Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a380 eller a700?

Produkter
(logga in för att koppla)

pettson_76

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag sitter och kikar lite på en ny Sony Alpha.
Jag åker till London på ons och vet att priserna ligger betydligt lägre än här i sverige.
Både a380 och a700 kostar i London 499 pund vilket är betydligt billigare än här.

Så vad tycker ni!?
a700 eller a 380?

Hör av er!

Personligen hade jag inte tvekat en sekund..A700 hade jag valt..trotts att det är en äldre modell så är den en bättre kamera på i stort sätt alla punkter.

Eftersom Du redan har en a100 och en a300 blir en a380 bara "sama, same, but different". Ska Du gå vidare ( komplettera ) är a700 det enda vettiga valet - såvida Du inte slår till med en a900 ;D

Har tyvärr fått det tråkiga beskedet att a700 slutat säljas och man nu skall vänta på a500 och a550 som ser ut att likna a700.
Ska ändå kolla lite nu när man är i London eftersom att priserna är flera tusen under "våra" svenska butiker.

A900 kräver väl väldans dyra objektiv eller? Jag är väldigt nöjd med min A700 som jag haft i snart ett år - särskilt möjligheterna att ställa in kelvin och grönt/magenta är värdefulla för mig. När de sänker siffrorna i namnet så brukar väl det betyda att de tar bort mycket finesser och att det blir en bantad version?

Hej!

Jag sitter och kikar lite på en ny Sony Alpha.
Jag åker till London på ons och vet att priserna ligger betydligt lägre än här i sverige.
Både a380 och a700 kostar i London 499 pund vilket är betydligt billigare än här.

Så vad tycker ni!?
a700 eller a 380?

Hör av er!

Efter att ha varit och klämt på bägge (och ett par andra...) i helgen så tycker jag att A700 är en drömkamera, om än inte den enda, medan A380 inte skulle kännas prisvärd ens om jag fick den i tuggummiautomaten... Driver Sony i Sverige med oss när de vill ha nästan 9000:- för den medan en A700 nyss kostade 5700:- i London? Obehaglig att hålla i, ful och smäckig. Bara en mor... Nej, inte ens det. Hur kommer det sig att du ens funderar? Har du känt på dem?

Och om du ändå skall dit, har du sett att Camera World och Jessops bara skall ha 19 715:- för en A900? Men det har varit så hela tiden, Sony jobbar hårt på att dumpa sig in på den Engelska marknaden, till glädje även för oss här.

EDIT: Såg just att Calumet har sänkt till 18520:- för en A900.

Senast ändrad:
Köpt A 700 idag!

Såg i Lördags att både JapanPhoto och Foto&Video i Malmö har A700:eek:r kvar om det kan vara nåt?

Jag har just köpt en Alfa 700 med 18-70 objektiv från Fotovideo här i Stockholm. Just packat upp den. Batteriet på laddning. De hade fått in 8 st i onsdags och har fortfarande kvar. Betalade i affären på Herkulesgatan i City 8.390 kr vilket är det billigaste jag hittat i Sverige. Så bor du i den här stan kila till Herkulesgatan på måndag alternativt beställ den på nätet. Lycka till!

Tvärtom, med en A900 skulle man kunna använda alla klassiska gamla objektiv som det är tänkt.

A900 kräver väl väldans dyra objektiv eller? Jag är väldigt nöjd med min A700 som jag haft i snart ett år - särskilt möjligheterna att ställa in kelvin och grönt/magenta är värdefulla för mig. När de sänker siffrorna i namnet så brukar väl det betyda att de tar bort mycket finesser och att det blir en bantad version?

Å nu har jag har också fått en A700!

Beställd från Calumet Photographic i England till en kostnad av 6500:- för huset plus 375:- i frakt. Verkade dock vara sista exet de hade, för den försvann ur deras sortiment på webben när jag hade lagt min beställning.

Den här kameran har jag trånat efter sedan 2004, och i sådana lägen finns naturligtvis ingen tid att "vänta medan batteriet laddar" eller så, så förutseende som jag är hade jag laddat ner manualen som PDF och lärt utantill (nåja...), samt skaffat ett extrabatteri och laddat det i lånad laddare i förväg. Då kan man få fotografera redan på vägen hem från posten!

Men varför är då A700 rätt kamera - för mig?
* Den kostar inte en massa film som mina äldre systemkameor. Att behöva vara sparsam med antalet bilder har irriterat mig ända sedan jag skaffade mig min första systemkamera runt 1982.
* Den är mer att hålla i än min G400 (mer riktig kamera liksom) som annars ger himla bra bilder.
* Den har precis all den snabbhet som min A2:a precis inte har. Den skaffade jag 2004 eftersom jag tyckte att D7D verkade bli för dyr, och så hade jag fått för mig att jag inte ville ha någon digital systemkamera. Håhåjaja...
* Den har alla rätt på hantering, knappar och deras funktioner, där min A300 hade ett par minst sagt konstiga lösningar.
* Den har bättre sökare och en inmatningsratt mer än min K100D, som dock håller platsen som den kamera det varit roligast att fotografera med. Hittills i alla fall, kanske kommer det en avlösare till den platsen nu..?
* Den stämmer bättre överens med hur jag vill att kameran skall hanteras och hur knappar och grejor skall fungera än på min 30D, vilken dock överraskade mig med att vara otroligt skön att hålla i, och ha en del alternativa lösningar på hanteringen som var riktigt bra. Å så passar ju mitt Tokina 100/2.8 makro på den, det var nog den största muren mot att "bli med Sony" igen, tillsammans med fler överkomliga objektiv med USM eller motsvarande...

Men nu tror jag faktiskt att jag är hemma! Den är så fin, och jag vill fortfarande inte ha en 380 för att komma lite mer on-topic. Nu var den aldrig ett alternativ för mig, men jag funderade mycket på K7 och 7D (ser ni mönstret med att alla kamerorna tycks ha en 7:a i namnet?). K7 verkar också fantastisk, men storleken gjorde mig lite tveksam, och eftersom den är ganska ny är ju priset inte lika bra som för A700. 7D verkar också bli riktigt bra, men där är priset ännu högre, och jag känner mer för både Pentax och Minol... förlåt Sony, det går inte riktigt att förklara.

Jag har faktiskt tagit mig både en och två funderare på vad som skulle göra mig besviken på en A700 när Sony förr eller senare presenterar dess efterträdare. Filmfunktion och LiveView är bra, jag är inte motståndare till det, men jag kom fram till att det enda jag verkligen skulle bli grymt besviken över är om de går tillbaka till att ha dubbla funktionsrattar, en på varje sidan om sökarhuset som på D7D. Å det känns väl inte så sannolikt.

//xrp

Grattis till ett bra (och lite modigt) beslut. Du kommer att bli nöjd. Ja, mer än nöjd. Har gått hela vägen från D7, A1, A2, D7D och nu A700 så jag vet ;-) Nu kan bara en FF-kamera till hyggligt pris få mig att överge A700. 300-serien känns, tyvärr, lite klen att hålla i även om det är mycket välutrustade kameror med många funktioner som jag gärna ser i min nästa DSLR kamera också, men känslan är viktigast (för mig) och då vinner A700 med hästlängder.

Också nyligen köpt en A700

Beställd från Calumet Photographic i England till en kostnad av 6500:- för huset plus 375:- i frakt. Verkade dock vara sista exet de hade, för den försvann ur deras sortiment på webben när jag hade lagt min beställning.

Men nu tror jag faktiskt att jag är hemma! Den är så fin.

//xrp

Jag känner också stor entusiasm för min nyinköpta Alfa 700. Jag har kört med en Dynax 5D i ett par år oh varit väldigt nöjd med den. Jag har gått och tittat på A700 nästan sedan den kom. Läst massor med tester och sett hur högt den ranka. Funderade in i det sista på en Canon D500 eller en Nikon D90 men bestämde mig till sist för Alfan, mycket beroende på att jag har flera linser till den redan från analoga Minoltakameror. De passar utmärkt även på 700:an. Idag har jag dessutom fått hem en Sigma 17-70 mm från Cyberphoto i Umeå. En affär som när priset är rätt verkligen kan rekommenderas. Beställde i går em och hämtade den på posten kl 11. Smått otroligt. Tagit c:a 40 bilder i em och de verkar OK. Nu kommer förstås snart en efterträdare till 700:an. Det ska bli spännande att se vad det blir. A700 finns kvar på Fotovideo i Stockholm för mycket bra pris.

Hastigt och lustigt har jag också blivit med A700. Det begagnade paketet är på väg och innehåller utöver kameran ett batterigrepp samt ett Tamron 17-50/2.8. Tanken är att sälja allt utom kameran men jag kan tänka mig att det kan bli svårt att skilja sig från Tamron-objektivet :(. Jag kanske ska sälja Minolta 24/2.8:an + lite annat istället :/...

Jag har varit lite småbesatt av A700:an sedan jag klämde på en sådan på Media Markt för något år sedan då jag köpte A300:an.

Du kommer inte att bli besviken. Jag har A700 plus Tamronzoomen 17-50/2,8 och jag gillar verkligen den här kombinationen. Kameran sitter som gjuten i handen och är väldigt lättarbetad. Den förhållandevis billiga zoomen är ett fynd tycker jag. Då menar jag i första hand den optiska kvaliteten. Rent byggmässigt är den kanske inte i toppklass. I alla fall inte om jag jämför med mina gamla Minoltaobjektiv.

Jäpp! Jo, med tanke på att det finns garanti kvar och grejerna verkade vara i prima skick så tror jag det var ett riktigt bra köp. Tamron:et borde ju vara värt 3000:- och batterigreppet kanske 1500:-.

+/- 2ev-gaffling ska bli guld när jag plåtar HDR!

Jaha var det du som fick A700:an på tradera? Isf. grattis till ett bra köp!

Bara gratta dig till ett riktigt ruggigt bra pris du fick på det paketet... Det hade till o med jag köpt för dom pengarna ... Även om jag redan har en A700á....

Sedan hade jag sålt kamerahuset då jag redan har ett sådant kamerahus och behållt objektiv samt batterigreppet. och haft dom sakerna snudd vad man måste säga gratis mot sitt värde....

Tackar, jag är rysligt nöjd med A700:an och även objektivet. A300:an är ingen dålig kamera men den går knappt att jämföra med 700:an. Jag blev rätt paff när jag vann Tradera-auktionen, jag satt på jobbet och tjoade rätt ut, mina kollegor undrade vad jag pysslade med (auktionen gick ut vid lunchtid, något som kanske förklarar varför det var relativt lite budgivning).

Jag hade ju tänkt sälja Tamron-objektivet men jag ändrade mig, dock kommer batterigreppet att hamna på blocket. Jag håller också med tidigare skribenter om kombinationen 17-50/2.8 & A700, den sitter som gjutet i handen, även Beercan:et känns mer behändigt tack vare det större kamerahuset. Och så har vi den idiotskarpa displayen, den stora ljusa sökaren, alla knapparna, 2ev-gaffling osv...kanonkamera!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto