Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sommarjobb-egen företagare

Produkter
(logga in för att koppla)

fry_

Aktiv medlem
Jag har fått äran att starta ett företag under sommaren, med en start budget på 4000 kr. Har någon idé vad man kan göra? (är media och fotointresserad) :) alla tips är välkomna!

Jag har fått äran att starta ett företag under sommaren, med en start budget på 4000 kr. Har någon idé vad man kan göra? (är media och fotointresserad) :) alla tips är välkomna!
Jag antar du skall starta en enskild firma. Det tar en tid och du måste få firman registrerad och skaffa f-skatt. Det i sin tur kräver att du fyller i ett antal blanketter.
Så räkna inte med att få f-skatt och firman registrerad på mindre än 4-veckor.

Okej, jag känner att jag inte behöver starta ett företag med foto som huvudpunkt.

Nej men om tänker ha det som inkomst av hobbyverksamhet så är det inte ett företag man startar.
Då startar man heller inget företag utan en verksamhet med begränsad omfattning.

Nej men om tänker ha det som inkomst av hobbyverksamhet så är det inte ett företag man startar.
Då startar man heller inget företag utan en verksamhet med begränsad omfattning.
Om det är hobbyverksamhet eller näringsverksamhet (dvs ett företag) avgörs av hur verksamheten bedrivs. Det finns tre kriterier som ska vara uppfyllda för att det ska betraktas som näringsverksamhet:
1. Verksamheten bedrivs varaktigt.
2. Verksamheten bedrivs självständigt.
3. Verksamheten bedrivs i syfte att skapa vinst.

Om inte 1 och 2 uppfylls är det fråga om en anställning. Om 1 och 2 men inte 3 uppfylls är det hobbyverksamhet. Om alla tre uppfylls är det alltså näringsverksamhet.

För att kunna få f-skatt måste alla tre vara uppfyllda. Men man måste inte ha f-skatt även om man uppfyller alla tre villkoren.

Ja, men det är inget företag. I Sverige har vi sju former av företag.
Man kan bedriva näringslivsverksamhet utan att starta en firma.
Men man kan inte som trådskaparen säger starta ett företag utan att registrera ett företag med allt vad det innebär.

Ja, men det är inget företag. I Sverige har vi sju former av företag.
Man kan bedriva näringslivsverksamhet utan att starta en firma.
Men man kan inte som trådskaparen säger starta ett företag utan att registrera ett företag med allt vad det innebär.
Den vanligaste företagsformen i Sverige är "enskild firma". Den behöver inte registreras.

Erland ibland är du verkligen hopplös.
Nej det behöver inte registreras men den behöver f-skatt och momsregistreras hos skatteverket.
Däremot finns det ett undantag idag för att sälja sina blåbär, svamp eller tagna bilder som hobbyverksamhet där inkomsten är begränsad.

Då är är man inte en firma utan det är privatpersonen som gör sidointäkter som skall redovisas.
Det är inte stor skillnad mot enskild firma men det skiljet mycket på hur skatteverket ser på saken.

Adam: varför ska du starta ett företag? Vad är syftet? Varför just 4000 i startsumma?

Att starta ett företag bara för startandets skull verkar lite konstigt.......

Jag ber om ursäkt för att du upplever mig som besvärlig. Orsaken till att jag är lite tjatig är att du verkar vilja få Adam att tro att det här är svårare och krångligare än det egentligen är.

Den verksamhet den här tråden handlar om är uppenbarligen inte "varaktig" och det är tveksamt om den "bedrivs i syfte att skapa vinst". Adam behöver alltså varken f-skatt eller momsregistrering (lite beroende på hur stor omsättningen blir).

Jag föreslår att du startar företaget "Trygg Semester /enskild firma"

Erbjuder hushållsnära tjänst / skattesubventionerat.

Grundidé: Att personer/familjer som åker iväg på semester ska få en lugn semester utan att behöva oroa sig för huset/lägenheten/katten mm hemma.

Service. Daglig (eller enligt överenskommelse) tillsyn av hus/lägenhet.
Valfria tjänster som kan ingå enligt avtal:
Tillsyn (bevakning på varierande oregelbundna tider)
Vattna blommor inne
Ta in post
Mata katt / tömma låda
Klippa gräs osv osv osv

Fördelar. Otroligt fritt. Kan planeras in på udda tider, när du har tid (hindrar inte andra jobb eller roliga aktiviteter). Trevlig arbetsmiljö, mycket ute (Många fototillfällen, bra motion). Skattesubventionerat (RUT-avdrag). Bra förtjänstmöjligheter tror jag.
Säg du behöver lägga i snitt 20-30min per kund per dag inkl transport (cykel-moped). Ett besök per kund per dag. I snitt 14 dagar per kund. Avgift i snitt 60kr/besök. Det blir ca 150kr/timme före skatt. Ca 100kr efter skatt tror jag. Det skulle motsvara en måndaslön på 16700kr före skatt.
Sedan beror det väl lite på hur man sätter priset och hur snabbt man jobbar.
Försök få in en artikel i lokaltidningen om din kluriga affärsidé = Grym gratis reklam. Dela ut lappar. Berätta för kompisar och vänner.
Får du in ca 60 kunder = ca 5 timmar per kund totalt, ca840kr = 50 000kr att fakturera före skatt, ca 32 000kr efter skatt för 300 timmars jobb, motsvarande 7,5 veckor heltid.

Jag ber om ursäkt för att du upplever mig som besvärlig. Orsaken till att jag är lite tjatig är att du verkar vilja få Adam att tro att det här är svårare och krångligare än det egentligen är.

Den verksamhet den här tråden handlar om är uppenbarligen inte "varaktig" och det är tveksamt om den "bedrivs i syfte att skapa vinst". Adam behöver alltså varken f-skatt eller momsregistrering (lite beroende på hur stor omsättningen blir).

Jag kan väl be om ursäkt också. Det var hans ord att starta ett företag och det är en viss byråkrati runt det.
Att starta en begränsad verksamhet som att sälja en del bilder är inte att starta ett företag.
Så vi pratar nog förbi varandra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar