Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A200 vs A300?

Produkter
(logga in för att koppla)
Två snabbar råd - fortsätt inte i denna tråd, den är till för diskussioner ocm a200 vs. a300, och bekanta Dig med kameran först innan Du handlar mer saker. Ha is i magen och läs manual, läs manual, läs manual.

Välkommen till de tredel fora Sonykameror, Sonyobjektiv resp. Utrustning och tillbehör med Dins frågor så småningom.

Välkommen i de upplystas skara.
 
En liten recension av Liveview-funktionen vore trevligt.

Jag vill själv väldigt gärna ha en kamera med liveview, varför kan man läsa på min profil.

I övrigt rekomenderar jag inköp av en blixt som man inte behöver ha på kameran utan kan ha vid sidan om, t.ex. de begagnade minolta blixtarna 3600HSD och 5600HSD (2500D går inte att använda trådlöst) eller nån av sonys nya motsvarigheter.
 
David G.. Du har redan i din profil just tagit ut en del saker där just praktiskt fungerande live view är kanon att ha.. Så vidare recention för just dina behov är ju inte direkt behov av...Funktionen är inte den troliga vardags funktionen i användning.. Men då den är behov av är man mycket glad man har den.. Jag längtar till skolavslutningen då jag får verkligen använda den över alla huvuden och få finfina bilder med fokus lagt där jag vill ha det trotts snabbshots som det ju blir.. Lite som pressbildtagning blir det ju...hehe..

Och.. Tannler har ju lite rätt att det är bättre att fortsätta samtala sidosaker i Sonys avdelningar där folk sedan kan söka just info om kamrornas funktion mm.. Ligger sådant här blir det ju mer svårsökt info då här det är massa märken samt därav olika samtal ...

Mvh
Tobbe.
 
Jo fast jag har ju ingen a300/350 än, bara hållit i en lite snabbt i en affär och den var det inga batterier i.

Är liveview-funktionen lika bra eller bättre än på en kompaktkamera? Känns kameran lika snabb som när man använder sökaren?
Är det i dagsljus nån märkbar fördröjning på bilden som visas på skärmen?
Görs bilden tillrekligt ljus för att användas innomhus på kvällen?
 
Min Canon Kompakt 12x långzoom skärm liknar en matt leksak mot skärmen på min A300..går inte att jämföra..

Live view på Sony fungerar ju som en kompaktare på steroider..Och skärmen reagerar omedelbart utan fördröjning.... Det är raka rör omgående och inget annat.. Den fungerar ...

Starkt dagsljus är alla skärmars sämsta miljö.. Så även på Sony självklart..Däremot är skärmen extremt tydlig inomhus.. Med mycket bra bild samt mycket bra synbarhet då man vill krypa in i bilden för granska detaljer via zooma in bilder och förstora den....

Men.. Oftast används nog inte live view som fotosökare.. Utan det är en funktion som tar vid där behoven av tex ta bilder över folks huvuden.. Eller då man inte vill arrangera bilder där folk vet man siktar på dom.. Bilden blir då inte tillgjord..

Eller då marken är blöt o lerig och man vill ta bild av något där.. Eller mellan stakespjälor o allt vad man nu kan tänka sig där huvud o kamera inte får plats samtidigt...

Jag tycker du bör be den butiken du besöker se till att ladda batteriet så du kan få titta själv hur det ser ut.. Ladda så en titt går att göra tar bara några tio minuter till en kvart laddning kanske så slår nog kameran igång så lång tid så du hinner titta lite..

Det är så sjukt svårt att försöka berätta om en funktion där ett okänt antal kompaktare skall jämföras mot och man inte vet hur bra eller dåliga dom alla olika som finns är...

Så be butiken ladda så du som ev kund får möjlighteten att själv se hurvida det för dig kan vara det du eftersöker...Det är en självklarhet att dom skall vara behjälpliga med sådant till en eventuell köpare..

Mvh
Tobbe..
 
1. Är liveview-funktionen lika bra eller bättre än på en kompaktkamera?

2. Känns kameran lika snabb som när man använder sökaren?

3. Är det i dagsljus nån märkbar fördröjning på bilden som visas på skärmen?

4. Görs bilden tillrekligt ljus för att användas innomhus på kvällen?

1. Ja, minst lika bra.

2. Ja.

3. Nej.

4. Ja, men vid dåligt ljus uppstår viss seghet i bilden då lcd:n uppdateras långsammare (precis som på kompakter). Bilden är dock tillräckligt ljus.
 
Ja är man så dum så att man frågar så... Nu vill jag ju ha en ny kamera NU!


Kompå en till sak om varför liveview är bra, jag måste blunda med ögat som inte tittar i sökaren och då är det ju svårt att se omgivningen runt omkring.
 
Ja är man så dum så att man frågar så... Nu vill jag ju ha en ny kamera NU!


Kompå en till sak om varför liveview är bra, jag måste blunda med ögat som inte tittar i sökaren och då är det ju svårt att se omgivningen runt omkring.

Iofs så skall man ju bara se det man skall ha på bilden...så allt annat är ju ovidkommande info ur det perspektivet Koncentrationen skall läggas på den tänka bild man vill ha och inget annat..

Och det finns enbart en sorts dumma frågor.. Det är dom som inte ställs.....
 
Helt kortfattat så ligger det till på följande vis.

Sonys variant av Live View är den enda på marknaden som är helt integrerad med det praktiska fotograferandet, d.v.s. det är helt friktionsfritt och fungerar blixtsnabbt; det går i ett vips att sätta i gång och slå av, och ingen annan kameratillverkare ligger i närheten av den smidighet som Sony har uppnått med sin Live View.

Massor av kamerarecensenter har ju mer eller mindre dissat funktionen, men som vi alla vet så jobbar både Nikon och Canon på att utveckla sina primitiva Live View-funktioner och även med att få in den i sina "proffsmodeller" (den finns väl redan i D3?). Så enkelt är det och alla som inte har skygglappar fattar vartåt det barkar. Dock är det först när N och C har fulländat sina varianter som Live View kommer att ses som en självklarhet och ett måste i en systemkamera.

Den halvprofessionella Sony A700 har fått kritik för att den inte har Live View, trots att Canon EOS 40D och Nikon D300 hade sina halvkassa lösningar. När Sony A300 och A350 lanserades så har samma recensenter kapat dem för att det är "en kompaktkamerafunktion", och för att sökaren är "för liten".

Ja dessa recensenter ska man ju ta på största allvar...
 
Helt kortfattat så ligger det till på följande vis.

Sonys variant av Live View är den enda på marknaden som är helt integrerad med det praktiska fotograferandet, d.v.s. det är helt friktionsfritt och fungerar blixtsnabbt; det går i ett vips att sätta i gång och slå av, och ingen annan kameratillverkare ligger i närheten av den smidighet som Sony har uppnått med sin Live View.

Massor av kamerarecensenter har ju mer eller mindre dissat funktionen, men som vi alla vet så jobbar både Nikon och Canon på att utveckla sina primitiva Live View-funktioner och även med att få in den i sina "proffsmodeller" (den finns väl redan i D3?). Så enkelt är det och alla som inte har skygglappar fattar vartåt det barkar. Dock är det först när N och C har fulländat sina varianter som Live View kommer att ses som en självklarhet och ett måste i en systemkamera.

Den halvprofessionella Sony A700 har fått kritik för att den inte har Live View, trots att Canon EOS 40D och Nikon D300 hade sina halvkassa lösningar. När Sony A300 och A350 lanserades så har samma recensenter kapat dem för att det är "en kompaktkamerafunktion", och för att sökaren är "för liten".

Ja dessa recensenter ska man ju ta på största allvar...

Tror om jag inte fattat fel i det jag läst.. att Sony A900 kommer ha "samma" live view.. Så därmed är den nog att anse såsom ruggigt funktionell om den ska hamna i en sådan ny toppmodell också..

Och igen. Ditt inlägg ovan är kristallklart riktigt beskrivet av sittsen med LV funktionen... ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.