Trams. Om man använder 3 eller fler än 7 exponeringar beror helt och hållet på motivet, inte på om man är seriös eller inte...
Det skrev jag också att det beror på motivet. Missförstå mig inte, men de flesta vet inte när man behöver fler eller inte.
Sen är det ju vedertaget att är man seriös så använder man stativ till såna här typ av bilder. Förhoppningasvis fjärrutlösare eller timer etc etc etc.
Typisk dålig bevisning då jag kan få likadant resultat med en pseudo HDR. Visar ju bara hur dåligt man förstår vitsen med HDR. Är det tonmappingen du är ute efter. Motivets hela omfång får ju plats på 1 exponering.
Testa hellre motljusbilder eller andra motiv där omfånget går från becksvart till superljust.
Sen att kunna göra jämförelser mellan 3 eller fler exponeringar har jag ju beskrivet beror från fall till fall (motiv). Varje enskild expongering kommer lyfta fram detaljerna bäst på olika delar av motivet. Sen är det pill och pill och pill som gäller i programmen för att lyfta fram allt.
När man skriver HDR så tänker de flesta på tonmapping, ibland en överdriven sådan.
Jag bryr mig inte om vad varje enskild gurus skriver eller ej. HDR är relativt ny så jag är väl en GURU i sig kanske då jag hoppade på tåget samtidgt som programmen kom ut och följde utveckligen (följer).
Att använda 3 eller fler exponeringar eller tom 1 väljer jag med omsorg och det är med erfarenhet jag känner till de bilder jag har som mår bättre av fler. Missförstå mig inte nu heller. Det blir suveräna bildeer med pseudo och 3 exponeringar. KALASbilder. Men helt underbara med fler.
Sitter tyvärr inte med tillgång till mitt arkiv, men denna är 3 exponeringar, med 2 steg mellan.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2268796
Tillfället är noga plannerad så jag hade tid och plats redan markerad så jag detta är taget med 11 exponeringar i följd. Så här är den jag still slut gjorde då jag insåg att omfånget inte räckte.
http://digitaliz.se/konstrundan/ (första bilden i bilspelet)
Båda bilderna är identisk utförda, -2, 0 och +2, den sista är alltså -5, -4, -3, -2, -1, 0, +1, +2, +3, +4, +5
Först RAW in i LR, justeringar, ut till TIFF 16 bits,
CS5 för HDR behandling
LR för vidarejustering
CS5 för finjustering
Pill pill och pill. Detta är ett av 2 helt olika motiv som jag utförde tester på vilka motiv som passade vad, CS5 vs photomatix och pseudo, vs 3 exponinger vs fler exponeringar.
/Stefan