Annons

Softad ögonskärpa med 1/160?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Riggade upp en "hemma studio" igår i hop om att de skulle bli massa bra bilder. Använde mig av blixten of camera på en softbox sedan en reflektorskärm. Jag använde slutartid 1/160 och punktfokuserade på ögonen, men alla bilder blev lite smått softade ögon. Ingen blev sådär knivskarp som jag hade räknat med. Min kamera är 5d Mark II objektivet var 50mm 1,8 på bländare 4,5 (ljusförhållandet var inte de bästa).

Vad kan de bero på att inte ögonen blev knivskarpa? Är objektivet inte knivskarpt vid den stora bländaren? Eller är det något annat jag missat.


Mvh Christian
 
Vad använde du för ISO?
Lite större crops på ISO800 eller över visar ju inte de bästa detaljerna...
 
Säker på att det har med enbart denna ljussituation att göra? Blir det skarpa ögon med samma optik i fullt dagsljus utomhus?
 
Riggade upp en "hemma studio" igår i hop om att de skulle bli massa bra bilder. Använde mig av blixten of camera på en softbox sedan en reflektorskärm. Jag använde slutartid 1/160 och punktfokuserade på ögonen, men alla bilder blev lite smått softade ögon. Ingen blev sådär knivskarp som jag hade räknat med. Min kamera är 5d Mark II objektivet var 50mm 1,8 på bländare 4,5 (ljusförhållandet var inte de bästa).

Vad kan de bero på att inte ögonen blev knivskarpa? Är objektivet inte knivskarpt vid den stora bländaren? Eller är det något annat jag missat.


Mvh Christian
Eftersom jag skälv fotat uteslutande med den optiken fram tills det att jag sålde den, så kan jag säga att gör just ögonskärpa, så behöver du blända ned till 5.6 eller 7.1, höj ISO ett steg eller två, och kör hårt!
 
Det kan inte vara så att du behöver "micro" justera fokuseringen? Jag har fått göra det på alla mina objektiv för att skärpan ska sitta exakt där jag fotar, det vill säga vid ögonen om jag tar porträtt bilder. Du ser ganska lätt vart fokus ligger om du granskar bilden.

Ett bra hjälpmedel är isåfall Lens Align, eller om man är händig så går det att bygga något liknande själv.
 
Körde du RAW näru fota?
Jag tror de är så att optiken fel fokuserar. Hade du nog mkt ljus till fokuspunkterna?
 
Bra hjälpljus vid porträttfotografi inomhus är halogen.

Svagare glödlampor och vissa typer av energispar-lampor och lysrör ställer till det för AF.

Du (kameran) gör AF-mätningen i ett ljus, kanske 2800K glödlampa och tar fotot på 5300K blixtljus. Det gör ganska mycket skillnad. Kan du inte rigga ljus så får du ha en mikrojustering som du "kommer ihåg" att ställa om till i dessa situationer. När du justerar måste det vara SAMMA förhållande som när du tar fotona, dvs samma avstånd, fokusering i fastljus - foto i blixtljus.

Denna mikrojustering kommer sen ställa till det för dig utomhus, så det är därför jag säger att du måste "komma ihåg" inställningen - du kan inte ha den i kameran hela tiden.

I ett porträttfoto så brukar det vara väldigt lätt att se var fokusplanet hamnar. ligger du konstant framför eller konstant bakom så märker man väl det med en gång?

Med blixtljus ska en 50F/1.8 vara ruggigt skarp redan på typ F/2.8, annars är det något som är riktigt fel. Jag jämför nu med samma objektiv på en 50D, som har MYCKET högre upplösning per mm av objektivet än en 5D2.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.