Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A100 - Backfocus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skulle vara kul med nytt hus, men det finns tyvärr ingen budget för det just nu :(. Jag saknar ju heller inga funktioner på min A100, och den tar ju faktiskt riktigt bra bilder (bara man vet vad man gör).

Jag har kikat lite här för hur man justerar AF på Sonys kameror:
http://www.dynaxdigital.com/sony-al...-focus-on-the-a700-and-other-sony-cameras/15/

Men det är som sagt vanskligt att ge sig på detta, då det förmodligen kommer resultera i att jag får FF eller BF med mina andra objektiv som just nu ligger ganska rätt. =/

Ja det är precis så det är. Fixar du huset med ett objektiv som tidigare låg fel kan det mycket väl resultera i att de som funkade OK inte längre gör det. Jag har själv justerat min gamla Km D7D och min erfarenhet är att man hamnar i att man då själv måste avgöra vilka objektiv man prioriterar högst. Det blir alltid en kompromiss. Det är helt andra villkor som gäller med de nya husen tack vare att AF i grunden fungerar annorlunda.

Ja det är precis så det är. Fixar du huset med ett objektiv som tidigare låg fel kan det mycket väl resultera i att de som funkade OK inte längre gör det. Jag har själv justerat min gamla Km D7D och min erfarenhet är att man hamnar i att man då själv måste avgöra vilka objektiv man prioriterar högst. Det blir alltid en kompromiss. Det är helt andra villkor som gäller med de nya husen tack vare att AF i grunden fungerar annorlunda.

Någon som kan förklara på vilket sätt AF fungerar annorlunda med nya kameror? (på ett enkelt sätt) Är dessa problem helt eliminerade med nyare kamerahus?

Ok, det verkar vara något seriöst fel på min A100 nu :S Vet inte om det är för att jag bytt objektiv fram och tillbaka som en galning men nu har MF blivit helt kajko, den lixom hoppar tillbaka på AF och sen tillbaka på MF, sidoknappen står hela tiden kvar på MF och jag har inte DMF aktiverat. Vet inte alls va det är som händer nu :( Har INTE råd att köpa ett nytt hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar