Rommel
Avslutat medlemskap
Personligen skjuter jag oftast iväg tre bilder utan stativ, under förutsättning att jag bränner ut högdagarn.
Så gör jag med när jag ser tillfällena
Har jag misstolkat dig när jag tror att du förespråkar 7 framför 3 alltid?
.
Både ja och nej. Har man planerat väl, inte som jag oftast gör och antagligen du också dvs ser motivet helt plötsligt detta passar för HDR behandling, så anser jag att att 7 eller fler är att föredra beroende på motiv. Då kan man i lugn och ro välja 1, 3 eller flera exponeringar. Dvs välplanerat. Oseriösa HDR menar jag såna som jag oftast tar på fri fot pga av lathet och tidsbrist. Samma oseriösa fotografer anser jag i mitt frilansfotograferande är att bara dyka upp bröllopet och ta deras bröllopsfoton och då seriös mening är då planering, kontakt med brudpar, rekognisering och välja ut platser, ta med utrustning ifall att etc.
Det finns i vissa fall då jag gjort brackering -2, 0 och +2, men exponeringskompenserat först för att jag sett i kameran att jag inte varit nöjd med kamerans valda ljusmätning. Denna huvudvärd slipper man i efterhand om tar sina 7, 11 exponeringar. Det går undan om man har stativ! Och väldigt långsamt om man ska titta på resultatet i efterhand för utvärdering.
Kontentan är som jag skrivit att är man seriös så tar man fler ifall att, men med ökad erfarenhet så ser man vilka motiv som kräver vad. 90 % av mina HDR är pseudo!
/Stefan