Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor blueline

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej ! undrar om soligors polfilter "blueline" är nåt att ha,såg en nätbutik som sålde dom för en spottstyver-under hundralappen !
 
undrar samma sak, är det något att ha? Köpte precis ett Sigma 18-50 2,8 och vore ju fint att kunna spara en hundralapp eller två på filtret om det inte gör någon skillnad, vilket jag misstänker att det inte gör?

De som säljer är cyberphoto.se, de är på rea.
 
Jösses ! Ni köper objektiv med extra fint antireflexbehandat yttre glas för att motverka flare och ghosts mm, sen funderar ni på att sätta på ett filter framför som tillför dessa nackdelar, gillar ni dom effekterna ?

/kent
 
Nej, det är kanske därför jag mindre vetande frågar först...

Så UV filter medför alltså alltid dessa bi-effekter? Konstigt att det finns en marknad för dylika då och att, nja, nästan alla förespråkar dem som skydd, helt enkelt en billig försäkring (saxat från omnämda hemsida).

Så till frågan, är dessa Soligor som reas ut skit, gärna om någon provat, och bör man satsa på bättre som t.ex. Hoya Pro 1 som jag läst i andra trådar ska ge väldigt väldigt små förluster.
 
Nej Uv-filter ger inte dessa bi-effekter generellt, därimot glas utan eller med enkel antireflexbehandling för en hundring gör det, det finns filter med höga prestanda att köpa, tex Hoya HMC och B+W MRC, dom har bägge multicoating av samma hög klass som objektiv ur tillverkarnas bästa serier, som tex. Sigmas EX serie.

/kent
 
Tack! Var precis det jag och troligtvis trådskaparen undrade, Då kanske man får satsa på något bättre.
 
Cyberphoto har en filterserie som heter Dörr som dom lämnar nöjd garanti på, priserna är också bra på dom, om det skulle visa sig att dom är sämre än Hoya och B+W är det väl bara att kräva pengarna tillbaka, jag skall själv prova ett sådant polfilter själv.

/kent
 
blev själv rekomenderad dörr polfilter av Cyberfoto,dom skulle ligga kvalitetsmässigt mellan hoyas billigaste och B&W, d.v.s. man får vad man betalar för som för allt annat,dom där billiga Soligor Polfilter var ändå slut i min storlek 52mm så jag satsar på ett Dörr istället ,dom skulle vara mycket bra enligt Cyberphoto !
 
Som jag nämnt i en tråd om polarisationsfilter så var Soligor Blueline polfilter riktigt dåligt. Billigt och dåligt. Skulle aldrig välja något filter ur den serien igen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.