ANNONS
Annons

Soligor C/D zoom MC70-210/3,5 till Pentax ME

Produkter
(logga in för att koppla)

ca6

Aktiv medlem
Soligor C/D zoom MC 70-210/3,5 till Pentax ME

Funderar på att köpa ett objektiv till min pappa, som har en Pentax ME F. I nuläget så har han ett Vivitar Series 1 70-210/3.5 (Macro Focusing Auto Zoom), men det har tyvärr gått i backen och är obrukbart.

Är det någon som har några erfarenheter av Soligor-objektivet, och vet hur det står sig mot Vivitar-objektivet?

mvh,
Christoffer

ps. om det är någon som har ett dylikt Vivitarobjektiv till salu, är jag givetvis mycket intresserad. ds.

Senast ändrad:
Du talar om två rätt så gamla, och rätt så okända objektiv. Jag blir förvånad om du hittar någon som har något informativt svar att ge dig.

Men generellt sett kan man säga såhär, series 1 gluggarna var bland dom bättre, och soligors C/D gluggar likaså.

/Henri

Soligor och Vivitar är "same shit different name"

edit: dock inte sagt att det är "samma" objektiv.

Dessa objektiv har jag sett omnämnas med "Generic Brand" i diverse tester för att slippa lägga ut tester med alla de olika namnen de saluförs under.

edit: som står i länken är det cosina som tillverkar

Det står så för att den egentliga tillverkaren skiftar mellan modell och år.

Det finns ingen "Generic" tillverkare som gör gluggar åt alla märken.

Som exempel kan nämnas att dendär Vivitar 70-210 gluggen gjordes år:
1974-1982 av Kiron
1982-1984 av Tokina
1984-199? av Komine

/Henri

Jag dementerade nyss mitt _frågetecken_ kring en _eventuell_ "Generic-tillverkare" och påpekade att det bara var ett samlingsnamn..

Kom på vart jag läst det och saxar från photozone.de

Note: Lenses marked "Generic" are produced by Cosina (Japan) and licensed to numerous so-called OEMs - "brand" names / labels that is.

Cosina (the "real"manufacturer)
Voigtlander (label owned by the German retail chain "Ringfoto" - the Voigtlander _company_ disappeared long ago)
Vivitar Series 1
Tokina AF EMZ (not to be mistaken with the normal Tokina line-up which offers a vastly superior build quality)
Soligor
Exakta
Phoenix
and probably many more ...

Detdär är en grov överdrift. Cosina har inte varit och pillat i så många gluggar.

Att alla Vivitars Series I objektiv skulle vara Cosina är helt fel.

"The original Vivitar Series I lenses were designed not by a Japanese company or a German optics powerhouse, but by an American company - Opcon Associates (of Stamford Connecticut)."

/Henri

Cosina pillar IDAG på så många gluggar, detta efter att de köpt upp de andra märkena. Till en början var det olika tillverkare så vitt jag kan förstå.

Såvitt jag kan se så pratar vi om gluggar från 70-80-talet.

Dagens Vivitar-gluggar är antingen Cosina eller Samyang, stämmer.

/Henri

Problemet uppstod när du påstod att alla Vivitargluggar var/är gjorda av Cosina.
Det är först IDAG situationen ser ut så (och inte hundraprocentigt då Samyang är där och petar också). Och vi pratar, som tydligt är, inte om nya objektiv utan GAMLA.

Ser du skillnaden? Dåtid vs. Nutid.

/Henri

Oj, ta det lugnt :)

Soligor-gluggen låter ju som den är bra iaf, Tack för hjälpen grabbar!

Jag har fått Soligor-zoomen idag.
Den verkar trevlig, men då Vivitaren hade skjutzoom, så känns dom rätt olika. Antar att Vivitaren var lite modernare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar