Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snittbild till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Blev det någon tull ? är du helt nöjd ?
Gick det bra med Paypal ?
Man blir ju sugen på att slå till...

Jag blev mycket nöjd och betalning via paypal är enkelt och snabbt. Har handlat på eBay och använt paypal många gånger...väldigt smidigt. Någon tull har jag inte betalat. Litet paket...nästan som ett brev...

/Janne

Beställde samma mattskiva för några dagar sedan, ska bli intressant att se vad den gör tillsammans med den gamla 500mm jag börjat använda.

Kan ingen som har skiva installerad kommentera AF samt exponering med skivan. Fungerar det inte alls, fungerar det delvis, eller funkar det helt perfekt?

Vore ju smutt om man slapp byra skiva varje gång man byter objektiv.

Jag kan meddela dig Peter att autofokusen fungerar som vanligt. Exponerar gör jag helst manuellt...men även med exponeringen inställd på program, tycker jag fungerar som önskat.

Hela finessen med en mattskiva med snittbild är ju ändå att vara utan autofokus och kunna använda äldre manuella objektiv.

Jag förstår att man ibland vill kunna använda sina superzoomar utan att byta innandöme i kameran...men lugn...det fungerar!

/Janne

cereus skrev:
Jag kan meddela dig Peter att autofokusen fungerar som vanligt. Exponerar gör jag helst manuellt...men även med exponeringen inställd på program, tycker jag fungerar som önskat.

Hela finessen med en mattskiva med snittbild är ju ändå att vara utan autofokus och kunna använda äldre manuella objektiv.

Jag förstår att man ibland vill kunna använda sina superzoomar utan att byta innandöme i kameran...men lugn...det fungerar!

/Janne
Tack för svaret även om jag blev lite stött av superzoomkommentaren.:) Äger ingen sådan men tycker det vore lite slöseri att inte använda objektiv som t.ex. FA* 85/1.4, FA* 24/2.0 t.ex. Visst kan man fokusera manuellt på dem, men jag tar gärna hjälp av autofokus när jag kan. Manuellt kör man när man av olika skäl behöver precis som att man kör olika exponeringsmetod, mätmetod, kompensation etc. Att behöva byta mattskiva för att kunna fota ett annat motiv (jag har bara ett K10 hos än så länge) känns lite omständigt, därav frågan.

Kanske läge att slänga iväg en beställning då.

Beställde ny mattskiva till K10d:n och monterade den för några dagar sedan. Använder snittbilden tillsamans med mitt 500mm, och det är lite pillrigt att få till focus men när det väl sitter där så blir det bra. Känns lite konstigt med diagonal snittbild, tyckte det var lättare att använda analoga kamerans vågräta snitt. Det är skivan från samma säljare som i första inlägget jag köpte. Det är tydligen en skiva som ursprungligen tillverkats för K1000 och sedan bearbetats för att få plats i K10d. Hugad kanske kan ge sig på en egen produktion? Bör inte vara så svårt med rätt utrustning.

Hur fungerar det då? Tja, har väl inget att klaga på alls. Det var jätteenkelt att byta skiva. Autofocusen fungerar perfekt. Inga kompositionsfält, men om man som jag flyttar focuspunkten så får man ju hjälp av den. Saknar inte alls linjerna. Jag kör sällan med automatik, men har testat tidsauto på en dansföreställning och märker varken försämring eller förbättring. Antagligen är det annars vid centrumvägd mätning just i centrum som det kan bli lite fel. Så är det ju tydligen med skivan från Katzeye optics, och antagligen är det samma med den här. Det enda som är lite problematiskt är när bländaren är mindre än 5,6 vilket lätt händer med extrema teleobjektiv, jag kör ju 500mm f4,5 och 1,4x converter. Då börjar det bli svårt med snittbilden, men det går fortfarande. Nu är det ett objektiv som saknar koppling mellan bländare och hus, så vill jag blända ner så blir det lurigt. Då får jag ställa focus först och blända ner sedan. Det vill till att man får lite tid på sig...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar