Annons

Softbox vs. paraply

Produkter
(logga in för att koppla)

battisti

Medlem
Jag undrar vad det är för stora skillnader mellan softbox oxh paraply? Som jag har förstått det så sprider paraply ljuset mer medans en softbox koncentrerar.. är det så? Antar att en softbox då är att föredra vid porträtt foto i hemmastudio, medans paraply kanske lämpar sig för lite större ytor. Vore intressant att få höra lite åsikter.
 
Paraply ger hårdare skuggor än softboxar. Man kan använda ett vitt genomskinligt paraply som softbox. Det finns några olika att välja på. Silver ger hårdast skugga och guld ger modellen solbränna vita med svart utsida ger ganska mjukt ljus. Samtliga ger indirekt ljus som sprids ganska mycket, tyvärr.
 
Max har rätt i allt han säjer här men glömmer en viktig parameter, storleken och avståndet till modellen är starkt påverkande (eller till och med det viktigaste enligt mig.), hellre ett stort paraply än en liten softbox om du vill ha mjukt ljus. En länk om allmän ljusteori.

http://www.youtube.com/watch?v=rP9pluWiGCE

bilden softbox är tagen med ett 60*60 ca 1,5 m från modellen eller närmare, bilden paraply 6_5 är tagen med ett 6,5 foots paraply ca 2 meter från modellen bägge är placerade med samma vinkel mot modellen.
 

Bilagor

  • 60cm softbox.jpg
    60cm softbox.jpg
    83.9 KB · Visningar: 545
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.