tannler
Aktiv medlem
Så sant - tänkte inte på det - ska vi säga 29.000 pok?Om du aldrig tar upp den ur väskan för att plåta med kan du väl lika gärna sälja den
...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så sant - tänkte inte på det - ska vi säga 29.000 pok?Om du aldrig tar upp den ur väskan för att plåta med kan du väl lika gärna sälja den
...
Om du aldrig tar upp den ur väskan för att plåta med kan du väl lika gärna sälja den
Närå, men hur lång tid sedan var det du köpte den? Funderade ett tag på den gluggen, men den verkade ha något tidigt designfel som gjorde att en ring på frontelementet började glappa efter något år av måttlig användning för att till slut lossna. Fanns en lång tråd om det på Dyxum och när jag provade objektivet på en mässa hade det exemplaret exakt samma fel. Har hört vissa antydningar om att Sony fixat det och brukar vara generösa i servicen av Zeissprylar, men det blev till slut en Tamron 70 - 200 istället för mig.
Även om Zeiss 85mm f1.4 är min allra skarpaste glugg måste jag erkänna att Tamronen sitter på kameran oftare av bekvämlighet och eftersom den är skarp nog.
Jämförande test, på Sony a900, mellan Zeiss 24-70mm, Sony 28-75mm SAM, Sony 24-105mm, Minolta 28-135mm och Minolta 28-85mm: artaphot.
Testen verifierar det jag känt till sedan tidigare, men kan vara omvälvande, kanske rent av beslutsomkastande, för de som aldrig sett motsvarande jämförelser. Det finns flera alternativ - och för ganska lite pengar.
Tittade inte så mycket på Minoltagluggarna i testet eftersom de skiljer både i ljusstyrka och omfång utan jämförde främst med f2.8-gluggar (Tamron 28 - 75mm varianter, CZ 16-35mm, Sigmas två 24 - 70 f2.8) när jag till slut bestämde mig för Zeissen.Wsaar, hur "pass" bra anser du Zeiss 24-70 vara jämfört med Minoltas motsvarigheter som även förekommer i testet (om du nu har haft dess tidigare). Jag har blivit riktigt van vid 28-135, kanon i bra ljus, ngt sämre för A700 att träffa af riktighet i dåligt ljus (ISO2000->).
Då är ju Ditt val solklart - köp en 850 för 19.000 och fotografera så mycket Du bara orkar. För 1.000 extra får Du ett potent objektiv som i sina bästa stunder klår 24-70 ZA.
Vill Du komma ner i pris ytterligare? Sälj då 28-75 SAM för 4.000 och huset har kostat Dig 16.000. Vad mer begär Du?
Jo - allt nytt är inte "bättre"
Många av oss som kommer från Minolta, håller envist fast vid de gamla glasen, mycket för deras färgåtergivning, men också för att de tidiga serierna var gedigna. Ett klassiskt exempel på "förbättringar" är
Minolta 35-105/3,5-4,5 (o)
Minolta 35-105/3,5-4,5 (RS)
Den gamla versonen står sig, med den nya kan man ha som dörrstopp. Visst, det är bara halva vikten att släpa på, men det är ju glas och metall som väger. Det spelar ingen roll att det finns "högpresterande högdensitets-polymenrer med unika egenskaper", tillräckligt starka för att göra pistoler av. Optiskt glas av hög kvalitet och metall är att föredra, imho, när man ska tillverka objektiv av lite högre kvalitet.
Nöjer man sig med att "knäppa kort" behöver man ju inte ens fundera på en DSLR - det räcker med en P&S-kamera.
Just det designfelet har jag på mitt tidiga exemplar viklet jag ringde till Sony och påpekade, men personen i kundtjänst kunde inte se nåt i datorn angående det så felet fanns alltså inte. Jag påpekade även att jag inte var ensam i båten utan flera andra på forum runt om i världen haft samma fel. Det hjälpte föga, de ville ha betalt för service. ( Köpt utomlands och garantin utgången) Annars är det ett superobjektiv kan vara lite seg i AF och är det mörkt så får man köra utan motljusskyddet för den skymmer AF-lampan till viss del.
Jag tyckte ändå att testet var förvånande. Slutligen så kan man ju aldrig bara gå på tester, det handlar ju om känsla i objektivet också, och zeiss 24-70 kanske är bra när man känner på det, färger och kontrast är ju lika viktigt som skärpa.
Ofta så kan man ju säga att man får vad man betalar för, men jag börjar tveka på detta. Alla Zeiss grejjer till Sony är ju svindyra, men alla är definitivt inte bra. (har ej testat 24-70)
Jag har haft KM 28-75 (D) men bytte den mot en Tamron 17-50 från en kille som gått över till FF. Han är nöjd med den. Det finns en gammal KM 28-75 G också, men den är enligt mig lite överreklammerad (och svår att få tag i dessutom). D-varianten går att få i tyskland för c:a 400 euro. Den fokuserar också snabbare än G-varianten.
Sonys nya lär vara mycket bättre... helt enkelt. Tamrons har jag inte testat, men är säkert "best buy" om du ser till priset.
Mvh
Björn
Rajala säljer A850-hus för 19000 kr och hus + SONY 28-75/2.8 för 20000 kr. Någon som vet något om objektivet? Det kostar 7000 "löst".
OK, jag förstår nu att det är en variant av Minolta och Tamrons motsvarigheter.