Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A200

Produkter
(logga in för att koppla)

Julle1000

Ny medlem
Hej jag har lite frågor om min Sony a200.

Hur ändrar jag slutartiden?

För några dagar sen så skulle jag ta en bild i ett mörkt rum med blixt, när jag skulle trycka av så "bläppar" bara blixten till utan att ta någon bild. Varför gjorde den så?
Blixten fungerade som vanligt senare och även nu.

Finns det någon svensk manual på nätet? Har letat men inte hittat.

Tacksam för svar!

Om du har kameran i det gröna Auto-läget så kan du inte ändra slutartid själv. Vilket läge använder du?

Enklaste sättet att få den slutartid du vill ha är att ha kameran i S-läget där du styr slutartiden med kontrollhjulet.

Om blixten bara ger ifrån sig ett "bläpp" så är det för att A200:an använder blixten för autofokushjälp när det är mörkt. Om den sedan inte tog någon bild så beror det på att kamerans autofokus inte hittade något att låsa på.

Det var ett väldigt läxande och mästrande i denna tråden från lite mer erfarna medlemmar. Gillar man inte en tråd så rapporterar man den och skippar att skriva i den. Är man en nybörjare så får man fråga (och helst söka innan eller kika i manualen).

Tråden är rensad från inlägg som inte har ngt med frågan att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar