Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sommarens FotoÄventyr??

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas och Malin, som sagt, titta in på Naturumet i Abisko, och förvarna mig gärna lite innan via mail eller dylikt att ni kommer upp, så ska ni få lite extra service :)

Jag hoppas jag har hunnit få lite koll på vilka ställen som gäller i alla fall.


Niclas, jag tror inte Rapadalen här till de mest trafikerade av vandrare, eftersom det inte finns något ledsystem. Den ligger dessutom ganska långt från Abisko. Kungsleden mellan Abisko och Nikkaloukto, är däremot mycket folk på särskilt under högsäsong. Lite mindre just efter midsommar, och i slutet av sommaren. Dessutom är det mindre mygg då :)
 
roninen skrev:
Jag ska till turiket och ligga på en segelbåts tur i en vecka... sen ska jag o nårra kompisar på en "roadtrip" runt om i europa, hade tänkt i ordningen jönköping - trelleborg - berlin - prag - wien - trieste - venedig - zermatt - mont blanc - luxemburg - o sverige igen.... nån som har nått tips på nått mer sevärt i europa ?

Jeg var i Sant petersburg for två år sedan det var absolutt se värd. Fantastisk arkitektur, konst och många spennande människor. Rekomenderas!
Om man åker dit måster man ta en deg på Eremitagen.
Mvh Maritha.
 
Jeg skal hjem til mitt elskede Lofoten/Vesterålen,gleder meg! Tar hurtigruten fra trondheim om ca en vecka, bare det blir ju en resa i seg själv. Det skal bli godt å komme hem å få servert fersk fisk, måsegg og törrfisk. : ) Nam nam.
Mvh Maritha.
 
Niclasfoto skrev:
Paris har jag och min flickvän läänge haft i tanken nu.
Har aldrig varit där,,
;)
OM man önskar lära känna stan från utsidans sevärdeheter med lite landsbyggd och in mot kärnan med museer och gallerier, hur lång tid behöver man? Vi tycker om att strosa med ro genom städer utan stress, vet ju att man hinner mycket på 3/4 dagar om man vill Men vi önskar som vanligt ingen stress;)!

10-14 dagar??

Mvh Niclas, som är resesugen;/)

:) Ja-a... Hur mycket tid behöver man i Paris. En livstid? Två? :-/

Förra sommarn var jag där i tio dagar och det var helt okej - men en hel massa blev "ogjort". Man kan INTE tillbringa för mycket tid i Paris!...

Tre fyra dagar skulle jag inte rekommendera, då blir ni bara sura på att tiden tar slut ;-). 10-14 dagar, det kan jag skriva under! :). Då hinner ni med lite av allt, och framför allt hinner ni ströva omkring i parker och på gator! Det är det bästa med Paris (med eller utan kamera!).

Kom bara ihåg att Paris är mycket dyrt! Det går bra att hålla de dagliga utgifterna nere men boendekostnaderna tenderar att skena i höjden. Jag har alltid hyrt eller bytt lägenhet med bekanta/halvbekanta - rekommenderas! Speciellt i augusti flyr parisborna staden, då finns det tomma lägenheter. Det finns förstås billiga hotell... men merparten av dem vill ni antagligen undvika. Trust me, I know. Och jag är inte kräsen!

Nej, Paris skall ni lägga först på reselistan! Absolut!

Non, Rien De Rien, Non, Je Ne Regrette Rien! :)
 
Ja oj oj... Vad ska man hitta på?

Det blir nog en massa småutflykter med sönerna.

Kombinationen småsöner och naturfoto går förvånansvärt bra ihop måste jag säga...

Jag förväntar mig en massa vackra upplevelser i Värmlands underbara natur. Sen har jag lite lösa planer på att besöka ett par relativt närliggande nationalparker. (tips emottages tacksamt)

Skogen, stranden, lekparkssafari och någon tur till crossbanan kan jag tänka mig att det blir också.

Jag ska ju fota på 2 bröllop i sommar dessutom...

Inget stort inplanerat men fullt upp ändå med andra ord *ler*
 
Tack för Paristipsen;)!!

Jovisst skulle det inte skada med ett par livstider i dessa vackra och mångfassiterade städer;)

Det där med boendet är väl lite av kruxet så att säga, får fundera ut ngt smidigt och smart;)

Tror nog att 14 dagar skulle räcka långt för oss/mig, hellre hinna med lite begränsade destinationer lite mer grundligt än en massa spring utan struktur och ro,,,

Tack igen, uppskattas!

Mvh Niclas,
 
Jag är nyligen hemkommen från ett par trevliga (och intensiva) fotodagar på Öland. Bildskapandet var egentligen inte nr 1 för resan..utan nr 1 var istället att se vad olika platser på Öland har att erbjuda för möjligheter ur fotografisk synpunkt. Beijershamn, Kapelludden och Trollskogen var mycket trevliga bekantskaper! Neptuni Åkrar var inte heller så dumt och Stora Alvaret är alltid givande att besöka. Albrunna lund ska kanske inte glömmas bort i sammanhanget heller.. :=)

Annars har jag i sommar planerat att göra en 3 veckors fotoresa med bil till Lofoten/Vesterålen samt Finnmark i nordligaste Norge. Det hade helt klart varit en höjdare. Nackdelen är att det är väääldigt lååångt att köra innan man är uppe vid själva Lofoten. Dessutom är det platser som man inte kontinuerligt har möjlighet att återvända till framöver. Det är en STOR nackdel tycker jag.

Så därför funderar jag nu på att utforska södra Götaland (Skåne, Blekinge, Halland, Småland och Öland) riktigt rejält istället. Själv bor jag i Blekinge/Skåne och vill gärna ha möjlighet att spontant kunna åka iväg till en favoritplats under en morgon/kväll för att sedan kunna vara hemma igen högst några timmar efter avslutat fotograferande. Gräset behöver absolut inte vara grönare på andra sidan vägen bara för att det doftar lite annorlunda! :=)

Så mitt svar på vad som ska göras i sommar är: en rekognisering av "smultronställen" i södra Götaland för att hitta mina egna favoritställen till vilka jag kan återvända regelbundet i framtiden. Min förhoppning är att dessa favoritställena ska täcka in det jag vill göra med avseende på landskap, djur, fåglar, insekter, växter och abstrakta bilder.
 
Det är inte alls långt till Lofoten, en liten svipptur bara. :) I Lofoten har vi inte helt dom samma måtten på vad som är lång och kort strekka.
Om du vill atervända ofta till Lofoten ofta får du skaffa deg en norsk flikkvänn, gratis boende brukar det ju också bli. :)

Mvh Maritha.
 
Sticker till Thailand, juli och augusti. Ska ner och träna ihop med en polare (som är medlem här på sidan). Så det blir lite resebilder där.

Sen ska jag ner och ha en kombinerad foto- och bergsbestigningstur på Grossglockner, Österrikes högsta à 3798m, i sept. sammen med en annan polare (som också är medlem här).
 
maritha skrev:
Det är inte alls långt till Lofoten, en liten svipptur bara. :) I Lofoten har vi inte helt dom samma måtten på vad som är lång och kort strekka.
Om du vill atervända ofta till Lofoten ofta får du skaffa deg en norsk flikkvänn, gratis boende brukar det ju också bli. :)

Mvh Maritha.

Hehe..ja det var en god idé Maritha. Är DU ledig kanske? ;=)

Faktum är att jag har haft ihop det med två norskor redan. En av dessa träffade jag i samband med att jag spelade en tennistävling i Stavanger..och den andre i Tunisien. Ingen från Lofoten/Vesterålen tyvärr! :=)
 
forstheim skrev:
Hehe..ja det var en god idé Maritha. Är DU ledig kanske? ;=)

Faktum är att jag har haft ihop det med två norskor redan. En av dessa träffade jag i samband med att jag spelade en tennistävling i Stavanger..och den andre i Tunisien. Ingen från Lofoten/Vesterålen tyvärr! :=)

He he. Jeg har redan en svensk pojkvänn, svensk-norsk är en bra kombination, men två stk kan bli lite kompliserad. :)
Du får hitta en anna Lofoten/Vesterålen tjej, jag har hört att det är mer än gratis boende som är bra med dom ;)
 
maritha skrev:
He he. Jeg har redan en svensk pojkvänn, svensk-norsk är en bra kombination, men två stk kan bli lite kompliserad. :)
Du får hitta en anna Lofoten/Vesterålen tjej, jag har hört att det är mer än gratis boende som är bra med dom ;)

Okej..men det var ju värt ett försök i alla fall.. ;=). Med tanke på ryktena du hört så får man nog ta det onda med det goda och åka den där långa vägen upp till Lofoten/Vesterålen ändå.. ;=))
 
Hmm undrar just varför jag själv flyger fram och tillbaka till Lofoten, hehe:))!

Själv så blir det Hurtigruten (Färja) med min kära superdupernydeliga flickvän från Trondheim och upp längskusten (såklart;) till Lofoten. Glädjer mig till en resa med midnattssol och kameran redo. (+ flickvän såklart;)

Resan till destinationen är också det ett äventyr, att komma fort fram är inte alltid det enda saliggörande,,

Mvh Niclas,
 
Själv ska jag till Jordanien den 4:e juli, stannar i 3-4 veckor. Det blir en hel del plåtande där. Jag planerar att besöka några palestinska flyktingläger. Ingen som har lust att hänga med? Flyget kostar va. 5000 kr.

Hoppas min D60 hinner komma innan juli!

/Jens
 
*******Sommaren har omsider blottat sin ende------>


Hur har sommarens äventyr varit?
Har förväntningarna uppfyllts?
Har det varit en och kanske ännu en besvikelse?
,,,

Själv så avslutades mitt skolår med ett godkännt tentaresultat, puhhh,, sommaren fick sitt innehåll av salt hav, höga fjäll blöta myrar;)

Min vistelse i Lofoten var sommarens höjdpunkt, tillbringade ca 5 veckor där och i Västerålen. Besökte favvoplatser som Henningsvär, Eggum och Kabelvåg mfl,,,

Fotograferandet var ivrigt men eftersosm Lofoten/Västerålen inte har sin finaste skrud på denna årstid så blev bilderna lite mindre bra,, kanske dumt att skylla på väder och vind MEn jag anser att de bilder som jag önskar helt enkelt inte kan bli realiserade under den ljusaste årstiden;)/

Resan fin och slutet gott, nu återstår enbart att planera nästa;)

Hur har fotosommaren varit för er, uppfylldes drömmarna?

Mvh Niclas, som e nyfiken igen;)
 
Jorå, sommaren var finfin.
Lite mycket regn i början men annars har det varit kanon.
Har enbart kört digitalt i sommar (förutom 2 dia- rullar) och tycker D70 har varit grymt bra.

Bilden är gjord från båten en tidig morgon efter en lång natt på väg mot Gotland:
 

Bilagor

  • nynäshamn19-m.jpg
    nynäshamn19-m.jpg
    25.7 KB · Visningar: 137
Härligt sommarnattsminne, fin bild!

Själv sås har jag aldrig varit på Gotland,, men visst är det ett av målen i framtiden ngn gång.
Åland ligger lika högt på listan,,;)

Mvh Niclas,
 
Gotland var väldigt bra och intressant fotomässigt. Åker gärna tillbaka dit för en enbart fotoresa.
 

Bilagor

  • mursolnedgång34-m.jpg
    mursolnedgång34-m.jpg
    28.2 KB · Visningar: 136
Schyssta bad fanns det också.
Polarna Tim och Johan spelar Frisbee.
 

Bilagor

  • frisbeejohantim43-m.jpg
    frisbeejohantim43-m.jpg
    21.8 KB · Visningar: 137
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.