Annons

Snygg/bra bakgrund för bilfoto med modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall fotografera en (kvinlig) modell med min bil (Ford Mustang GT 2006) och har funderat lite på vad man skall göra det nånstans.

Har tyvärr inte tillgång till en tillräckligt stor studio för att kunna göra det i kontrollerad miljö, så lär få bli utomhus.

Men behöver tips om vad man skall leta efter för "bakgrunder" (kommer försöka köra med någorlunda kort skärpedjup för o lägga uppmärksamhet på modellen och bilen) för att en bra helhet i bilden!

Bilen i fråga är "Tungsten Grå", med silver stripes, så den är ganska neutral.

Så ös på med tips och idéer :)


/Jocce
 
perstromgren skrev:
Hur vore det med ingen alls, dvs bara himlen i bakgrunden?

Per.

Hm, jadu, men då får man fota från ganska låg vinkel, vilket kanske inte alltid är så smickrande från modellen.

Eller hur menar du?


/Jocce
 
Vatten är relativt neutralt.
En åker eller en äng är en möjlighet.
Likaså byggnader av olika slag; används flitigt av biltidningar...
Lycka till ! ( ...och hoppas att modellen är lika snygg som bilen ...:)
 
Om bilen är neutral - tänk tvärtom! Jag föreslår en hyfsat "graffitiserad" tegelvägg.
 
Misster skrev:
Vatten är relativt neutralt.
En åker eller en äng är en möjlighet.
Likaså byggnader av olika slag; används flitigt av biltidningar...
Lycka till ! ( ...och hoppas att modellen är lika snygg som bilen ...:)

Hm, ja, en äng eller åker är juh bra, dock tycker jag inte det passar bilen (är juh ingen traktor), men det där med vatten är juh bra, hur får man till det bra?

Jo, byggnader, men vilken sorts byggnader, typ tegelbyggnader bör väl kunna funka bra?


/Jocce
 
Jag skulle vilja se din mustang framför
en hög stenmur på lite lagom avstånd så muren blir suddig!
Det framhäver bil och modell.
 
JojjoGbg skrev:
Jag skulle vilja se din mustang framför
en hög stenmur på lite lagom avstånd så muren blir suddig!
Det framhäver bil och modell.

Ah, utveckla "stenmur"?

Gärna tips på ställen i sthlm där det kan tänkas finnas också :)


/Jocce
 
Nu har jag bara vart i Stockholm en gång....
Men jag tänkte mig en mur av modellen som finns vid slottet,med större stenar om du förstår vad jag menar!
 
Jocce skrev:
Hm, jadu, men då får man fota från ganska låg vinkel, vilket kanske inte alltid är så smickrande från modellen.

Eller hur menar du?

Leta upp en rejäl kulle, vattentornshöjd eller liknande, så kan du få himlen som bakgrund utan låga kamerapositioner.

Per.
 
madsochmarja skrev:
Ta med solnedgången i bakgrunden och några blixter till att lätta upp. Evt. gör en hdr bild

Hm, HDR bild med en m'nniska måste vara svårt, om man inte kör flera exponeingar från en Raw då såklart...


/Jocce
 
När man spränger för motorväg eller andra vägbyggen och vägen går genom klippformationer, så brukar den kvarvarande bergväggen vara lodrät, jämnt färgad (eller snyggt mönstrad beroende på sedimenteringen), och borrhålen syns ibland som vertikala streck efter sprängningen.

Hitta en sådan plats - eller ett stenbrott - och avvakta "rätt" ljus. Med lite flax och vädret resp väderstrecken på din sida så slipper du kanske ta med upplättningsblixtar också. Ta i vart fall med en vit reflektor - det kan behövas.

Tips: kolla Katarinabergets klippvägg nerifrån väg/kajkanten....

Grustag eller grusdepå är heller ingen dum ide. Högar med svart kol (värmeverk) funkar också. Hamnbakgrunder (helst med kranar) kan vara kul om man lyckas få oskärpa i bakgrunden. Skitiga industrier och bakgårdar funkar också.

Du hittar säkert nåt. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.