Annons

Soluppgång och dimma

Produkter
(logga in för att koppla)

brafoto

Medlem
Har en Nikon D70 och undrar hur jag ska ställa in den då jag vill fota en glödande sol som just stigit upp och ängar framför där dimman stiger upp. Jag är gigig och vill att både solen och ängarna-dimman är vackra.
Är nybörjare så förklara utgående från det :)
Snällt om ni vill ge goa råd.

Tonomfånget i ett sådant motiv är alldeles för stort för fångas på en bild (utan diverse tricks). Använder du kamerans ljusmätning får du en kompromiss som innebär lite mörka ängar och överexponerad sol (utfrätt - kanske kritvitt). Justerar du exponeringen (minus) så att solen blir rätt blir marken kolsvart. Justerar du exponeringen (plus) så att marken blir ljusare blir himlen ännu mer överexponerad.

Du har några alternativ.

1. Acceptera kompromissen. Prova gärna några alternativexponeringar.

2. Dämpa omfånget, t ex med avtonat gråfilter.

3. Med stativ gör två olika exponeringar och kombinera dessa i Photoshop.

Gissade väl att livet är fullt av kompromisser, så även här. Men jag vet, man kan ju inte få allt.
Just ja, leka lite i Photoshop, kul idé.
Jag ska pröva utgående ifrån dehär goda råden i alla fall.
Går och drömmer om polfilter och gråfilter, känns som om det börjar bli ett måste snart.
Tusen tack Olle!

Som Olle sa,använd ett avtonat gråfilter.
Mät ljuset på marken/förgrunden,lås värdet men underexponera en liten smula och tona ner himmladelen med filter.

Ta alternativexponeringar.

Beroende på dimmans omfattning så är det inte säkert att skillnaden är så väldigt stor, syns solskivan som just en markant solskiva genom dimman så brukar det vara ganska jämnt ljus.
Mvh/Gunte..

Finns det olika gråfilter och i vilken prisklass rör de sig?
Ska också pröva dina råd, får jag till en bra bild nåt slag ska jag ladda upp den till bevis :)
Tack Gunte!

Jasså, det skulle jag aldrig tänkt på, allt tål prövas. Får skriva en luntalapp för att komma ihåg allt när jag står där.
Tack Staffan!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto