Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor Auto 135mm 1:2,8 - Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där är icke-ai. Du ser ju att kjolen är helt platt i fållen. Ai-kjolen slutar som en frack.

På en D60/D80 mfl kan du svarva eller fila ner hela ringen. Men om du istället fräser eller filar på rätt sätt så får du ett objektiv som lirar ihop med ljusmätningen i de kameror som funkar med manuella objektiv, alltså D300 och uppåt.

Kjol? Frack? Fåll?

Om jag fräser/filar, funkar det även på min D60 då?

Ja, en korrekt utförd konvertering gör att det passar alla kameror.

Har du något nyare objektiv som har bländarring? Kolla då på det så ser du att ringen inte är platt där den möter kameran, utan istället har en medbringare som passar in i motsvarande på vissa kameror. Det är en sån medbringare du skall åstadkomma samtidigt som du gör dig av med allt onödigt material som stör passformen med kameran.

Var medbringaren skall vara beror på objektivets maxbländare, det finns några olika alternativa placeringar. Det finns gott om info på nätet och det är inte speciellt svårt att åstadkomma en bra konvertering.

okej, hur vet jag vart jag ska fräsa då? har tillgång till fräs och det som kan tänkas behövas i skolan :D

Jag fyllde på lite ovan. Med fräs och rundmatningsbord (eller utan) så tar inte konverteringen mer än ett par minuter max. Men det är placeringen som är kinkig.

ookej, jag har ett annat äldre med bländarring som funkar med kameran som jag antagligen kan gå efter då?

Då ser vi fram emot bilder av processen så man kan hänvisa kommande frågor om ai-konvertering hit :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar