Annons

Softproof Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Jag har plöjt igenom gamla trådar och har börjat få grepp om hur crimsons softproofing fungerar.
Jag har dock inte lyckats lösa problemen som uppstår när man softproofar.
I detta fallet så sotar mina svarta partier igen helt när jag proofar. Hur skall jag redigera för att rädda detta?
Den vänstra bilden är som den ser ut och den högra när jag har softproofat.
Även röda öron blir vinröda.
 

Bilagor

  • Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    14.3 KB · Visningar: 1,264
  • före 2.jpg
    före 2.jpg
    14.7 KB · Visningar: 1,279
  • efter 2.jpg
    efter 2.jpg
    12.1 KB · Visningar: 1,233
Finns väl säkert många alternativ på hur man kan lösa det. Ett alternativ som jag kan ge eftersom jag älskar lager masker är att höja det delarna med hjälp av en curva, å för att du inte ska få den över hela bilden så är det ju bara att måla med svart å vit färg på lagermasken som dyker upp, om du tar "curves" från lagermenyn.

Selective color och Curves är det jag varmt rekomenderar från den menyn.

I selektive color kan du ju dra ned mättnaden i det röda ngt, och måla dit det där du behöver det. Fyll alltid lagermasken svart om du bara ska ha redigeringen på ett fåtal ställen, å använd nån vit färg för att ta fram redigeringen.

Lagermasker å sånt kanske du redan behärskar bättre än mig, men det kan väl vara ett bra alternativ, för att bara ändra vissa delar av bilden.
 
Jo lagermaskar är min bästa vän :)

Selektive color gick sådär... kunde ficka lite med det röda i örat men har fortfarande inte lyckats lösa problemet med det som blir helt sotat.
 
För det svarta får du "lyfta" hela bilden lite, nollan måste upp en bit. Det röda är inte mycket att göra åt, den röda primärfärgen i din skärm är rödare än vad allt utom specialskrivare klarar av att återge i tryck.

Ska du köra mot LED-laser - Durst - så kan du glömma de intensivt röda färgtonerna. De finns inte i skrivarens gamut.
 
För det svarta får du "lyfta" hela bilden lite, nollan måste upp en bit. Det röda är inte mycket att göra åt, den röda primärfärgen i din skärm är rödare än vad allt utom specialskrivare klarar av att återge i tryck.

Ska du köra mot LED-laser - Durst - så kan du glömma de intensivt röda färgtonerna. De finns inte i skrivarens gamut.

Lyfta? Nollan?
 
I "curves", punkten som ligger på linjen längst ner till vänster. Upp.

Dynamiken i området längst ner mot svart blir gärna lite "utplattad" vilken tryckteknik som än används, så saker jag skickar till tryck får lite specialbehandling (om det är viktigt). Många av stegen kanske är lite överkurs, men om man stryker det som inte är jätteviktigt:

Det enklaste du kan göra är att lägga en specialkurva som du sparar med namnet "crimson svartpunkt" eller nåt. Gör det hela i ett lager ovanför ditt huvudlager, med blandning satt till "luminans".

Prova att lämna nollan där den är och lägga till de tre punkterna [output/input]

19/10
27/22
35/32

Och kolla sen "proof colors" igen.
Kom ihåg att du kan flytta punkter i curves med piltangenterna på tangentbordet också, det gör det lite lättare att göra finjusteringar...

Vill man arbeta bilden ännu mer för att få med skuggdetaljering får man ta till lite andra medel också.
 

Bilagor

  • Curves-Crimson.png
    Curves-Crimson.png
    4.5 KB · Visningar: 1,065
The_SuedeII: Tack! Det blev extremt mycket bättre. Har du lite överkurstips så får du gärna dela med dig så att jag kan få det ännu bättre.
Berätta gärna hur man tar till andra medel för att bearbeta skuggdetaljer.
 
Eftersom jag inte har exakta punktförstoringsdata på den Durst som Crimson har, så får det bli en ungefärlig gissning isf...

Om vi utgår från ditt orginal, i ett lager - bottenlagret.

Ny lagerkopia [ctrl-J]
Surface Blur, radie 8 threshold 20 på lagerkopian
På lagerkopian, "Image/Apply Image" med parametrar:
[Layer:Background - Channel:RGB - Invert:ikryssad - Blending:Normal - Opacity:50%]
Sätt lagerkopian till blandningsmode:Linear Light.
Invertera lagerkopian [ctrl-I]

Du har nu tagit fram kontraster med maxradie 8, och begränsat kontrastberäkningen till 20 levels i omfång, vilket är ganska viktigt, annars ställer stora kontraster Mörkt/ljust till det i korrektionslagret (genom att ge skärpnings-halos). Om du klickar bort synligheten på bottenlagret ser du hur korrigeringslagret komer ljusa upp/mörka ner underlaget. En del brus finns med i korrigeringslagret, så kör en Gaussian blur radie 0.7 på det.
Klicka tillbaka synligheten på bottenlagret.

Du vill bara ha effekten av korrigeringslagret på skuggdelarna i bilden, så på korrigeringslagret i "layer"-taben i sidomenyn - högerklicka, välj "Blending Options" och flytta pilarna längst ner till höger. Man "särar" på pilen genom att hålla "alt" inne och klicka precis bredvid pilen, den delas då i två. Se bild 1. 20 och 35 är nog ungefär lagom. Klicka ok.

Antagligen räcker inte effekten på långa vägar, så med korrektionslagret valt - gå till [Image/Adjustments/Brightness-Contrast] och dra "contrast" ända till +100, klicka ok.

Nu ser du nätt och jämnt en skillnad i bilden om du klickar synligheten på korrigeringslagret av/på, och mer behövs inte.

Slå ihopa synliga lager så att du bara har ett lager, bottenlagret, igen. Nu är det dags för en lite modifierad variant av kurvan som du körde innan.

Om du sparat kurvan som ett preset så går det snabbt.
[ctrl-j] för att göra ett kopielager. Välj bottenlagret
Kör kurvan på bottenlagret, och reducera effekten till 50% genom [Edit/Fade] eller [ctrl-shift-F].
Välj kopielagret, kör kurvan på detta lager - utan fade. Lägg till en lagermask på kopielagret, fyll lagermasken med 50% grått [127,127,127]. [Filter/Noise/AddNoise] på masken, 30%, Gaussian.

Slå ihop lagren, färdigt.

Naturligtvis kan man göra det mer avancerat genom att köra allt i "luminance" mode, men det kräver betydligt fler lager och hade tagit mer text att förklara. Du kan naturligtvis också utgå från ett kopielager istället för orginalet, och behålla orginalet som bottenlager, men samma sak där...

Det du har gjort nu är att lyfta svartpunkten en liten bit, samt att diffusera gränsen mellan "blockande" svart och det mörkaste grå som skrivaren klarar att upplösa. Exakta kurvor, värden och diffuseringsgrader (eg. mängden av kurvan som ligger i grund, och brusmängden i maksken/kurvmängden som ligger i lagret ovanför) går inte att komma fram till exakt om man inte mäter upp det färdiga trycket i efterhand.

Vill du öka effekten , så gör det i kurvan - dra upp värdena lite till.

Du får prova helt enkelt. Nu är det bättre än orginal iaf. Den sista bilden visar ungefär hur mycket effekt det blir med dom värden jag angivit... Modifiera och lek lite.
 

Bilagor

  • BlendingOptions.png
    BlendingOptions.png
    7.6 KB · Visningar: 1,014
  • 090224-_DSC3537.jpg
    090224-_DSC3537.jpg
    97.6 KB · Visningar: 1,022
Mycket bra om softproof. Måste tacka. Nu har jag lärt mig mycket om både softproofing och hur kurvor fungerar, som jag inte visste förut. Tills nu har jag bara valt de färdiga kurvförslagen i t ex Elements.

Får jag inflika några nybörjarfrågor? Så här: Jag har alltså redigerat min bild på olika sätt (inklusive kurvor), och är nöjd med bilden som jag ser den på min kalibrerade skärm. Nu gör jag en kopia, och lägger bilderna bredvid varandra. På den ena lägger jag Crimsons softproof, och konstaterar att bilden behöver ljusas upp.

Är det rätt att göra som följer?: Min (standard)kurva för upplättning lägger jag på bilden med softproof, medan den är aktiverad. Nu jämför jag resultatet med originalbilden och finner att jag behöver justera lite till för att få bilderna lika. Eventuellt vill jag även lägga på Joakims kurva ”Crimson svartpunkt” (tack för detaljerade råd). Påverkar det bildkvalitén att jag nu har kanske 3 kurvor på varann i olika skeden av redigeringen? När jag är nöjd med korrigeringen avmarkerar jag ”proof color” och skickar bilden till Crimson. Blir det rätt eller är det originalbilden jag ska jobba med? Det borde bli samma resultat.

Förstår att det är självklart för de flesta hur man gör, så här i detlj, men själv är jag nybörjare och känner mig osäker och tacksam för råd.
 
Du tänker helt rätt... :)

Och så länge du arbetar i 16-bit format så påverkas slutresultatet inte så mycket av hur många separata justeringar du gör. Arbetar man i 8-bit så uppstår det ett litet kvantiseringsfel vid varje beräkning, och ju fler beräkningar i följd - desto sämre nogrannhet på slutresultatet. För "normal" användning och bearbetning är det säkert inga problem, men ju mer man arbetar med skuggområdena, desto känsligare blir det.

Softproof av/på påverkar inte hur bilden ser ut när den sparas, bara hur den presenteras på skärmen, så just den "av/på" är inte så viktigt.

Jag skiljer själv på "print-kopior" och vanliga "sparas" kopior, det mesta jag trycker ut får en egen kopia i en egen mapp, ("hardcopies"). Om jag någon gång måste/vill dra ut en ny kopia på nåt vet jag ju då hur den förra såg ut exakt, och om jag vill göra ytterligare någon korrigering... Jag kör olika korrigeringar beroende på vilken maskin som ska trycka bilden, efter erfarenhet och inspektion av föregående resultat. Man får prova sig fram, olika maskiner och olika företag har olika mycket variation på sina resultat... Lycka till...

En bild i handen / i ram / i montage ger tillbaka så otroligt mycket mer än att bara ha den i en dumburk/på skiva!... Kostnaden är inte så stor jmf med kameran, jag rekommenderar alltid folk att prova lite leverantörer för utskrifter.
 
Åter igen har jag problem med det röda, detta i läppar och hud. Har försökt testa alla möjliga spakar men inget funkar. Tips någon?
 

Bilagor

  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    13.4 KB · Visningar: 822
  • Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    15 KB · Visningar: 822
När en bild inte är mer färgmättad än så här kan du ju prova att göra lite "manuella" profiljusteringar... Med "softproof" och "gamut warning" ikryssat, arbeta med enbart de röda och rödoranga förgerna i "saturation"-verktyget. Du måste då ha två kopior av bilden uppe, en "orginal" och en "justerad" för att hålla reda på vilket som är RGB-orginalet som du vill arbeta mot, och vad som är "tryckförberett".

Med bilder med starkare färgmättnad kräver detta att du arbetar med maskning på de mest mättade områdena osv också för att inte "blocka" hela områden av bilden, men du måste ju snart vara en fena på photoshop - så det ska väl inte vara ett problem...
 

Bilagor

  • SoftproofRED.jpg
    SoftproofRED.jpg
    82.7 KB · Visningar: 808
Lek lite med siffrorna, och glöm inte att man kan flytta de grå strecken/pilarna därnere i färgskalan för att finjustera vilka färger man vill att justeringen ska arbeta på!
 
En fena är väl att överdriva... jag får verkligen inte till det, flyttar hit och dit men det är bara grått eller inte alls bra eller oförändrat.
 
Då ligger softproofen redan på gränsen av vad den [papperskopian] ska kunna återge... tyvärr. Försök att se den softproofade bilden som ett "nytt" orginal, och koppla loss dina upplevelser från RGB-återgivningen. De går inte att 100% matcha, i stort sett vad du än gör.

Enda rådet då är att minska övriga färgstyrkor lite för att framhäva just de partier man tycker är viktiga. Avstämningen mellan olika färgintensiteter upplevs som lika viktig som färgintensiteten för bilden som genomsnitt när man ser en enskild bild (inte om man har en bildserie hängande bredvid varandra / sittande bredvid varandra i ett album naturligtvis!)

Vill du ha mer intensiva röda färger än vad LED-laser kan ge dig, då får du ge dig in på ink-jet med fler komplementfärger.
 
Oki, efter lite spakande fram och tillbaka blev det iaf lite bättre. Synd bara att den fina rosa/röda färgen på läpparna inte går att få på papper :(
 
Överkurssvaret är att problemet (i dessa bilder som du visade) snarare ser ut att ligga i gult, och dynamiken i färgmättnaden av gult - mitt intryck av detta kommer från skillnaden i skillnader mellan kind/kind och läppar/läppar mellan RGB och softproof. Det kan vara pappersprofilen som "plattar ut" denna dynamik lite, men intrycket stämmer säkert med det verkliga resultatet senare. Den synliga skillnaden visar sig först och främst i blandningen gul/magenta på trycket - gult i sig självt är inte så "upplevelse"-bärande.

Detta är inte så lätt att göra något år i RGB, men betydligt lättare att korrigera (lite iaf) i Lab.

Slutsvaret är iaf att enklast är att göra en KOPIA som du optimerar för tryck, och försök glöm intrycken du har från RGB-bilden när du arbetar på denna (med softproof valt hela tiden)
 
Hej!
Jag vill bara få detta bekräftat då jag inte är helt hundra på vad Soft proofing innebär.

Jag har köpt mig en Spyder och kalibrerat min skärm. Skärmen blev mörkare och fick något varmare ton, så nu har jag redigerat om mina bilder så dom ser någorlunda likadant ut som dom såg ut innan jag kalibrerade skärmen. Kollar jag nu på bilderna via Crimson's soft proof så blir bilderna lite mörkare igen, ska jag då ljusa upp dom ytterligare för att få mina utskrifter så lika bilderna på datorn?

Alltså, ska jag anpassa min redigering efter hur bilderna ser ut i Crimsons soft proof?
 
Hej!
Jag vill bara få detta bekräftat då jag inte är helt hundra på vad Soft proofing innebär.

Jag har köpt mig en Spyder och kalibrerat min skärm. Skärmen blev mörkare och fick något varmare ton, så nu har jag redigerat om mina bilder så dom ser någorlunda likadant ut som dom såg ut innan jag kalibrerade skärmen. Kollar jag nu på bilderna via Crimson's soft proof så blir bilderna lite mörkare igen, ska jag då ljusa upp dom ytterligare för att få mina utskrifter så lika bilderna på datorn?

Alltså, ska jag anpassa min redigering efter hur bilderna ser ut i Crimsons soft proof?

Ska du skriva ut dina bilder på Crimson så ska du justera bilderna så att du blir nöjd med utseendet. Så lätta upp din bild lite till. Jag gör helst en kopia av mitt original (Bild > Duplicera) och gör dessa justeringar på denna kopia.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar