Annons

Soligor 70-210 AF på Nikon D50: FUNGERER IKKE!!

Produkter
(logga in för att koppla)

ballonskipper

Ny medlem
Hej Sverige

Jeg har et lille probem, som ingen i Danmark kan hjælpe med. Derfor vender jeg mig til broderfolket i Sverige!!

Jeg har et Nikon D50 som fungerer 100% ok. Men når jeg monterer mit Soligor 0-210 AF, så fungerer auto fokusen kun i 2 minutter.

Efter to minutter skal jeg afmontere objektivet og atter montere det igen, så fungerer det igen i to minutter.

Med det originale Nikon 18-55 er alt ok, så kameraet fungerer som det skal.

Er der nogen der ved om hvad jeg kan gøre???

Tak, på forhånd for svar!!
 
Kan du testa med ett annat objektiv som har vanlig AF, alltså inte AF-S? Då kan du kanske avgöra om det är objektivet eller kameran som är problemet.

Johannes
 
Hej Johannes

Tak, for dit svar.

Kameraet fungerer perfekt med det originale Nikon objektiv. Jeg har ikke prøvet med andre end det originale objektiv.

Hvad er forøvrigt forskellen mellem et "AF" og et "AF S" objektiv??
 
Då är det väl bara att fortsätta? Prova ditt Soligor på ett annat kamerahus!

Jag tycker att det låter misstänkt likt ett problem med AF-systemet i ditt objektiv.

Per.
 
ballonskipper skrev:
Hvad er forøvrigt forskellen mellem et "AF" og et "AF S" objektiv??

AF-objektiv drivs av motorn i kamerahuset med hjälp av den lilla skruven som sticker ut från bajonettfattningen.

AF-S-objektiv (som 18-55) drivs med en motor som är inbyggd i objektivet.

Eftersom du har problem med ett AF-objektiv men inte med AF-S så kan man anta att felet antingen ligger i att kamerans AF-motor inte fungerar ordentligt eller att det är något fel i AF-funktionen i objektivet.

Johannes
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.