Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solreflexs? Vad har jag gjort fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aramis

Avslutat medlemskap
Vad kallar man det här? Är det en solreflex? Vad kunde jag ha gjort annorlunda för att inte ha fått reflexen?

På tidspunktet hade jag en Contax G2 med ett Contax 45mm f2 Carl Zeiss Planar T* med solskydd monterat. Filmen är Fuji Fujicolor Superia 200.

När jag tar bilder är det i 90% af fallen ögonblicksbilder, så ev. tips får gärna vara med det i baktanke.

Kan jag rädda bilden mha. Adobe Photoshop Elements 2.0? (Jag har programmet på engelska.) Om ni nu får för er att lägga in en "räddad version", kan ni så inte vara snälla att berätta hur ni har gjort.

Bilagor

• ds041201183036.jpg
    ds041201183036.jpg
    37.7 KB · Visningar: 917
Jo jo den är jag klar över... Men om situationen nu är sådan att man har solen mot sig. Vad kan man så göra? Hade en skuggning med handen eller ett annat filter än det som satt på hjälpt (Nikon L37), eller vad?

Senast ändrad:
Skuggning med handen hjälper ofta. Likaså en liten, liten omvinkling av kameran. Med Contaxen är det ju dock knepigt att avgöra eftersom du inte ser sökarbilden genom objektivet.

Ta av filtret helt och hållet i knepiga motljussituationer.

Som sagt , bort med filter i detta ljus.

Sen är det tufft att se ansikten under hattar hur stark sol det än är.

Fast vidhåller modellen så är det blixt eller en en reflexskärm som kan vara bra. Ett vitt papper kan göra en del.

Om inget annat hjälper tar man in Lasse Honkanen . .

Bilagor

• ds041201183036a.jpg
    ds041201183036a.jpg
    38.2 KB · Visningar: 788
Gatufoten skrev:
Som sagt , bort med filter i detta ljus.

Sen är det tufft att se ansikten under hattar hur stark sol det än är.

Fast vidhåller modellen så är det blixt eller en en reflexskärm som kan vara bra. Ett vitt papper kan göra en del.

Om inget annat hjälper tar man in Lasse Honkanen . .

Usch!! Den var inte vacker! Ha ha!

Tack för svaren. Så blir det skuggning med handen nästa gång. Att det kan hjälpa att ta af UV-filtret fattar jag inte, men om ni nu säger så...

Men vad har uv-filtret för funktion? Jag har alltid trott att det hade nettop den funktion att förebygga reflekser.

Enkelt kan man svara: UV-filtret har normalt ingen funktion alls - mer än som ett mekaniskt skydd av frontlinsen. Under vissa omständigheter som dock är mindre vanliga (snö, solljus, ffa på höga höjder) kan det lindra en del stick.
Motljusskyddet är det bästa skyddet mot reflexer men kan inte hjälpa mot de tillfällen då solen finns med direkt i bildfältet.
Bästa motljusskyddet är givetvis kompendiemodellen men till vidvinkelobjektiv funkar inte heller de så värst bra. Vidvinklar är oftast sämst beträffande reflexerna eftersom de har flest glas/luftövergångar och det är där reflexerna uppstår. I stort sett alltid är reflexen en avbildning av bländaren.....apropå inget särskilt.
Us

snabbfix

Lite svårt med så lågupplöst bild men jag trixade med Skugga, efterbelyst, svamp, färgjusteringar och klonade hatten.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    37.6 KB · Visningar: 394
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar