Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Snittbild till Pentax
- Trådstartare interpix
- Start datum
P-E Claesson
Aktiv medlem
Beställde samma mattskiva för några dagar sedan, ska bli intressant att se vad den gör tillsammans med den gamla 500mm jag börjat använda.
cereus
Avslutat medlemskap
Jag kan meddela dig Peter att autofokusen fungerar som vanligt. Exponerar gör jag helst manuellt...men även med exponeringen inställd på program, tycker jag fungerar som önskat.
Hela finessen med en mattskiva med snittbild är ju ändå att vara utan autofokus och kunna använda äldre manuella objektiv.
Jag förstår att man ibland vill kunna använda sina superzoomar utan att byta innandöme i kameran...men lugn...det fungerar!
/Janne
Hela finessen med en mattskiva med snittbild är ju ändå att vara utan autofokus och kunna använda äldre manuella objektiv.
Jag förstår att man ibland vill kunna använda sina superzoomar utan att byta innandöme i kameran...men lugn...det fungerar!
/Janne
quarc
Aktiv medlem
Tack för svaret även om jag blev lite stött av superzoomkommentaren. Äger ingen sådan men tycker det vore lite slöseri att inte använda objektiv som t.ex. FA* 85/1.4, FA* 24/2.0 t.ex. Visst kan man fokusera manuellt på dem, men jag tar gärna hjälp av autofokus när jag kan. Manuellt kör man när man av olika skäl behöver precis som att man kör olika exponeringsmetod, mätmetod, kompensation etc. Att behöva byta mattskiva för att kunna fota ett annat motiv (jag har bara ett K10 hos än så länge) känns lite omständigt, därav frågan.cereus skrev:
Jag kan meddela dig Peter att autofokusen fungerar som vanligt. Exponerar gör jag helst manuellt...men även med exponeringen inställd på program, tycker jag fungerar som önskat.
/Janne
Kanske läge att slänga iväg en beställning då.
P-E Claesson
Aktiv medlem
Beställde ny mattskiva till K10d:n och monterade den för några dagar sedan. Använder snittbilden tillsamans med mitt 500mm, och det är lite pillrigt att få till focus men när det väl sitter där så blir det bra. Känns lite konstigt med diagonal snittbild, tyckte det var lättare att använda analoga kamerans vågräta snitt. Det är skivan från samma säljare som i första inlägget jag köpte. Det är tydligen en skiva som ursprungligen tillverkats för K1000 och sedan bearbetats för att få plats i K10d. Hugad kanske kan ge sig på en egen produktion? Bör inte vara så svårt med rätt utrustning.
Hur fungerar det då? Tja, har väl inget att klaga på alls. Det var jätteenkelt att byta skiva. Autofocusen fungerar perfekt. Inga kompositionsfält, men om man som jag flyttar focuspunkten så får man ju hjälp av den. Saknar inte alls linjerna. Jag kör sällan med automatik, men har testat tidsauto på en dansföreställning och märker varken försämring eller förbättring. Antagligen är det annars vid centrumvägd mätning just i centrum som det kan bli lite fel. Så är det ju tydligen med skivan från Katzeye optics, och antagligen är det samma med den här. Det enda som är lite problematiskt är när bländaren är mindre än 5,6 vilket lätt händer med extrema teleobjektiv, jag kör ju 500mm f4,5 och 1,4x converter. Då börjar det bli svårt med snittbilden, men det går fortfarande. Nu är det ett objektiv som saknar koppling mellan bländare och hus, så vill jag blända ner så blir det lurigt. Då får jag ställa focus först och blända ner sedan. Det vill till att man får lite tid på sig...
Hur fungerar det då? Tja, har väl inget att klaga på alls. Det var jätteenkelt att byta skiva. Autofocusen fungerar perfekt. Inga kompositionsfält, men om man som jag flyttar focuspunkten så får man ju hjälp av den. Saknar inte alls linjerna. Jag kör sällan med automatik, men har testat tidsauto på en dansföreställning och märker varken försämring eller förbättring. Antagligen är det annars vid centrumvägd mätning just i centrum som det kan bli lite fel. Så är det ju tydligen med skivan från Katzeye optics, och antagligen är det samma med den här. Det enda som är lite problematiskt är när bländaren är mindre än 5,6 vilket lätt händer med extrema teleobjektiv, jag kör ju 500mm f4,5 och 1,4x converter. Då börjar det bli svårt med snittbilden, men det går fortfarande. Nu är det ett objektiv som saknar koppling mellan bländare och hus, så vill jag blända ner så blir det lurigt. Då får jag ställa focus först och blända ner sedan. Det vill till att man får lite tid på sig...