Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snow Leopard och Eye One Match 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Eye One Match 3 har inte varit kompatibel med Snow Leopard tidigare. Nu har det släppts en ny version där inte Profile Reminder poppar upp när man startar datorn och påminner om att den inte hittar en profil.
Nu blir jag inte mycket klokare för det, snarare tvärtom.
Först förstår jag inte riktigt konsekvenserna av brasklappen man lagt in om uppdateringen: Se nedan

"Version 3.6.3 supports Apple OSX v10.6 (Snow Leopard). Please be aware that this release of Eye-One Match is currently not able to create correct large ICC4 monitor profiles on the new Intel Macs. It is recommended to create only default monitor profiles on the Intel Macs until a new version of Eye-One Match will be released. This NOT a software issue but an OS issue; Snow Leopard versions OSX10.6 and OSX 10.6.1, do not support ICC version 4 profiles."

Jag har kört ett antal profileringar av både skärmen på min MBP och en extern Dell U2410.
Speciellt profilerna till Dellen spökar. Ibland får jag en en profil med en färgrymd lik den till MBP. Ibland en som är betydligt större.
 
Puffar frågan:
Är det någon som fått Eye One Match 3 att fungera ordentligt med Snow Leopard? Eller vet vad anmärkningen om version 3.6.3 betyder?
 
Puffar frågan:
Är det någon som fått Eye One Match 3 att fungera ordentligt med Snow Leopard? Eller vet vad anmärkningen om version 3.6.3 betyder?
Nej jag har googlat mig till döds och testat alla möjliga förslag till lösningar men alla profiler jag skapar med senaste Eye One Match 3 blir knasiga på min MB med Snow Leopard. Funkade perfekt i Leopard. Börjar bli riktigt irriterande nu - känner att jag inte borde uppgraderat till SL...
 
Nej jag har googlat mig till döds och testat alla möjliga förslag till lösningar men alla profiler jag skapar med senaste Eye One Match 3 blir knasiga på min MB med Snow Leopard. Funkade perfekt i Leopard. Börjar bli riktigt irriterande nu - känner att jag inte borde uppgraderat till SL...

Ja då är vi åtminstone 2 som sliter håret. Att vi inte är fler visar kanske på hur många som profilerar sin Mac?
 
När man Googlar hittar man en hel del personer som har samma problem, men ingen verkar ha någon lösning. Det verkar dock som Snow Leopard inte stöder ICC-profiler fullt ut (t.ex. inte version 4). Bara hoppas på att det kommer en fix i nästa uppdatering.
 
OM man läser på X-rites forum så är det inte bara Eye One match 3 som är drabbat. Också Color Munki gick inte att köra under SL. Det lär nyu vara fixat.
Verkar som X-rite och Apple inte har lirat ihop ordentligt.
Hoppas det kommer en Eye One Match 3.6.4 snart som fungerar.
 
Har precis testat en oberoende mjukvara som funkar med diverse olika hårdvarukalibratorer (inkl i1 Display 2). basICColor Display 4 heter den, på hemsidan står det att den ska vara kompatibel med Snow Leopard, men jag märkte ingen större skillnad mot i1 Match. Meny-highlights är fortfarande lila istället för blå, och färger är generellt konstiga. Gissar att problemet ligger helt hos Apple.
 
Har precis testat en oberoende mjukvara som funkar med diverse olika hårdvarukalibratorer (inkl i1 Display 2). basICColor Display 4 heter den, på hemsidan står det att den ska vara kompatibel med Snow Leopard, men jag märkte ingen större skillnad mot i1 Match. Meny-highlights är fortfarande lila istället för blå, och färger är generellt konstiga. Gissar att problemet ligger helt hos Apple.

Har du sett till att Basiccolor inte sparar profilen som en version 4-profil? Verkar som om 10.6 inte fungerar med sådana profiler.

Stefan
 
Har du sett till att Basiccolor inte sparar profilen som en version 4-profil? Verkar som om 10.6 inte fungerar med sådana profiler.

Stefan
Nej det har jag visserligen inte, men jag testade att göra en ICC4-profil med i1 Match och då blev det riktigt illa. Grafiken flimrade och vissa delar av GUI:et blev helsvart. Ska testa att göra en version 2 med basiccolor. Det finns dessutom jättemånga olika inställningar i basiccolor för olika typer av kalibrering, vet inte ens vad en bråkdel av dem gör, så jag körde på default-inställningarna :).
 
Det verkar genomgående för er att det är Macbook-modellerna som har problemet. Är det samma strul med de stationära?
Har inte uppgraderat till 10.6 än. :)
 
Jag har skickat en buggrapport till Apple angående detta, men har inte hört något från dem på några dagar. Jag bifogade bland annat två screenshots som kanske även passar i den här tråden.

Bild 1: Finder-fönstret verkar ha rätt highlightfärg, medan menyhighlights drar åt lila.

Bild 2: Använder Apples inbyggda färgväljare och satte 100% blått, använde sedan medföljande "Färgmätare" och mätte, och som man kan se är det inte alls 100% blått. Dessutom står det att färgmätaren använder Färg-LCD-profilen (vilken är den som är standard), när jag i själva verket kör resten av operativsystemet med min Eye One Match-skapade profil.
 

Bilagor

  • screen.jpg
    screen.jpg
    12.7 KB · Visningar: 384
  • screen2.jpg
    screen2.jpg
    18.8 KB · Visningar: 382
Är det någon som vet om skärmprofiler är kompatibla mellan OS X och Windows? Fick en idé om att installera Windows via Parallels på Macen och sedan profilera skärmen via Windows och därefter flytta över profilen till OS X och se om det hjälper. Kanske någon här rent av har testat?
 
Fick råd att vänta med Snow L

Köpte en 24" imac (utgående modell där skärmen fått bra press) för 14 dar sen. Säljaren skickade med SL men rekommendrerade mig att fortsätta köra på Leopard 10.5.6 ett halvår till - det brukar ta ett halvår innan omvärlden hinner i kapp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.