Annons

Sony över axeln

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här är en bild tagen med 36MP A7r och just Sony Zeiss 35mm/2,8. Det är väldigt bra detalj i originalet men här blir det ju max 800 pixlar men bokehn bör man ju kunna få en liten uppfattning om ändå kanske.

Sen borde man ju även studera bokehn med en bakgrund betydligt närmare fokus.

Ja det är synd att det är begränsat till 800px men man ser bakgrunden rätt bra ändå. Verkar onekligen vara ett fint objektiv. Funderade själv på denna men valet föll på ett med större ljusstyrka.
 
Ja det är synd att det är begränsat till 800px men man ser bakgrunden rätt bra ändå. Verkar onekligen vara ett fint objektiv. Funderade själv på denna men valet föll på ett med större ljusstyrka.

Jag förstår verkligen varför folk är förtjusta över Voightländer-objektiven för de har ju verkligen den där verkliga kvalitetskänslan man ofta saknar idag. Min 35:a är välbyggd men lika tråkigt "könlös" som det mesta Sony gör men det är bra rent praktiskt, funkar fantastiskt ihop med de små och hyfsat lätta kamerahusen. Det stöder ju AF också och det tycker jag att jag vill ha numera med de fantastiska AF-egenskaper de nya kamerorna har. Voightländer-objektiven till E-mount är väl manuella allihop om jag inte missminner mig.

Men även jag återfaller ju i bruk av manuella objektiv när jag är på min kontemplativa sida. Kvalitetskänslan även gamla kitobjektiv från 70-talet ofta ger, såsom 40-50mm normalerna jag har från Konica och Pentax bl.a. , hittar man inte ens alltid i dagens dyrare objektiv och de är ju en del av samma upplevelse som du säkert får med ditt Voightländer.
 
Det är en väldigt bra detalj i bilderna om man sätter objektivet på något av de högupplösande A7r-husen. Jag har ju "bara" 36 MP och idag finns det ju 61 MP i A7r IV. Det finns de som haft vissa synpunkter på detta objektiv fullt öppet och det gäller kantskärpan i hörnen. Det är inga problem oftast att parera detta om man är medveten om egenskaperna. Jag beskär ju också ofta dessa bilder och "zoomar" i efterbehandlingen.

Nedan är en starkt beskuren detalj som bättre visar fokus och bokeh i samma bild samt ytterligare förstorat så kan man faktiskt se att det står att en av de kära som smyckat låset hette Tania. Kanske några ryska turister som velat visa varann evig trohet. Jag hoppas det har gått bra för dem :). Det är rent galet vilken detalj man idag kan få ur de mest högupplösande kamerahusen om man har hyfsade objektiv. Det många kanske inte tagit till sig ännu är kunskapen om att alla objektiv ger mer detalj på mer högupplösande hus och att det än så länge bara finns riktigt högupplösande sensorer i full formats husen.

Observera att varken kamerahuset A7r eller Zeiss 35:an har bildstabilisering. Det är ju idag långt ifrån "state of the art". Förutsättningarna hade således varit ännu bättre med A7r II, IIII och IV.
 

Bilagor

  • DSC00332-3_800.jpg
    DSC00332-3_800.jpg
    125.8 KB · Visningar: 21
  • DSC00332-3_800-1.jpg
    DSC00332-3_800-1.jpg
    136.4 KB · Visningar: 21
Synd att denna bildtråd övergått till att bli en diskussionstråd. Kanske dags att läsa inlägg #1 i denna tråd.

Här ett försök att styra tillbaka till vad tråden var tänkt att vara. Sony a7Rii, Voigtländer Nokton 35mm @ 2,8, ISO 100, 1/500s.

20200228-027.jpg
 
Senast ändrad:
Synd att denna bildtråd övergått till att bli en diskussionstråd. Kanske dags att läsa inlägg #1 i denna tråd.

Här ett försök att styra tillbaka till vad tråden var tänkt att vara. Sony a7Rii, Voigtländer Nokton 35mm @ 2,8, ISO 100, 1/500s.

Så är det, prat om bokeh kanske inte hör hemma riktigt här. Samtidigt står det att vi bla. ska diskutera bilder för att kanske bli bättre på foto vilket vad jag kan se är väldigt sällsynt i tråden att man gör.
Nåja, en Sony över axeln hade jag när denna togs iallafall.
 

Bilagor

  • Duvor-Högklint-1x1.jpg
    Duvor-Högklint-1x1.jpg
    428 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:
Synd att denna bildtråd övergått till att bli en diskussionstråd. Kanske dags att läsa inlägg #1 i denna tråd.

Här ett försök att styra tillbaka till vad tråden var tänkt att vara. Sony a7Rii, Voigtländer Nokton 35mm @ 2,8, ISO 100, 1/500s.

Jag har kollat igenom tråden och det är nog lite blandat vad folk gör i den. Jag ska skärpa mig och göra som du gjort ibland, d.v.s. skicka med en kontext om var bilden är tagen och med vilka inställningar du använt. Tyvärr är det väldigt många bilder som saknar det och då blir det inte särskilt mycket av ambitionen "att lära av varann". Bilder utan kontext ger ju tyvärr inte särskilt mycket ibland.

Den där bilden såg ju bokehn bättre ut i.
 
Gullaskruv idag. Järnvägen lades ner för 35 år sedan men spåren finns kvar. Ja, kanske inte de spåren.

20200305-033.jpg
(a7ii, Voigtländer NOKTON 1,4/35mm @1,4, ISO200, 1/5000s)
 
Senast ändrad:
Har just fått ett Sony FE1.8/135 GM med posten och hann ta några snabba testbilder innan mörkret kom. Detta var den allra första som tag tog bara för att se att det hela fungerade så jag kollade inte bländare eller tid men som råkade bli 1/160s @f/5,0, ISI 200.
 

Bilagor

  • 20200306-001.jpg
    20200306-001.jpg
    467.5 KB · Visningar: 19
En till med samma objektiv av en grindstolpe; 1/400s, @f/3,2, ISO 200.

Är det en grindstolpe? I glas!? Måste vara välbeställda kvarter där man kan ha sånt i fred :) …. eller så är det långt ute i en håla någonstans. "No offence", jag bor själv i en håla. Som sagt, synd att vi bara har tillgång till 800 pixlar. Gör ju inte det objektivet rättvisa tyvärr.
 
Dimma över Mälaren idag

ND Filter på Sigma 24:an
30s
bl.16
iso 200
 

Bilagor

  • 800x800.jpg
    800x800.jpg
    364.6 KB · Visningar: 15
En ganska intressant bokeh i denna bild fotograferad på objektivets närgräns 30cm.

20200314-016.jpg
(Sony a7Rii, Voigtländer NOKTON Classic 1,4/35mm @ 1,4, ISO100, 1/5000s)
 
Senast ändrad:
En bild till med samma data som ovan men jag testar annan upplösning (bredd 1280 pixel).

20200318-020.jpg

Jag ser att bilden nu presenteras mindre än 800 pixel bilden i inlägget ovanför men däremot blir den större när man klickar på bilden. Dessutom svart bakgrund. Tack för det!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.