Annons

Sony 50mm f/1.8 eller Minolta AF 50mm f1.7?

Produkter
(logga in för att koppla)

betty91

Medlem
Jag ska köpa mig ett fast 50 mm objektiv med låg bländare till ett överkomligt pris till min sony-kamera.
Men nu står jag och velar mellan två objektiv, Sony SAL-50F18 DT 50mm f/1.8 eller Minolta AF 50mm f/1.7 Maxxum.

Efter att ha läst på om de båda objektiven verkade som om Minolta objektivet var bäst, bra kvalitet och ger skarpa bilder. Men det verkar bara gå att få tag i begagnat vi ebay.

Så då är frågan, är det värt att köpa ett begagnat minoltaobjektiv för 800 kr från ebay eller är det bättre att satsa på ett nytt sony-objektiv?

Tacksam för hjälp!
 
Den gamla minoltan är jättebra och kan köpas för en billig peng även i sverige. Har haft en själv och var väldigt nöjd med den. De dyker upp ganska ofta på tex tradera och fotosidans annonsdel. Nu vet jag inte vilket kamerahus du använder, men jag skulle vara en gnutta försiktig med minoltagluggen med avseende på fokusfel (front focus eller back focus). Så kan man inte testa objektivet innan köp på sitt eget kamerahus och inte heller justera fokusfel i kamerahuset skulle jag själv satat på den nya Sonygluggen, även om det inte är självklart att den är bättre i detta avseende har man i alla fall större möjlighet att byta/klaga/returnera. Det är ju väldigt viktigt att af sitter helt perfekt när skärpedjupet är extra kort som dessa objektiv grejjar vid stora bländaröppningar.
 
Kör man APC funkar SONY gluggen säkert bra men funderar man på FF så går den ej, de gör de gamla 50 mm både 1,4 och 1,7 samt sonys nya 50/1,4
 
Jag har en DSLR-kamera, det glömde jag nämna!

När jag kikat runt har jag läst att sonyobjektivet känns lite "billigt och plastigt". Har själv ett sony-macro som jag också tycker känns lite plastigt. Mitt sigma-objetiv känns mycket rejälare.
 
Senast ändrad:
Den gamla minoltan är jättebra och kan köpas för en billig peng även i sverige. Har haft en själv och var väldigt nöjd med den. De dyker upp ganska ofta på tex tradera och fotosidans annonsdel. Nu vet jag inte vilket kamerahus du använder, men jag skulle vara en gnutta försiktig med minoltagluggen med avseende på fokusfel (front focus eller back focus). Så kan man inte testa objektivet innan köp på sitt eget kamerahus och inte heller justera fokusfel i kamerahuset skulle jag själv satat på den nya Sonygluggen, även om det inte är självklart att den är bättre i detta avseende har man i alla fall större möjlighet att byta/klaga/returnera. Det är ju väldigt viktigt att af sitter helt perfekt när skärpedjupet är extra kort som dessa objektiv grejjar vid stora bländaröppningar.

Tack för svaret!
Ja det var det jag var lite orolig över, man vill ju testa objektivet gärna innan, speciellt när man köper begagnat också. Hittar inget i sverige. Närmast var väl i storbritannien, men känns lite småtrassligt att beställa hit det och testa det och sen skicka tillbaka det om man inte blir nöjd. Iofs blir det billigare att köpa beggat men... frågan är om man vågar?
 
Vågar?

Det är ju alltid viss risk att köpa på ex vis Tradera eller Ebay. Så man ska ha råd med att nåt går snett. Men jag tycker att det funkat bra hittills, mindre strul än med en del företag faktiskt. Köper bara från folk med minst 98% bra betyg på Tradera/Ebay, eller fotosidanmedemmar som varit med länge och har bild på sig själva och foton inlagda och går att hitta på Eniro. Man kan ju ringa och fråga om nån detalj för att få mer kontakt än per Internet.

Jag räknar med att amerikanare skönmålar grejernas skick en hel del. Jag undviker att köpa från delstater med fuktigt klimat, större risk att ett objektiv har nån fuktskada e d där. England - lite av samma. Tyskland har funkat perfekt för min del.
 
Mitt tips är att du handlar på ebay.de och ser till att du betalar med paypal och får paypals köparskydd. Säljaren kan vad jag förstår välja bort detta, så välj ett som inte köparskyddet är bortvalt på.
 
Jag ska köpa mig ett fast 50 mm objektiv med låg bländare till ett överkomligt pris till min sony-kamera.
Men nu står jag och velar mellan två objektiv, Sony SAL-50F18 DT 50mm f/1.8 eller Minolta AF 50mm f/1.7 Maxxum.

Efter att ha läst på om de båda objektiven verkade som om Minolta objektivet var bäst, bra kvalitet och ger skarpa bilder. Men det verkar bara gå att få tag i begagnat vi ebay.

Så då är frågan, är det värt att köpa ett begagnat minoltaobjektiv för 800 kr från ebay eller är det bättre att satsa på ett nytt sony-objektiv?

Tacksam för hjälp!

Jag har ett 50mm/1,7 som jag faktiskt sällan använder numera men jag har det kvar för man vet aldrig om man skaffar en FF old style billigt i en framtid även om jag betvivlar det eftersom jag numera kör NEX 100% med den brännvidden. Så finns det allra minsta möjlighet att du kommer köpa en FF i en nära framtid så är Minolta 50mm/1,7 ett bättre val eller varför inte ett 50mm/1,4 än ett DX-objektiv för APS-C. Även mitt ex. hade problem med seg olja på lamellerna som gjorde att bländaren fastnade i öppet läge. Men jag kostade på det en rengöring och det kan det vara värt om man verkligen vill ha ett. Det är annars märkligt i vilken fantastisk fysisk kondition många 20-25 år gamla objektiv ofta är. Många har faktiskt knappt aldrig använts vare sig de är gamla Minolta eller något annat.

Tänk bara på att detta 50mm/1,7 inte är speciellt bra fullt öppet , vilket det delar md många andra ljusstarka objektiv. Du kommer finna att det är en rätt stor "trade off" mellan bländare 1,7 och exv. 2,8 när det gäller skärpa. Minoltaobjektiven är faktiskt också till stor del i plast men det som skiljer dem från dagens mekaniska halvskräp är att de trots det är väldigt mycket mer tighta när det gäller mekanisk precisionän senare efterföljare. Jag har aldrig lyckats förstå att det ska behöva vara så med dagens verktygsmaskiner för det borde rimligtvis vara precis tvärtom. Vi pratar dessutom inte alls om några high end objektiv utan massproducerade objektiv för dåtidens konsumentmarknad.

Minolta 50/1,7 borde vara tämligen vanligt och billigt även idag även om det aldrig kommer slumpas ut som man gjorde när Minolta tog ned skylten och Minolta-folket sålde ut i halv panik innan man visste hur det skulle bli med Sony. Om man tänker budget så är det alltid värt att kolla in "generation 1 av Minolta-objektiven". Det är ofta de som är bäst byggmässigt och inte sällan också optiskt. Nackdelen är väl att en del av dessa är väl tunga och när det gäller teleobjektiven "beer can" och "big beer can" som jag har och har haft så kan dessa inte mäta sig med dagens bästa Sony och Sigma och konstigt vore det väl annars. Något har ju hänt på 20 år och vi talar inte sällan om prisskillnader på 10-20ggr till de modernare objektivens nackdel men det är inget snack om att de nyare objektiven är bättre, tro inget annat..
 
Ska du köpa ett begagnat billigare objektiv så är det ofta inte värt att riskera ett ebay-köp. Kostnader för betalning, frakt, tull och moms kan lätt bli oproportionerligt höga, så att det redan där blir dyrare än att köpa inom Sverige. Är det dessutom något som strular så kan det vara svårt eller omöjligt att få det fixat, och även om det går att skicka tillbaka det så åker man vanligen på kostnader. Självfallet kan man råka ut för okunniga säljare eller rena skojare även här i Sverige, men det är ju mycket lättare att kolla upp dessa, och många gånger går det ju att mötas face-to-face, vilket förstås är det allra bästa. Då kan köparen se att grejerna är OK, och säljaren vet att han får sina pengar utan problem.

Jag har såväl Minolta AF 50/1,7 Old som Sony DT 50/1,8 SAM, och utan att ha gjort några kontrollerade jämförelser med samma motiv och under samma ljusförhållanden, så är mitt subjektiva intryck att Sony-objektivet är lite skarpare och att det har mindre CA vid stora bländare. Dock uppvisar Minolta-objektivet förstås mer av "Minolta Colour", medan Sony-objektivet är mera neutralt.

Har inte riktigt kunnat bestämma mig för vilket jag ska behålla. Är mest inne på att sälja Minolta-objektivet, men känt mig lite vankelmodig...

Bor du i närheten av Göteborg så får du gärna komma och prova dessa båda på din egen kamera om du vill.
.
 
Tack alla för jättebra tips och råd om både objektiv och vad man ska tänka på när man köper beggat!

Just nu lutar det åt ett minoltaobjektiv.
Har ju använt minolta tidigare, men då gamla MD objektiv med adapter, och jag upplever att objektiven fungerar mycket bra (fast med adapter blir det ju inte riktigt samma sak som med ett objektiv man kan skruva direkt på kameran).
 
Ska du köpa ett begagnat billigare objektiv så är det ofta inte värt att riskera ett ebay-köp. Kostnader för betalning, frakt, tull och moms kan lätt bli oproportionerligt höga, så att det redan där blir dyrare än att köpa inom Sverige. Är det dessutom något som strular så kan det vara svårt eller omöjligt att få det fixat, och även om det går att skicka tillbaka det så åker man vanligen på kostnader. Självfallet kan man råka ut för okunniga säljare eller rena skojare även här i Sverige, men det är ju mycket lättare att kolla upp dessa, och många gånger går det ju att mötas face-to-face, vilket förstås är det allra bästa. Då kan köparen se att grejerna är OK, och säljaren vet att han får sina pengar utan problem.

Jag har såväl Minolta AF 50/1,7 Old som Sony DT 50/1,8 SAM, och utan att ha gjort några kontrollerade jämförelser med samma motiv och under samma ljusförhållanden, så är mitt subjektiva intryck att Sony-objektivet är lite skarpare och att det har mindre CA vid stora bländare. Dock uppvisar Minolta-objektivet förstås mer av "Minolta Colour", medan Sony-objektivet är mera neutralt.

Har inte riktigt kunnat bestämma mig för vilket jag ska behålla. Är mest inne på att sälja Minolta-objektivet, men känt mig lite vankelmodig...

Bor du i närheten av Göteborg så får du gärna komma och prova dessa båda på din egen kamera om du vill.
.


Tack för erbjudanden, men bor tyvärr i norraste Norrland uppe i Luleå. Så det är en bit till götet ;)
Men bestämmer du dig för att sälja objektivet är jag helt klart intresserad! Det är bara att du hör av dig :)
 
Hehe - ja, Sverige är långt, så det kan vara så ibland.

Jag lutar som sagt åt att sälja Minolta-objektivet, och skickar dig ett mejl när jag har funderat färdigt. Ska väl inte behöva ta så gräsligt lång tid.

Det är i mycket fint skick, och säljaren hade för säkerhets skull lämnat in det för en genomgång innan han sålde det till mig (en mycket seriös och pålitlig säljare). Det blev visserligen något dyrare än det billigaste jag kunde hitta här i Sverige, men ändå inte ohemult dyrt. Jag har sett objektiv av denna typ i sämre skick än mitt men som trots detta har sålts till högre pris. Och det är ju alltid roligare att använda fina och snygga grejer, än kantstötta och repiga...
.
 
Hehe - ja, Sverige är långt, så det kan vara så ibland.

Jag lutar som sagt åt att sälja Minolta-objektivet, och skickar dig ett mejl när jag har funderat färdigt. Ska väl inte behöva ta så gräsligt lång tid.

Det är i mycket fint skick, och säljaren hade för säkerhets skull lämnat in det för en genomgång innan han sålde det till mig (en mycket seriös och pålitlig säljare). Det blev visserligen något dyrare än det billigaste jag kunde hitta här i Sverige, men ändå inte ohemult dyrt. Jag har sett objektiv av denna typ i sämre skick än mitt men som trots detta har sålts till högre pris. Och det är ju alltid roligare att använda fina och snygga grejer, än kantstötta och repiga...
.

Okej, det låter ju bra! Ja klart man vill ha fina grejer utan repor, även fast det kosmetiska kanske inte påverkar hur objektivet funkar i sig, så känns det ju ändå bättre.
Det är bara att du hör av dig när du bestämt dig! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.