Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A300 vs A350

Produkter
(logga in för att koppla)

Volny

Medlem
Ska köpa en a300 eller en a350, a350 blir ca 300kr dyrare för mig efter att jag använt sonys cashback, så valet är lite svårt. Har försökt lista skillnaderna nedan:

A300
10mp
3bps
mindre brus

A350
14mp
2.5bps ( eller 2bps?)
mer brus

Jag har använt google och sett skillnader i brus osv men kan ändå inte bestämma mig, så har ni något att säga gör det gärna ;)

Eftersom du måste fråga fungerar antagligen A300 bäst.

Om du vetat att du vill plåta områden där den extra upplösningen gör nytta men seriebildstagning och hög-ISO-prestanda spelar mindre roll, t.ex. landskap eller studiofoto, så hade A350 varit ett enkelt val. För andra sorters foto borde den lägre upplösningen vara att föredra, även om jag inte sett något jämförande test.

En annan fråga är förstås: hur mycket pengar är du beredd att lägga på optik? För mycket vanlig konsumentoptik, som t.ex. kitgluggen och billiga telezoomar, är det nog glaset som begränsar upplösningen snarare än sensorn, men visst kan du nog få en verklig upplösningsskillnad om du öppnar plånboken för t.ex. Zeiss-gluggarna för Sony eller kanske t.o.m. med de billigare fasta optikerna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto