ANNONS
Annons

Softad bild, men ändå skarp

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusand

Medlem
Ibland ser jag bilder som är väldigt vackra och tar sig professionellt även om det egentligen är ganska ordinära bilder. Vilket beror på att de har som en softad hinna över sig. De ser mer ut som att komma ur en dröm, än verkliga livet, om jag gör mig förstådd. Ändå är skärpan perfekt. Jag förstår inte hur denna effekt kan uppnås, då min bästa gissning är gaussisk oskärpa, soft light och så vidare i den riktningen. Några tips?

Har tyvärr inte något bra exempel på vad jag menar. Men denna bilden illustrerar litegrann av vad jag talar om: http://www.chromasia.com/iblog/archives/0602121730_clean.php

Du tänker inte på bilder som softats med hjälp av ett program typ NeatImage då? Ett brusredigeringsprogram,

magnusand skrev:
Ibland ser jag bilder som är väldigt vackra och tar sig professionellt även om det egentligen är ganska ordinära bilder. Vilket beror på att de har som en softad hinna över sig. De ser mer ut som att komma ur en dröm, än verkliga livet, om jag gör mig förstådd. Ändå är skärpan perfekt. Jag förstår inte hur denna effekt kan uppnås, då min bästa gissning är gaussisk oskärpa, soft light och så vidare i den riktningen. Några tips?

Har tyvärr inte något bra exempel på vad jag menar. Men denna bilden illustrerar litegrann av vad jag talar om: http://www.chromasia.com/iblog/archives/0602121730_clean.php

Du är inne på rätt spår. Testa att i photoshop dublicera lagret med bilden, ändra till blandningsläge "lighten" och lägg på lagom mängd gaussisk oskärpa. Testa att lek lite med blandningslägena för det övre lagret, olika blandningslägen ger olika effekt.

Det finns några knep att använda så att effekten kan uppnås direkt i kameran.

- Andas på linsen
- UV filter som du trampat på i gruset
- Glad-pack framför linsen
- Dubbelexponera en skarp och en oskarp bild

Tack för tips och råd.

Det verkar som att det inte finns någon hemlig teknik jag inte känner till, skönt att höra :)

Det är väl helt enkelt efterbehandling jag har sett resultatet av. Tyckte det var underligt att alla detaljer fortfarande är skarpa, men är man nogrann så..

Janne Arleklint, det var lite grejer jag inte kände till. Måste prova någon gång :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar