Å nu har jag har också fått en A700!
Beställd från Calumet Photographic i England till en kostnad av 6500:- för huset plus 375:- i frakt. Verkade dock vara sista exet de hade, för den försvann ur deras sortiment på webben när jag hade lagt min beställning.
Den här kameran har jag trånat efter sedan 2004, och i sådana lägen finns naturligtvis ingen tid att "vänta medan batteriet laddar" eller så, så förutseende som jag är hade jag laddat ner manualen som PDF och lärt utantill (nåja...), samt skaffat ett extrabatteri och laddat det i lånad laddare i förväg. Då kan man få fotografera redan på vägen hem från posten!
Men varför är då A700 rätt kamera - för mig?
* Den kostar inte en massa film som mina äldre systemkameor. Att behöva vara sparsam med antalet bilder har irriterat mig ända sedan jag skaffade mig min första systemkamera runt 1982.
* Den är mer att hålla i än min G400 (mer riktig kamera liksom) som annars ger himla bra bilder.
* Den har precis all den snabbhet som min A2:a precis inte har. Den skaffade jag 2004 eftersom jag tyckte att D7D verkade bli för dyr, och så hade jag fått för mig att jag inte ville ha någon digital systemkamera. Håhåjaja...
* Den har alla rätt på hantering, knappar och deras funktioner, där min A300 hade ett par minst sagt konstiga lösningar.
* Den har bättre sökare och en inmatningsratt mer än min K100D, som dock håller platsen som den kamera det varit roligast att fotografera med. Hittills i alla fall, kanske kommer det en avlösare till den platsen nu..?
* Den stämmer bättre överens med hur jag vill att kameran skall hanteras och hur knappar och grejor skall fungera än på min 30D, vilken dock överraskade mig med att vara otroligt skön att hålla i, och ha en del alternativa lösningar på hanteringen som var riktigt bra. Å så passar ju mitt Tokina 100/2.8 makro på den, det var nog den största muren mot att "bli med Sony" igen, tillsammans med fler överkomliga objektiv med USM eller motsvarande...
Men nu tror jag faktiskt att jag är hemma! Den är så fin, och jag vill fortfarande inte ha en 380 för att komma lite mer on-topic. Nu var den aldrig ett alternativ för mig, men jag funderade mycket på K7 och 7D (ser ni mönstret med att alla kamerorna tycks ha en 7:a i namnet?). K7 verkar också fantastisk, men storleken gjorde mig lite tveksam, och eftersom den är ganska ny är ju priset inte lika bra som för A700. 7D verkar också bli riktigt bra, men där är priset ännu högre, och jag känner mer för både Pentax och Minol... förlåt Sony, det går inte riktigt att förklara.
Jag har faktiskt tagit mig både en och två funderare på vad som skulle göra mig besviken på en A700 när Sony förr eller senare presenterar dess efterträdare. Filmfunktion och LiveView är bra, jag är inte motståndare till det, men jag kom fram till att det enda jag verkligen skulle bli grymt besviken över är om de går tillbaka till att ha dubbla funktionsrattar, en på varje sidan om sökarhuset som på D7D. Å det känns väl inte så sannolikt.
//xrp