Annons

Softbox till speedlite?

Produkter
(logga in för att koppla)

4nn4

Aktiv medlem
Jag har en Canon Speedlite 430EX II med bouncer, men har funderat på att införskaffa en Tristar Magic Square Softbox för Hot Shoe-blixt.

Min fråga är då hur mycket bättre ljuset kommer att bli med hjälp av en sådan här? Kommer jag märka stor skillnad med och utan? Ska jag satsa på en 38x38 cm eller 60x60 cm stor?

Tacksam för all hjälp :D
 
Det kommer nog bli skillnad så tycker det är bättre med mjukare ljus så är det ju inte så mycket att fundera på, tänk dock på att boxen stjäl en del styrka.

Jag hade tagit så stor som möjligt.
 
Jag köpte nyligen Tristar 80x80 från Kaffebrus och är jättenöjd (även om jag har problem med att fälla ihop den till samma lilla format den kom i!). Ljuset blir hur fint som helst. Tänk dock på att en stor softbox är ganska topptung och att du behöver ett bra, stabilt stativ så du kanske inte ska det det smäckigaste du hittar.
 
Tack så mycket för hjälpen! :D
Det lär bli en 60x60 med ett bra stabilt stativ!

60x60 Då funkar det bra med en billigt stativ.

Jag köpte från kaffebrus.
Billigt som tusan men funkar hur bra som helst.

http://www.kaffebrus.com/2-meter-81.html

Kom ihåg att ställa blixten på så mkt vidvinkel det går även med extra vidvinkelplastbit framför för att sprida ljuset i softboxen. Jag har tagit bilder på det om ni vill se, o det blir stor skillnad.
 
60x60 Då funkar det bra med en billigt stativ.

Jag köpte från kaffebrus.
Billigt som tusan men funkar hur bra som helst.

http://www.kaffebrus.com/2-meter-81.html

Kom ihåg att ställa blixten på så mkt vidvinkel det går även med extra vidvinkelplastbit framför för att sprida ljuset i softboxen. Jag har tagit bilder på det om ni vill se, o det blir stor skillnad.

Jag hade gärna sett bilderna på detta :)
Var gör jag detta?
 
Köpte mig faktiskt en softbox för en veckan sen, till speedlights.
Blev en Aurora Softbox Firefly Octabox 65cm silver.
Riktigt enkel att få upp (2min MAX!). Alla delar är i metall.

Ljuset blev riktigt bra. Men största anledningen till att JAG skaffade mig en softbox.
Var för att när man var i mindre rum, så spred sig ljuset lättare runt i rummet och studsade tillbaka på objektet ifrån olika håll, när man
sköt igenom ett vit paraply.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.