Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony över axeln
- Trådstartare Ljusdans
- Start datum
janne_145
Aktiv medlem
Nammátj, Lapponia, Sweden
Rokinon 14mm F2.8 ED AS IF UMC
Sony A7, 1/25 sec, F16, ISO 100
Snyggt! Nu blev man inte mindre sugen på an A7a!
Gutenisse
Aktiv medlem
Är väl som vanligt Off-Topic nu, men jag talar i alla fall om innehållet i bilden...
.
Eftersom även jag gillade bilden och dessutom är lite flygplansintresserad, så uppskattade jag helt klart din information. Sådant kan, för mig, förvandla en annars tråkig och intetsägande bild till en toppenbild. Nu var ju inte detta en vare sig tråkig eller intetsägande bild, men jag tror du förstår min poäng
Men för att själva försöka hålla mig On-Topic: här kommer två bilder från gårdagens spontana promenad då jag för en gångs skull hade med mig kameran:
Skarström
Aktiv medlem
Oj, blev ju helt fel juh! Nytt försök:
Väldigt fina, grymt bra. Hur långt var du ifrån Kungsfiskaren?
johan62
Avslutat medlemskap
Tycker jag också!
Ifall du skulle vara intresserad så är detta 2 st North American T-6 Texan, typ 65 år gamla. Över 250 st togs under åren 1947-1953 in i tjänst i Flygvapnet som skolflygplan med beteckningarn SK 16/16A/16B/16C. Även kallade "Skräck 16".
Inte alls för att typen skulle vara särskilt haveribenägen, utan för att den bullrade så väldigt när man var ombord (två sittplatser i tandem). Var man på marken älskade man förstås i stället det mullrande stjärnmotorljudet.
Har inte flugit Sk 16 själv - bara ett annat gulfärgat skolflygplan. När jag kom till flygvapnet hade Sk 16 ersatts av Sk 50 (SAAB 91 Safir).
S 16 (och B16) Caprioni skulle f.ö. ha varit mera "välförtjänta" av ett öknamn som "Skräck 16". De var väldigt haveribenägna. Dock berodde en hel del av detta (men inte allt) på att den opererades utanför sina designkriterier.
Nåväl, på den tiden var våra skolflyglan gulfärgade. Några Sk 16 användes även för sambandtjänst, vilket förmodligen gäller det vänstra flygplanet i din bild. Dock inte säkert, även det kan ha varit ett skolflygplan under tiden i tjänst, men som sedan efter att det utgått inköpts av någon/några veteranflygplansintresserade, som naturligtvis kan måla dem hur de vill. Har på en flyguppvisning t.o.m. sett ett som var "Check'er Tail"-målat, alltså som ett typiskt Reno Air Race-tävlingsflygplan. Definitivt ohistoriskt!
Är väl som vanligt Off-Topic nu, men jag talar i alla fall om innehållet i bilden...
.
Wow intressant, 65 år gamla. Tror inte dom skulle få upp mig i ett sånt.
Johan
equa
Aktiv medlem
Väldigt fina, grymt bra. Hur långt var du ifrån Kungsfiskaren?
Tackar särskilt! 3-4 m från kungsfiskaren. Satt i gömsle.
Har förmånen att ha den häckande i närheten av bostaden.
Kanske de här bilderna var roligare om än inte samma skärpa?
Bilagor
Bertil Norberg
Aktiv medlem
Skansenpromenad
Nya hägnet för Lappugglan, bra för lata fågelfotografer.
Sony A77 II, samt Tamron 70-200.
Nya hägnet för Lappugglan, bra för lata fågelfotografer.
Sony A77 II, samt Tamron 70-200.
Bilagor
js1
Aktiv medlem
Cisternerne, Köpenhamn
Cisternerne tjänade för Köpenhamns vattenförsörjning under andra halvan av 1800 talet fram till 1933.
Sony A77II 16-50/2,8. Där var väldigt mörkt. ISO6400 och f2,8 gav tider mellan 0,4s-1/15s allt handhållet.
Cisternerne tjänade för Köpenhamns vattenförsörjning under andra halvan av 1800 talet fram till 1933.
Sony A77II 16-50/2,8. Där var väldigt mörkt. ISO6400 och f2,8 gav tider mellan 0,4s-1/15s allt handhållet.
Bilagor
lenelg
Aktiv medlem
Snyggt! Ser ut som en katedral..
Znutt
Aktiv medlem
Blodmåne
Försökte fota blodmånen
Blev inte så bra. Exponeringstiden på 2.5 s var för lång månen flyttade sig för mycket verkade det som....
Iso-1600 bl 5.6
(Bara foto av vanlig månen blev iso 100 - 4 steg och f8 och 1/500)
Så blodmånen var riktigt mörk
Använde en 200 mm 2,8 och x2 konverter på en a77
Försökte fota blodmånen
Blev inte så bra. Exponeringstiden på 2.5 s var för lång månen flyttade sig för mycket verkade det som....
Iso-1600 bl 5.6
(Bara foto av vanlig månen blev iso 100 - 4 steg och f8 och 1/500)
Så blodmånen var riktigt mörk
Använde en 200 mm 2,8 och x2 konverter på en a77
Bilagor