Jag är skeptisk, men ska testa senare ikväll
. i1 Match kan ju också skapa v2-profiler, men även de blir felaktiga i Snow Leopard.
Nu har jag testat vidare ett par timmar idag. Det tar tid och är frustrerande eftersom det inte blir bra hur jag än gör.
Det jag testat är en XP kopplad till min Dell U2410 och en Macbook Pro kopplad till samma skärm. Båda anslutna via DVI-kabel.
Började med att profilera PC:n med Eye One Match 3.6.2. Fungerade direkt och gav en stor färgprofil som bör ligga nära Adobe RGB. Kollade sedan resultatet med Monitor validator och fick dE 0,6.
Tog mig sedan an DEll skärmen med Macbook Pro inkopplad istället.
Först blev det en liten färgprofil som är mindre än sRBG och med dE 11,3.
Provade då att göra en ny profil. Nu fick jag till en stor profil som ser ut som Adobe RGB. Fick nu dE 11,62. Testade sedan flera gånger och det blir ömsom en liten profil och ömsom en stor.
Tog till sist och profilerade Macbook Pro skärmen. Det blir en liten profil vilket ju är förväntat. Mindre än sRGB. Körde om detta 3 gånger och sista gången blev den största. Den fick dE på 1.2. Alltså godkänt.
För samtliga försök har jag kört samma inställningar i Eye One Match 3.
Jag kör med typ 2 profil och matrix som preferens, Väljer advanced mode och ser till att konstrast är ok och luminans ligger runt 120.
Väljer sedan preset RGB och 6300 kelvin.
All profilerna körda på samma sätt. De 2 första är Dell och de 2 sista Macbook Pro skärmen. Kan någon förklara vad som händer eller måste jag börja köra PC igen?