Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a200, 20 000 kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrosdahl

Medlem
Jag köpte precis en Sony a200 och är jätte nöjd! Men, jag hörde, jag är fortfarande nya inom systemkameror, i alla fall hörde jag att man bara kan ta 20 000 kort... Stämmer detta..? Det låter ju helt konstigt!
 
20000 låter lite, men visst slutaren slits å behöver bytas ut efter ett gäng bilder om det är 20000 eller 100 000 är en annan femma...
 
Jag köpte precis en Sony a200 och är jätte nöjd! Men, jag hörde, jag är fortfarande nya inom systemkameror, i alla fall hörde jag att man bara kan ta 20 000 kort... Stämmer detta..? Det låter ju helt konstigt!
Klart att det inte stämmer, någon idiot fösöker att lura dej!!!
Det är bara att fota och se glad ut och hoppas att den pallar för 300 000 exponeringar innan du byter till en A900 !!!
 
Nu ramlande poletten ner..

Ahhh. Nu minns jag ju . Ursäkta . Du var fundersam om du skulle satsa på en startserie Nikon eller en Sony A200...

Det blev en Sony till slut då ser man.. Då får man önska dig välkommen in i värmen här bland oss andra Sony/minolta-användare...

Du kan nog fota på länge utan fundera på kameran skulle slitas ut..

Mvh
Tobbe..
 
20.000 MABF ( mean actuations between failures ) låter lågt för en modern instegskamera - borde snarare ligga i trakten av 50.000. Jag letade efter uppgifter om MABF på Spnys kameror, men kamma noll.

a700 har enligt uppgift 100.000 MABF och a900 rimligen ännu mer.

Välkommen ut i ljuset.
 
Minoltas Dimage A1 kan i varje fall klara betydligt fler exponeringar. Det exemplar som jag hade (Aette) och numera en annan medlem här på FS har, har gått flera hundratusen exponeringar, fast nu ligger hon mest på hyllan och gonar sig. Min A2 (Ani) som jag hade ett år ungefär trampade iväg runt 50.000 exponeringar, nuvarande läge vet jag inte, men jag tror hon vilar mest och åker på Thailandssemestrar rätt regelbundet...

Min nuvarande KM D7D (Nana) har passerat en kvarts miljon exponeringar och börjar nu visa vissa ålderstecken, men än hänger hon med, så 20000 är en siffra som låter gripen ur luften.
 
20.000 MABF ( mean actuations between failures )

Som alltid med medelvärden kommer det att variera stort. OM det nu är 20000 som gäller kommer några kameror att gå sönder efter 1000 och några att klicka på mot 100000... Så det är bara att fota på och ta ställning till om det är värt tusenlapparna att laga när det händer, eller om det är dags att köpa nytt.

/Johan
 
Som alltid med medelvärden kommer det att variera stort. OM det nu är 20000 som gäller kommer några kameror att gå sönder efter 1000 och några att klicka på mot 100000...
...

Ja - och av precis det skälet anges hållbarhet i tekniska specs i MTBF ( mean time between failiures ) och MABF ( mean actuations before failiure ). Ytterst få människor har kunskap nog att ta till sig de mer exakta siffrorna MTBF w STDV och MABF w STDV.

Det går att komma ännu närmre "sanningen" med 2 x STDV ( = bara fem procent av apparaterna avviker från angivet värde ), men då öppnar man för hialösa ersättningsanspråk, särskilt de påhejade av amerikanska advokater.
 
Nu skrev hon Sony A200, inte KM A200!

Ah, my mistake, ber tusen gånger om hundra kronor. Tänk att de ska ha så lika namn allihop. Men nåja, om min gamla D7D gått mellan 250.000 o 300.000 exponeringar, med första generationens AS i systemsammanhang osv så ska nog en A200 palla mycket mer än 20000 om man inte har jätteotur!
 
Det händer sällan att en amatörfotograf sliter ut en slutare, även om det självfallet kan förekomma någon gång. När det gäller de kameror som föregick din, dvs först Konica Minolta D7D och sedan D5D så uppgav ju Minolta att de var designade för att klara 140.000 aktiveringar, och Sony A100 som kom därefter, är i ganska hög grad byggd på KM D5D. På Dyxum kan man finna åtskilliga som har gått längre än detta. Likaså här i Svedala - (KGS) KG Stolts D7D har ju klarat 250.000 exponeringar.

Det skulle vara tämligen osannolikt att Sony skulle sänka detta designmål så drastiskt som till "bara" 20.000 klick, även om detta i och för sig gott räcker till för en normal instegskamera-användare, särskilt med tanke på hur snabbt det kommer nya och (ibland) bättre DSLR-kameror nuförtiden... Men jag skulle ändå snarare tippa på 100.000 exponeringar - har för mig att jag har läst denna siffra någonstans.
 
Jag personligen tycker det är lite intresant att veta varifrån "skrämselinfon" kommer ifrån så en ung kameraköpare skall sitta med oro om den nya kameran man sparat pengar till samt är glad över skall gå sönder och vara värdelös " i morgon" snudd på känslomässigt.... Det vore intresant att veta.Varifrån kommer detta "info"?. Enligt mig rent urdåligt om detta är medvetet någon gjort Matilda orolig.. För hon skrev i sitt inlägg att "hon hörde" vilket jag tyder som att någon informerat henne om livslängd medvetet på något sätt.. Kanske under possetiva former? Kanske medvetet för skapa oro? Jag vet inte vilket. Eller om omständigheterna varit helt andra..


Jag personligen anser samt tror på fullaste alvar faktiskt inte ens tanken skulle behöva dryftas med mer än lugnanden så denna unga kameraköpare kan slappa av och kan fortsätta glädjas över sin nya kamera...

För går den sönder så kunde det varit vilket märke som helst. Vilken prisgrupp som helst.Samt vilken ny produkt som helst... Det är därför det finns garantier.. Tror dom är 2 år dessutom..Eller?

Så.. Man kan nog lägga hela resonemanget i den låda det hör hemma. DVS skräplådan..

Och skulle en ny kamera gå sönder oavsett märke så lämnar man in den på garantin och får den reparerad bara...

Så Matilda.. Tat du bara lugnt och ha skoj med din kamera.. "Oroa" dig mer för att lära dig kameran.. För om vädret är bra för fotande... Om du laddat batteriet ordentligt innan det bär iväg ut och fota..Om minnekortet räcker... Om du hinner hem från ev skolan och ev läxor hinns med så smidigt så du får tid över till att ha det roliga med att fotografera.. Att datorn är ledig så du kan sitta med bilder du tagit och justera dom i bildprogram.. Och att det inte är något bra på tv så du får gott om tid att läsa manualen samt leka med kamerajusteringarna i stället för "dumburken"....

Så tänker och tycker jag... oroa dig inte...Det är mitt bestämda budskap.. Ha riktigt kul med dina nya kamera. Det är en mycket bra kamera som kommer om du fastnar för fotandet ge dig i framtiden många fina bilder...

Mvh
Tobbe...
 
Jag har nyss köpt en Sony A 300 och när jag har tagit 20 000 bilder
så ska jag ta 20 000 till och sedan 20 000 till osv.
så kör på bara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.