Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soft Canon 50/1.2

Produkter
(logga in för att koppla)

TBStoor

Aktiv medlem
På rangefinderforum.com diskuterades kort att en "soft" lins kunde vara ganska rolig. Man förslog också försök med en sådan digitalt.
Och den, som en förslog var Canon 50/1.2 LTM, dvs den med Leicas skruvgänga. Försökte hitta den bland med produkterna här, men lyckades inte.

Vad tycks? Äger ngn en sådan. Och är det rätta priset ngnstans mellan 150-300 $ ???
 
TBStoor skrev:
På rangefinderforum.com diskuterades kort att en "soft" lins kunde vara ganska rolig. Man förslog också försök med en sådan digitalt.
Och den, som en förslog var Canon 50/1.2 LTM, dvs den med Leicas skruvgänga. Försökte hitta den bland med produkterna här, men lyckades inte.

Vad tycks? Äger ngn en sådan. Och är det rätta priset ngnstans mellan 150-300 $ ???



Har en så'n...! :)

Soft å soft?? Klart litet "mjuk" på 1,2 men fullt användbar.
Använder den till och från...

300 USD !!!!!

På LP-Auktion har det gått några för 1000 SEK om jag inte missminner mig...

Ursäkta mej nu, måste sluta!
Åker till Falsterbo tidigt lördag morgon, måste packa!! :)
B)
 
Re: Re: Soft Canon 50/1.2

Benganbus skrev:
Har en så'n...! :)

Soft å soft?? Klart litet "mjuk" på 1,2 men fullt användbar.
Använder den till och från...

300 USD !!!!!

På LP-Auktion har det gått några för 1000 SEK om jag inte missminner mig...

Ursäkta mej nu, måste sluta!
Åker till Falsterbo tidigt lördag morgon, måste packa!! :)
B)

Inte illa inte illa!!! Kanske man stöter på en sådan!
Fröjdefull resa!!
/TBS
 
Ryktet säger att Canon f1.2 ska vara soft när den är vidöppen, men hur lätt är det att fokusera exakt rätt med så litet skärpedjup? Det kan ju räcka med att du vinklar kameran lite efter att ha fokuserat, så försvinner skärpan ganska snabbt... :)

Men, Schoenherrs Foto har en för 1650:- om du skulle vara intresserad (kolla under samlarkameror i onlinebutiken). Och vad sjutton, livet varar ju inte för evigt - så varför inte testa?
 
jerevan skrev:
Ryktet säger att Canon f1.2 ska vara soft när den är vidöppen, men hur lätt är det att fokusera exakt rätt med så litet skärpedjup? Det kan ju räcka med att du vinklar kameran lite efter att ha fokuserat, så försvinner skärpan ganska snabbt... :)

Men, Schoenherrs Foto har en för 1650:- om du skulle vara intresserad (kolla under samlarkameror i onlinebutiken). Och vad sjutton, livet varar ju inte för evigt - så varför inte testa?

Hehe!! Några rutor hit eller dit ...
Tackar för butiktipset. Den som fotografera för se!
/TBS
 
Men, Schoenherrs Foto har en för 1650:- om du skulle vara intresserad (kolla under samlarkameror i onlinebutiken). Och vad sjutton, livet varar ju inte för evigt - så varför inte testa?

Den var redan såld, tyvärr. Men tack för tipset.
Jag skrev in en annons på önskas köpa.

En Leica dealer här i Finland sade att han brukar se en per fem år. En annan har inte sett ett ex på 20 år ...
Det var ngtslags importstop/förbud ??? på tiden det begav sig och därför finns det inte många exemplar på marknaden.

På Leica centret i Helsingfors fanns det mycket mycket lite beg Leica annars också.
 
Kanske lettare att hitta en SLR-optik, typ Nikkor, Canon etc. Har själv haft en Olympus Zuiko 55mm/1,2 till låns ett tag och tycker den är bra. Lycka till!
 
TBStoor skrev:
Vad tycks? Äger ngn en sådan.

Min pappa har en i nyskick. Den har dock fått vara på verkstad många gånger då det titt som tätt blir beläggning på linsytorna.

Visst är gluggen soft. Men det är alla äldre ljusstarka gluggar. Men det funkar till fotografering i svagt ljus. Det bidrar ju till stämningen.

Min pappa har också Leica Noctilux 50/1,0 och den är också väldigt soft på full glugg. Men användbar i rätt sammanhang.

Fokusering med mätsäkarkameror är mycket lättare än med spegelreflex. Så var inte rädd för skärpeinställningen.

En Canon EF 50/1,4 är grymt mycket bättre på full glugg än de gamla gluggarna.
 
jens_a skrev:
Kanske lettare att hitta en SLR-optik, typ Nikkor, Canon etc. Har själv haft en Olympus Zuiko 55mm/1,2 till låns ett tag och tycker den är bra. Lycka till!

Just det! Zukio optiken är mkt fin o kompakt. Hade ännu ifjol två hus och sex objektiv bla 50mm/1.4 som jag tyckte mkt om. Bytte bort allt till mätsökare, Bessa och tre objektiv. Det blev lite lättare i väskan!!!
 
Re: Re: Soft Canon 50/1.2

froderberg skrev:
Min pappa har en i nyskick. Den har dock fått vara på verkstad många gånger då det titt som tätt blir beläggning på linsytorna.

Visst är gluggen soft. Men det är alla äldre ljusstarka gluggar. Men det funkar till fotografering i svagt ljus. Det bidrar ju till stämningen.

Min pappa har också Leica Noctilux 50/1,0 och den är också väldigt soft på full glugg. Men användbar i rätt sammanhang.

Fokusering med mätsäkarkameror är mycket lättare än med spegelreflex. Så var inte rädd för skärpeinställningen.

En Canon EF 50/1,4 är grymt mycket bättre på full glugg än de gamla gluggarna.


Det är just precis denna stämning som jag är intresserad av att testa. Speceillt med Epsonen. Den blir ju en 75 mm där och den brännvidden tycker jag mycket om annars också. Lite fel o så kan ju bidra till det lite annorlunda. Hör av er om den kommer till salu!
 
Re: Re: Re: Soft Canon 50/1.2

TBStoor skrev:
Det är just precis denna stämning som jag är intresserad av att testa. Speceillt med Epsonen. Den blir ju en 75 mm där och den brännvidden tycker jag mycket om annars också. Lite fel o så kan ju bidra till det lite annorlunda. Hör av er om den kommer till salu!

Min pappa ångrar fortfarande att han sålde sin Leicaflex SL på 1970-talet. Sen dess har han inte sålt nått. Bara köpt. Så det exet kan du glömma iaf... :)
 
Re: Re: Re: Re: Soft Canon 50/1.2

froderberg skrev:
Min pappa ångrar fortfarande att han sålde sin Leicaflex SL på 1970-talet. Sen dess har han inte sålt nått. Bara köpt. Så det exet kan du glömma iaf... :)

Oukei! Hälsa honom att han har en bra taktik!!!
 
TBStoor skrev:
Den var redan såld, tyvärr. Men tack för tipset.
Jag skrev in en annons på önskas köpa.

Tråkigt! Den har funnits där på listan hos Schönherrs i gott och väl ett år... Hade jag varit smart hade jag mejlat dej direkt istället.
 
Jag ska inte bråka, men de bilder jag sett från Noctilux är inte direkt softa, men skärpedjupet är obefintligt. Det ser helt sjukt ut. Typ storformat-med-tilt, fast rakt...
 
timeUnit skrev:
Jag ska inte bråka, men de bilder jag sett från Noctilux är inte direkt softa, men skärpedjupet är obefintligt. Det ser helt sjukt ut. Typ storformat-med-tilt, fast rakt...

Kunde det bli "bättre" resultat med crop faktorn på 1.5? Nå denna 1.0:a är inte min likör pga prixet.

Canon hade ju en 0.95 också ...
 
Jo, man upplever nog det som mer "naturligt". Men visst, pris/prestanda på en Noct är ganska skevt. Om man vill ha Lecia så är ju en Summilux ett klart bättre val. En Canon 1.2 ännu bättre.

Men Torbjörn, saknar du inte din Zuiko 50/1.4? Jag saknar min. Fan vad schysst bokeh och skärpa! Grym glugg. Min Voigtländer Nokton 40/1.4 är helt annorlunda.
 
timeUnit skrev:
Jo, man upplever nog det som mer "naturligt". Men visst, pris/prestanda på en Noct är ganska skevt. Om man vill ha Lecia så är ju en Summilux ett klart bättre val. En Canon 1.2 ännu bättre.

Men Torbjörn, saknar du inte din Zuiko 50/1.4? Jag saknar min. Fan vad schysst bokeh och skärpa! Grym glugg. Min Voigtländer Nokton 40/1.4 är helt annorlunda.

Ja verkligen! Åtm då och då! Fick egentligen använda den för lite, eftersom jag fick hela paketet ifjol o bytte bort det ifjol också (OM2, OM4Ti, 17/28/35/50,85 o 100 mm). 50 mm var en absolut favorit av dessa!!! Den kunde man alltid lita på. Jag har kort jämfört bilder (10X15 bara, främst Neopan 1600 och Kodak BW400CN) mellan dessa objektiv och de CV som jag nu har. Liten skillnad i mina ögon ... ett undantag! CV 75 mm. Skarp som bara den, med speciellt Rollei R3, och kontrasterna, med speciellt Neopan 1600, är riktigt tilltalande. En positiv överraskning.

Att jag hittade OM systemet och just 50 mm 1.4 har jag de facto dig att tacka för! Jag såg dina bilder från Indien och från ett Café, om jag kommer rätt ihåg, och tänkte; den kameran och det objektivet vill jag ha! Så tack! OM systemet lärde mig mycket och 50 mm 1.4 gav många många trevliga minnen.
 
timeUnit skrev:
Jag ska inte bråka, men de bilder jag sett från Noctilux är inte direkt softa, men skärpedjupet är obefintligt. Det ser helt sjukt ut. Typ storformat-med-tilt, fast rakt...

Det är ju en smak och definitionssmak. Noctiluxen är klart bättre än Canon 50/1,2, men ändå soft. Inget man plåtar vad som helst med.

Canons 50/1,0 har lockat en del modefotografer med sitt magiskt korta skärpedjup. Men även den är rätt soft. 85/1,2 är bra mycket skarpare. Men det brukar ju telen vara.
 
1952 ...

Hittade faktiskt en 50 mm idag i Helsingfors!
Industar-22 50/3.5 från 1952.
Men den är ju för bra! Skarp o helt trevliga färger. OK bara ngr testbilder som studium denna regniga dag.

Direkt ut kameran denna lilla bild, som inte ger orginalet ngn rätt, men i alla fall.

Det är ganska roligt att pröva ett dylikt gammalt objektiv digitalt!
 

Bilagor

  • indu_1.jpg
    indu_1.jpg
    56.9 KB · Visningar: 53
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.