Annons

Snygg kamera med bra macro till tjejen

Produkter
(logga in för att koppla)

dannemann79

Aktiv medlem
Hej!

Hennes födelsedag börjar närma sig och en kamera hade varit perfekt!

Hon fotograferade mycket innan hon träffade mig, men slutade i princip helt eftersom jag tar så "bra" bilder... lite synd tycker jag.

Hon gillar mycket att plåta macro.

Vilken kamera ska jag välja? Följande är av betydlese:

*Bildkvalitet
* Macro
* Priset (inte mer än 3000kr helst lägre)
* Kvällsbilder (hennes tidigare kamera var värdelös på detta och det var inte poppulärt)
* Design (den får inte vara ful)

Har kikat lite på:
Samsung S1050
Samsung NV7
Sony DSC-S800
Sony DSC-W80 (tycker att den var häftig i vit färg!)
Canon PowerShot A570 IS

Kommentarer och tipps på dessa eller andra kameror är mycket välkommna!

Mvh
/Daniel

Har funderat lite i de banorna men övergett det förslaget eftersom hon borde ha en liten kamera som enkelt kan följa med i handväskan...

imperator skrev:
Kompakt med bra makro? Ska dessutom ta bra kort på natten? Knepigt.

Bör väl inte vara så knepigt egentligen? Kompakter har ofta mkt bra macro enligt min erfarenhet, om de bara klarar skärpan. Mindre storlek på sensrorn ger mkt större skärpedjup än systemkameror och de flesta kompakterna har väldigt kort närgräns över hela zoomomfånget. Bra på nattbilder kan nog däremot vara knepigare eftersom det blir hög brusnivå med liten sensro, men inte omöjligt t.ex Fuji F20 är en kamera som har väldigt lågt brus...
Här är en länk till en bild tagen med den kameran i ISO 1600:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/f20/DSCF0035.JPG

Kanske är en sådan jag ska köpa? Några erfarenheter av den kameran? 6M pixel och 3x zoom är dock i dagens läge inte mycket...

dannemann79 skrev:
Bör väl inte vara så knepigt egentligen? Kompakter har ofta mkt bra macro enligt min erfarenhet, om de bara klarar skärpan. Mindre storlek på sensrorn ger mkt större skärpedjup än systemkameror och de flesta kompakterna har väldigt kort närgräns över hela zoomomfånget.

Ofta vill man väl ha KORT skärpedjup när man tar makrobilder, vilket är näst intill omöjligt med kompaktkameror.

cecber skrev:
Ofta vill man väl ha KORT skärpedjup när man tar makrobilder, vilket är näst intill omöjligt med kompaktkameror.
Nej, tvärtom. Det är oftast problem med att man får för kort skärpedjup vid makro så man måste blända ner och får då för långa tider.

matnyttige skrev:
Nej, tvärtom. Det är oftast problem med att man får för kort skärpedjup vid makro så man måste blända ner och får då för långa tider.

På en systemkamera i så fall! Skärpedjupet blir inte så kort på en kompakt. Det är väldigt svårt att få till de där behagliga, suddiga bakgrunderna med en kompaktkamera.

Vore det inte förresten väldigt konstigt om de speciella makroobjektiven hade så korta skärpedjup om det inte vore för att det är det man vill ha när man makrofotograferar? Varför skulle folk då ens köpa dessa objektiv? Om det vore bättre att ta makrobilder med en kompakt?

dannemann79 skrev:
Bör väl inte vara så knepigt egentligen? Kompakter har ofta mkt bra macro enligt min erfarenhet, om de bara klarar skärpan. Mindre storlek på sensrorn ger mkt större skärpedjup än systemkameror och de flesta kompakterna har väldigt kort närgräns över hela zoomomfånget. Bra på nattbilder kan nog däremot vara knepigare eftersom det blir hög brusnivå med liten sensro, men inte omöjligt t.ex Fuji F20 är en kamera som har väldigt lågt brus...
Här är en länk till en bild tagen med den kameran i ISO 1600:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/f20/DSCF0035.JPG

Kanske är en sådan jag ska köpa? Några erfarenheter av den kameran? 6M pixel och 3x zoom är dock i dagens läge inte mycket...

Det är en trevlig kamera, min dotter har en F30 så jag har provat en del. På minussidan finns det två saker. Den ena är att den ger en del blåa kanter vid skarpa kontraster. Inte så roligt alla gånger, men det är klart bättre än lila för då blir det riktigt fult. Går att rädda med lite handpåläggning ifall man vill.
Den andra är att den har inte helt manuellt programläge. Sånt är uppskattat om man vill ta nattbilder. Visserligen kan man ju exponeringskompensera men risken finns att man tappar stämningen när kameran försöker ljusa upp för mycket.

Edit:
3 x zoom är inte så mycket men 6Mpix räcker väldigt långt!

cecber skrev:
Vore det inte förresten väldigt konstigt om de speciella makroobjektiven hade så korta skärpedjup om det inte vore för att det är det man vill ha när man makrofotograferar? Varför skulle folk då ens köpa dessa objektiv? Om det vore bättre att ta makrobilder med en kompakt?
Ett makroobjektiv har inte kortare skärpedjup än ett vanligt objektiv under förutsättning att det gäller samma bländare och utsnitt man snackar om. Men ett makroobjektiv gör det möjligt att fokusera på nära motiv. Ju närmare ett motiv är ju mindre skärpedjup.

Att folk köper makroobjektiv till sin systemkamera är ju för att kunna ta närbilder antar jag. Men visst ger en kamera med större sensor möjlighet till mindre skärpedjup men när det gäller makro så är det skärpedjup på millimetrar man snackar om. Då är det korta skärpedjupet oftast problemet. Tänk bara vad många makrobilder det finns på tex fjärilar där vingarna ligger utanför fokus.

matnyttige skrev:

Att folk köper makroobjektiv till sin systemkamera är ju för att kunna ta närbilder antar jag. Men visst ger en kamera med större sensor möjlighet till mindre skärpedjup men när det gäller makro så är det skärpedjup på millimetrar man snackar om. Då är det korta skärpedjupet oftast problemet. Tänk bara vad många makrobilder det finns på tex fjärilar där vingarna ligger utanför fokus.

Ja, makroobjektiv är ju till för närbilder! Där är vi helt överens : ) Jag har själv ett makroobjektiv och använder hellre det än en kompaktkamera till närbilder alla dagar i veckan. Ser inga fördelar med kompaktkameran i detta fall. Jag har två kompaktkameror med kort närgräns och visst blir skärpan finfin med dem, men bakgrunderna går inte alls att få till. Och oftast vill man väl ha icke-störande bakgrunder till sina insekter och blommor? Och att närgränsen är så kort på kompakten är ju också ett problem eftersom man är tvungen att gå mycket närmre än man behöver med ett makroobjektiv.

Men vi börjar nog komma ganska långt ifrån ämnet nu... förlåt för det!

Den här tråden var inte tänkt för att skapa en diskusion kring huruvida macrobilder är bäst med system eller kompakt...

Jag tar gärna emot tipps på trevliga kompaktkameror om det är någon som har det! =)

dannemann79 skrev:
Den här tråden var inte tänkt för att skapa en diskusion kring huruvida macrobilder är bäst med system eller kompakt...

Jag tar gärna emot tipps på trevliga kompaktkameror om det är någon som har det! =)
Men det var ju en diskussion om "snygg kamera med bra macro". Vad är då bra macro? Och hur snygg är snygg eller vem smak ska man lyssna på?

matnyttige skrev:
Men det var ju en diskussion om "snygg kamera med bra macro". Vad är då bra macro? Och hur snygg är snygg eller vem smak ska man lyssna på?

Men inte angående systemkameror... Jag har redan en D200 med ett gäng objektiv och vet hur bra den är, passar dock inte i tjejens handväska... =)

matnyttige skrev:
Ett makroobjektiv har inte kortare skärpedjup än ett vanligt objektiv under förutsättning att det gäller samma bländare och utsnitt man snackar om. Men ett makroobjektiv gör det möjligt att fokusera på nära motiv. Ju närmare ett motiv är ju mindre skärpedjup.

Jag har samma närgräns på mitt macro som på mitt 50mm 1.8 och 18-70 men inte blir dom andra macro för det. Vill minnas att 18-70 till och med har ett par cm bättre närgräns.
Men det är sant att man måste blända ner ett par steg för det är sjukt svårt att få fokus där man vill med ett skärpedjup på en millimeter.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto