Kronbergs
Avslutat medlemskap
Det är verkligen ett ruskigt bra objektiv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan nog hålla med samt lägga till Sigmas 50/1,4.Om "snyggast" bokeh är detsamma som mjukast, så vinner Samyang 85/1,4 över i princip allt annat. I alla fall om vi inte räknar objektiv som är byggda för att vara så mjuka som möjligt, eftersom de då också saknar skärpa.
F/1,4 på D700: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Samyang_85/DSC_0335.jpg
Tillägg: Och några 20kkr behöver man inte lägga. 300 dollar kostar det;-)
För skärpedjupet så gäller ju, att om man jämför bilder med samma avbildningsskala, vilket väl är det naturliga, att man får samma skärpedjup med samma bländare oavsett brännvidd. Så ju större bländare ju mindre skärpedjup. Om man i stället jämför bilder tagna på samma avstånd får man förstås mindre skärpedjup ju längre brännvidd man använder.Vilket objektiv ger snyggast bokeh och så kort skärpedjup som möjligt?Det går ju inte hand i hand riktigt med snygg bokeh och kort skärpedjup.
...samt lägga till Sigmas 50/1,4.
Här är ett par från helgen 200 f2
Min favorit när det gäller bokeh.
Jerry
Kanonbilder. Men är inte bokeh den "runda" oskärpan i bilden, alltså inte "vanlig" DOF? Typ som lampor blir i bakgrunden med huvudmotivet skarpt? Eller är jag fel på det?
Bokeh är oskärpans karaktär, inte hur mycket oskärpa man får. Bilden på laman ovan till exempel, säger inte ett skvatt om bokehn eftersom bakgrunden är så utsmetad att karaktären inte kan utrönas. Därför är bokeh också ganska ointressant när skärpedjupet är extremt kort. Desto större betydelse har det när man vill separera sitt objekt från bakgrunden, när bakgrunden inte är särskilt oskarp.Kanonbilder. Men är inte bokeh den "runda" oskärpan i bilden, alltså inte "vanlig" DOF? Typ som lampor blir i bakgrunden med huvudmotivet skarpt? Eller är jag fel på det?
Bokeh är oskärpans karaktär, inte hur mycket oskärpa man får. Bilden på laman ovan till exempel, säger inte ett skvatt om bokehn eftersom bakgrunden är så utsmetad att karaktären inte kan utrönas. Därför är bokeh också ganska ointressant när skärpedjupet är extremt kort. Desto större betydelse har det när man vill separera sitt objekt från bakgrunden, när bakgrunden inte är särskilt oskarp.
"Bra bokeh" skulle jag vilja säga är när bakgrundsoskärpan inte tar uppmärksamheten från det som ligger i fokus. Här nedan ett exempel med relativt stor skärpedjup, där oskärpan är av sådan karaktär att man inte ens tänker på den.
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_0324.jpg
Bilden är tagen med Zeiss 35/2 vid f/2 på FF.
Enig med Tim. Har sett fler bilder från dig (Makten) tagna med D700 och Zeiss 35/2 och måste erkänna att jag är sugen på att skaffa en ZE 35/2 till min 5D... Lite rädd för manuell fokus bara, så vi får se. (Off topic, sorry.)
Enig med Tim. Har sett fler bilder från dig (Makten) tagna med D700 och Zeiss 35/2 och måste erkänna att jag är sugen på att skaffa en ZE 35/2 till min 5D... Lite rädd för manuell fokus bara, så vi får se. (Off topic, sorry.)
Jag finner inga bilder här på Fotosidan tagna med det objektivet, när jag går från produktsidan och kollar alltså.