vara förvalt alternativ.

Det enda som möjligen inte riktigt känns lika supertoppen är att de tre användarminnena inte har egna direktval på funktionsväljaren utan måste väljas i en meny. Men å andra sidan har den minnen, det är ju faktiskt inte alla som ens har den möjligheten. Å för att återigen glorifiera A2 så hade den 5 användarminnen på funktionsratten, där de helt enkelt ersatte de förprogrammerade motivprogrammen - om man ville. Man kunde också få behålla motivprogrammen på ratten och komma åt de fem användarminnena via menyn om man föredrog det.

Ju mer jag använder A700, ju mer obegripligt blir det att de officiellt slutat sälja den innan det finns en efterträdare. Känns snarare som om de hellre kunde gjort mer som Canon som sålt 40D parallellt med 50D ända tills det som i praktiken blir 50Ds efterträdare (7D) fanns på plats. Men det är väl säkert någon avancerad marknadsstrategi på en nivå som går bortom begriplighet för vanligt folk.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto