Annons

Snurra led-ljus till en boll

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
När jag letade batterier i städskrubben hittade jag mina led-ficklampor som jag köpt men aldrig använt. Vad kul, jag har ju sett folk som målar så fint med led-ficklampor och nu blev jag sugen på att göra detsamman. Att göra figurer verkade lite för svårt på första försöket så jag bestämde mig för att göra en ljusboll genom att knyta fast lampan i ett snöre och svinga den runt runt. Hur svårt kan det vara?
Det var det. Hur i hela friden får man lampan att snurra runt ett tänkt centrum?
Jag höll snöret i handen, svingade lampan runt runt och samtidigt vred jag mig runt runt tills jag gjort ett varv. Boll blev det inte. Kul mönster blev det, men inte nån ljusboll eftersom jag flyttade rotationscentrum i en liten cirkel runt mig.
Nytt försök. Nu försökte jag gå runt ett tänkt centrum och det blev bättre. Men nu fick jag ett annat problem. Gyroeffekten gjorde att lampans rotation allt eftersom jag snurrade runt gjorde att lampan hellre svingades i horisontalplanet hellre än lodrätt. F-n. Det här var svårare än jag trodde. Inte bara det, snöret höll inte för leken utan lampan gjorde en intressant parabel ut i landskapet. Tur att den inte slocknade så jag hade chans att hitta den i mörkret.
Min fråga är: Hur tusan snurrar man en led-lampa snyggast, utan att träffa sina egna fötter, linda upp snöret på fingrarna, kunna rotera hyffsat som en boll? För man håller väl i alla fall i snöret och snurrar den omkring sig eller hur? Best shot enligt nedan....
 

Bilagor

  • SG1L0932.jpg
    SG1L0932.jpg
    22.7 KB · Visningar: 951
Man kanske kan sätta fast en liten lampa i en uppochnedvänd cykels framhjul och låta det rotera medan man "styr" runt styret?
 
Jag har sett en hemsida, från England tror jag, där de visade hur man gjorde dessa. Om jag inte kommer ihåg helt fel så var det en länk från fotosidan...
 
Jag har testat själv en gång med ett baklyse till en cykel som jag fäste med en tyngd i änden av ett snöre. Det var svårt som tusan och det tunna snöret gav mig skavsår i fingrarna. Det har inte blivit fler test efter det.

Jag tror man ska försöka ha så lite vikt som möjligt i änden och ett snöre som är minst 3-4mm tjockt. Här är en byggbeskrivning som har lysdioder i änden och batterierna i andra änden.
http://www.flickr.com/photos/evilkitchen/sets/72157623746008502/

Här en film om orbs.
http://www.youtube.com/watch?v=asx13Ah_xpk
 
Senast ändrad:
En granne gjorde så här:

tog på sig en gummihuva, fettade in gummihuvan på utsidan, med silikon, lindade alla ledljusen runt gummihuvan, i flera varv, svårigheten var sedan att få av alla ledljusen, det gick efter flera försök, men då var han ganska medtagen ....
 
Jag har svårt att tänka mig att det kan bli bra utan någon form av ställning. Om man är ute efter en sfär så låter ett hjul som en bra ide.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.