Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony 717

Produkter
(logga in för att koppla)

Blojje

Medlem
Lite ot nu

Lite ot nu. Jag vill inte starta en ny tråd.

Jag har tänkt upgradera mig från Kodak DX6490 till Sony DSC F717. Den är rätt så billig, knivskarp optik och 5 mp. Max närgräns, 2 cm. Kodaken har max närgräns 5 cm tror jag. Dessutom har den rätt så ljusstark optik till skillnad från kodaken och mycket mer manuella inställningar. Det enda som är sämre är zoomen, vilket jag inte behöver så mycket.

Har ni några tankar angående min "upgradering"?

Tips? Bra upgradering eller inte?

Ser ut som om det finns 2 olika Sony DSC F717.

Den ena har 5x optisk zoom och 2x digital zoom.

Den andra har 5x optisk zoom och 10 x digital zoom.

Kolla här: http://se.pricerunner.com/search?q=Sony+CyberShot+DSC-F717

Och nej, det är inte andra objektiv som ingår i de olika paketen.

Sen så har jag en till fråga:

Raynox DCR-6600 vidvinkelkonverter 0,66x för 52mm.

Sonyn har ju 38-190 mm objektiv, varför står det 52 mm?

Tack i förväg till den som svarar på frågorna!

Blojje skrev:
Ser ut som om det finns 2 olika Sony DSC F717.

Den ena har 5x optisk zoom och 2x digital zoom.

Den andra har 5x optisk zoom och 10 x digital zoom.
Det finns bara en version.

I det första exemplet räknas det: 5x optisk + 2x digital

I det andra exemplet står det 10x digital zoom...men det ska egentligen stå optisk + digitalzoom (5x2) = 10x zoom.

Jo jag har kollat på minoltan.

Men nu har jag en till fråga. Kommer mitt minneskort (Viking 128 mb) till Kodak DX6490 passa till Sonyn?

Nej, det kommer den inte, för Sony 717 använder sig av Memorystick/Memorystick PRO kort, medans Kodaken använder sig av SD/MMC kort.

Hejsan igen!

Har fortfarande inte bestämt mig om Sonyn är det rätta valet för mig.

Det enda som jag tycker inte om med sonyn är det lilla zoomomfånget. Har ju 30x med Kodaken och därför vill jag inte byta ner mig.

Men jag använder nästan aldrig full telephoto och jag tror att det skulle räcka. Om det inte skulle räcka så finns det kanske några teleobjektiv som man kan köpa till den (hittar inga på cyberphoto).

Det viktigaste är att bilderna ska vara knivskarpa vilket de verkar vara med Sonyn. Sen har jag också läst att den har bara Bländare: 2-2,4. Detta kan väl inte stämma? Jag hade också tänkt mig köpa ett Raynox pro fisheye konverter till den.

Men är optiken hos Sonyn verkligen knivskarp?

Blojje skrev:
Hejsan igen!

Har fortfarande inte bestämt mig om Sonyn är det rätta valet för mig.

Det enda som jag tycker inte om med sonyn är det lilla zoomomfånget.Har ju 30x med Kodaken och därför vill jag inte byta ner mig.
Kodaken har 10x zoom...den digitala ska man inte räkna då det bara är en beskärning som man lika gärna kan göra efteråt i ett bildbehandlingsprogram.

Om du vill ha mer zoom så varför inte konica-minolta A1 med 7x zoom? den finns det dessutom telekonverter att köpa till...vilket ger motsvarande 300mm.

Blojje skrev:
Det viktigaste är att bilderna ska vara knivskarpa vilket de verkar vara med Sonyn. Sen har jag också läst att den har bara Bländare: 2-2,4. Detta kan väl inte stämma?
Nej, det betyder att största bländare är 2.0 resp. 2.4 beroende på brännvidd...givetvis kan man blända ned till mindre bländare.

Blojje skrev:
Jag hade också tänkt mig köpa ett Raynox pro fisheye konverter till den.
Hur stor nytta tror du att du har av en fisheye?

Blojje skrev:
Men är optiken hos Sonyn verkligen knivskarp?
Ja.

Tack för alla svar.

Jag tycker att fisheye effekten är grym och att vidvinkeln är riktigt stor med ett sådant objektiv (180 grader)

Men så är det rätt så dyrt också:) Finns det någon telekonverter till Sonyn? Jag hittar ingen.

Den andra som du visade verkar vara bra.

Men hur blir skarpheten? Någonting att satsa på eller är det bara original sony konverters som gäller.

Jag vet inte hur pass bra raynoxkonvertrarna är, men de är knappast i samma klass som sonykonvertern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar