Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softbox reflektioner - Bilfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Mitt problem är att softboxarna reflekteras i bilens lack.
Hur skall jag gå tillväga för att minimera chansen att få reflektioner i lacken.
I dagsläget har jag softboxarna så nära bilen som möjligt för bästa effekt, dom ligger på 300WS, och storleken på softboxarna är 1,2m och är väl egentligen octaboxar.

har fått en del tipps som innefättar att använda mindre ljuskälla och exempelvis "måla ljus" eller som det så fint heter på engelska "light painting". Har även fått tips på att fota utan softboxar (jag tycker det blir för hårt ljus), alternativt fota utan softboxar och flytta dom längre bak.

Kan ni ge mig något konkret tipps som kommer att hjälpa mig få bort alternativt minimera reflektionera från dom.

Tack
//V
 
Hejsan !
Mitt problem är att softboxarna reflekteras i bilens lack.
Hur skall jag gå tillväga för att minimera chansen att få reflektioner i lacken.
I dagsläget har jag softboxarna så nära bilen som möjligt för bästa effekt, dom ligger på 300WS, och storleken på softboxarna är 1,2m och är väl egentligen octaboxar.

har fått en del tipps som innefättar att använda mindre ljuskälla och exempelvis "måla ljus" eller som det så fint heter på engelska "light painting". Har även fått tips på att fota utan softboxar (jag tycker det blir för hårt ljus), alternativt fota utan softboxar och flytta dom längre bak.

Kan ni ge mig något konkret tipps som kommer att hjälpa mig få bort alternativt minimera reflektionera från dom.

Tack
//V


Vet inte om denna länk kan hjälpa dig

http://prophotolife.com/2008/07/21/video-episode-22-photographing-a-57-chevy-in-the-studio/

Anders
 
Jag inte själv fotat en bil i studio men jag tror att indirekt ljus från en riktigt stor ljuskälla funkar. tex häng upp ett vitt lakan och rikta en eller två blixtar emot.
 
Joakim: Menar du att jag skall skjuta igenom lakanet, eller studsa på lakanet ?

Tack anders för länken.
//Varro
 
Joakim: Menar du att jag skall skjuta igenom lakanet, eller studsa på lakanet ?

Tack anders för länken.
//Varro

Det beror ju lite på hur kraftigt lakanet eller tyget är och hur mycket plats du har men jag tror att du får ut mer ljus per ws om du studsar mot lakanet om det är normaltjockt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.