Annons

soligor 100/3.5 macro för 800kr inkluderat frakt.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Det bara måste vara en bra affär? Någon som inte håller med och tvivlar en skvätt? Har ju själv inte kört den gluggen men i practical photography fick den ohyggligt bra betyg (i förhållande till nypriset som är det 3dubbla nästan).

Om du kolla på http://www.photozone.de under Reviews, välj Canon EOS Lenses under USER PERFORMANCE SURVEYS.

Sen väljer du att visa alla objektiv och kolla längst ner under Vivitar ( Cosina/Voigtlänger/Soligor/Vivitar är samma sak).

Verkar ha fått väldigt bra betyg, 25 personer har lämnat omdömen och overall är "good - very good (3.73)".

Det enda som blir sågat är att AF:en är lååångsam och att byggkvaliteten är dålig.

Men för 800kr så torde det vara en höjdare.

Jämför med Tamrons 90mm (excellent
(4.86)) och Sigmas 105mm (excellent
(4.56)) som torde vara konkurenterna så verkar det vara lite sämre men dom kostar ju ca 4kkr nya...

//TH

Har en sådan liggandes i gömmorna någonstans! Den tar bra bilder, MEN - är grymt långsam! Säg att den är 20cm i normalläge, så blir den 35cm när du skall fokusera nära, så den är lite "oberäknelig" när du skall fota insekter o annat som inte gillar när det kommer ett snurrande svart monster. Jag brukar undvika det genom att sätta den i "M" och sen dra ut hela längden. Fota genom att flytta kameran till fokusen ligger rätt.

Fick även med en 1:1 försättslins när jag köpte mitt(för 2-3 år sedan), som förhöjde nöjet.

Have fun!

// Lazze

För 800kr så är det ett mycket bra köp. Det är nästan så jag skulle köpt en åxå, även om jag redan har en Tamron 90. :)
Den är ganska plastig och som redag sagts så är autofokusen OLIIIIIIDLIGT långsam, men att AF:en är långsam spelar ju ingen roll på en makrooptik.
Optiskt är den mycket bra, även om den kanske inte riktigt når upp till samma kvalitet som Tamron 90 och Sigma 105.

Det är inget att bråka om. Skulle du sälja får du igen pengarna.

Objektivet tillverkas av Cosina och kan köpas för 2195kr (+ frakt) från Scandinavian photo.
Säljs även under namnen Pentax, Phoenix, Vivitar och Voigtländer.

Komigen nu var lite snäll mot oss med lite pengar och säg vart man kan få tag i den så billigt med frakt hehehe......

Damian

Kolla bara att "tuben" met slutlinsen sitter stadigt fastgängad. Annars blir det inte skarpt liksom :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar