Annons

Sony A300 vs Olympus E-510

Produkter
(logga in för att koppla)

Orcus

Aktiv medlem
Sonykameran verkar inte vara släppt riktigt än men några här kanske har nyttig info om den ändå.

Funderar på någon av dessa kameror, enligt pris jag hittat på nätet så verkar de ligga i ungefär samma prisklass, sonyn lite högre...

båda har 10MP
båda har liveview
båda har bildstabilisator
båda har sensorrengöring

För mig som har glasögon, kan olympusen bli svår att se genom sökaren? har hört att den ska ha liten sådan.
Olympus har exponeringskompensation i +/- 5steg medan Sonyn bara har i 2, spelar det någon roll?

Kan båda styra flera blixtar? ifall man skulle få för sig att göra lite fotograferingar där det kan behövas "studio"utrustning.

Har inte hållit i någon Olympus så vet inte hur den ligger i handen, testade en Sony A200 i affären och den var riktigt skön att hålla i. Canon 400D, Nikon D40 passar inte alls mina händer.

Någon som kan ge några positiva och negativa kommentarer om dessa 2 kameror även fast sonyn är så pass ny?

Orcus skrev:
Sonykameran verkar inte vara släppt riktigt än men några här kanske har nyttig info om den ändå.

Funderar på någon av dessa kameror, enligt pris jag hittat på nätet så verkar de ligga i ungefär samma prisklass, sonyn lite högre...

båda har 10MP
båda har liveview
båda har bildstabilisator
båda har sensorrengöring

För mig som har glasögon, kan olympusen bli svår att se genom sökaren? har hört att den ska ha liten sådan.
Olympus har exponeringskompensation i +/- 5steg medan Sonyn bara har i 2, spelar det någon roll?

Kan båda styra flera blixtar? ifall man skulle få för sig att göra lite fotograferingar där det kan behövas "studio"utrustning.

Har inte hållit i någon Olympus så vet inte hur den ligger i handen, testade en Sony A200 i affären och den var riktigt skön att hålla i. Canon 400D, Nikon D40 passar inte alls mina händer.

Någon som kan ge några positiva och negativa kommentarer om dessa 2 kameror även fast sonyn är så pass ny?

510an är väldigt liten, inte alla som tycker om det.

A300 klarar att styra externa blixtar utan problem.

Re: Re: Sony A300 vs Olympus E-510

ondjultomte skrev:
A300 klarar att styra externa blixtar utan problem.
Jaså? Mattias nämner studioutrustning och mig veterligen verkar A300, precis som A100, kräva att man köper en klumpig adapter från ebay eller kaffebrus för att kunna styra studioblixtar, den kostar ca 200 - 300kr (finns även en från Sony, men den är sämre och kostar runt 2000 spänn).

Olympusen är väl rejält vädertätad (?) till skillnad från Sonyn, men den har också mindre sensor vilket kan leda till negativ påverkan på bildkvalitén och även andra faktorer som skärpedjup och att det sensorutsnittet favoriserar telegluggar framför vidvinklar (men dessa påverkas också mycket beroende på optikutbudet).

...sedan kan man alltid fråga sig om något av märkena löper större risk att knuffas ut från marknaden än det andra.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Sony A300 vs Olympus E-510

wsaar skrev:
Jaså? Mattias nämner studioutrustning och mig veterligen verkar A300, precis som A100, kräva att man köper en klumpig adapter från ebay eller kaffebrus för att kunna styra studioblixtar, den kostar ca 200 - 300kr (finns även en från Sony, men den är sämre och kostar runt 2000 spänn).

Olympusen är väl rejält vädertätad (?) till skillnad från Sonyn, men den har också mindre sensor vilket kan leda till negativ påverkan på bildkvalitén och även andra faktorer som skärpedjup och att det sensorutsnittet favoriserar telegluggar framför vidvinklar (men dessa påverkas också mycket beroende på optikutbudet).

...sedan kan man alltid fråga sig om något av märkena löper större risk att knuffas ut från marknaden än det andra.

JAg är säker på att han menar "vanliga" blixtar.

Jag har aldrig hållit på med extra blixtar så jag vet inte vad jag skulle behöva ifall det skulle bli att jag behöver någon extra blixt.

Vi har en E510 med 14-54/2,8-3.5 på jobbet och det är en riktigt skön kombination. Balanserar perfekt och optiken är välbyggd, hyfsat snabb, bra område och bra optiskt. En viktig faktor att ta ställning till är om du föredrar 4:3 formatet eller 3:2 som Sonyn har.

Will Saar skrev:
... mig veterligen verkar A300, precis som A100, kräva att man köper en klumpig adapter från ebay eller kaffebrus för att kunna styra studioblixtar, den kostar ca 200 - 300kr (finns även en från Sony, men den är sämre och kostar runt 2000 spänn).
...
Varför det? De flesta studioblixtar klarar, i studio, av att triggas mhja den interna blixten. Jag kan direkt verifiera att Elichrome 300RX gör det och jag tvivlar på att andra blixtar skulle vara tjurigare.

tannler skrev:
Varför det? De flesta studioblixtar klarar, i studio, av att triggas mhja den interna blixten. Jag kan direkt verifiera att Elichrome 300RX gör det och jag tvivlar på att andra blixtar skulle vara tjurigare.

Pre flash ttl som utlöser slavblixtarna? KM5d och A100 har ju detta problem då de inte gick o köra i manual flash mode. Vet inte om A300 kan det.

Precis, blixten måste ha ett manuellt läge utan förblixt för att kunna trigga studioblixtar. A700 verkar ha det (dock aldrig triggat med annat än adaptern och radiotrigger själv) men varken A200, A300 eller A350 har det enligt Dyxum, så då måste man köpa adaptern.

...nybörjare utan blixtadaptern som tar med sig sina enklare Sonykameror till studiofotokurser etc. riskerar bli väldigt besvikna när de inte kan trigga blixtarna utan måste låna andras kameror för att få med sig bilder hem. Adaptern finns ju inte heller att köpa i vanliga butiker utan har den leveranstid som man får med beställningsartiklar. Att åtminstone stoppa in ett manuellt blixtläge på alla kameror i firmwaren skulle vara en enkel och ok fix, men inget som Sony verkar intresserad av, tyvärr.

Senast ändrad:
Suck - skulle någon vänlig själ vilja ha godheten att testa följande inställning mot vilken slavtändare som helst:

Blixtläge - fyllnadsblixt
Blixtstyrning - ADI-blixt

Hade jag haft tillgång till D5D, a100, a200, a300 och/eller a350, så hade jag verifierat själv. Inställningen fungerar på D7D och a700 och triggar Elinchrome 300RX.

De största problemen med "instegskameror" och studioljus är, enligt min mening, avsaknad av blixtsko/synkuttag och/eller "fel" blixtsko. Det första problemet är olösligt så vitt jag vet, men med adapater kan iISO-sko göras om till ISO-sko för IR- eller radiosynk. Snacket om klumpighet och/eller ostadighet är enligt min mening överdrivet - jag har kört kaffebrus radiosynk med adapter på D7D och a700 och upplevde det varken som otympligt eller ostadigt.

Har just provat med min A100 + Bowensblixtar. Blixten triggas, men ljuset registreras som sagt inte i bilden eftersom det är förblixten som triggar studioblixten medan slutaren fortfarande är stängd.

Angående otympligheten är adaptern ungefär lika stor som en radiotrigger från kaffebrus eller elinchrom, så det blir dubbelt så otympligt som hos andra system. Däremot, är det ju fortfarande inte lika otympligt som Pocket Wizards.

...det finns iofs studioblixtmodeller från flera fabrikat som kan lära sig ignorera förblixtar (tror Bowens Gemini Digital kan det), men det gäller sällan instegsmodellerna.

Senast ändrad:
wsaar skrev:
Precis, blixten måste ha ett manuellt läge utan förblixt för att kunna trigga studioblixtar. A700 verkar ha det (dock aldrig triggat med annat än adaptern och radiotrigger själv) men varken A200, A300 eller A350 har det enligt Dyxum, så då måste man köpa adaptern.

...nybörjare utan blixtadaptern som tar med sig sina enklare Sonykameror till studiofotokurser etc. riskerar bli väldigt besvikna när de inte kan trigga blixtarna utan måste låna andras kameror för att få med sig bilder hem. Adaptern finns ju inte heller att köpa i vanliga butiker utan har den leveranstid som man får med beställningsartiklar. Att åtminstone stoppa in ett manuellt blixtläge på alla kameror i firmwaren skulle vara en enkel och ok fix, men inget som Sony verkar intresserad av, tyvärr.

på kaffebrus har de adaptern ...

Om man tycker att det är viktigt med blixtteknik, då finns det ju bara ett märke som står ut - det börjar på N... Då slipper man köpa konstiga mojänger, man styr ju allt från kameran till de externa SB-600 eller SB-800 blixtarna, självklart med full i-TTL teknik även på de trådlösa (busenkelt är det också).

Är det någon som klagat på D80:s ergonomi - nä tänkte inte det. Är det någon testare som klagat på D80:s prestanda - nä tänkte inte det. Nu så här nästan två år efter premiären är den fortfarande en av de absolut bästa kamerorna i klassen.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
Om man tycker att det är viktigt med blixtteknik, då finns det ju bara ett märke som står ut - det börjar på N... Då slipper man köpa konstiga mojänger, man styr ju allt från kameran till de externa SB-600 eller SB-800 blixtarna, självklart med full i-TTL teknik även på de trådlösa (busenkelt är det också).

Är det någon som klagat på D80:s ergonomi - nä tänkte inte det. Är det någon testare som klagat på D80:s prestanda - nä tänkte inte det. Nu så här nästan två år efter premiären är den fortfarande en av de absolut bästa kamerorna i klassen.

Hälsningar

Adam
Nikons lysande blixtsystem hjälper föga när man ska koppla in sina studioblixtar , men annars är det bra. ( har jag hört)

ondjultomte skrev:
på kaffebrus har de adaptern ...
Visst, och deras lokala butik som ger dig tillgång till adaptern samma eftermiddag som studiokursen ligger var?

Har sett Sonys adapter i Sony Center, och där lär den ju inte försvinna från lager eftersom den som sagt kostar 2k.

I vart fall är det inga problem att köra helmanuell blixt på Olympus E510. Då slipper man förblixtarna och kan enkelt utlösa studioblixtarna.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto