Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snittbild till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där ser ju riktigt intressant ut om det fungerar. Jag misstänker att autofokussensorn i mitten av bilden får problem, eller den kanske inte går via mattskivan? Om exponeringen blir aningen fel är ju det lätt att kompensera för. Om någon testar kan de väl rapportera resultatet.

Har du beställt? Jag blir allt lite sugen, men vill ogärna tappa autofokus. Fick inte klart för mig om AF fortfarande funkar.

Nej, men jag skulle gärna vilja ha en! Jag väntar nog till det finns lite mer feed back och ett DA 70/2.4 sår högst upp på önskelistan just nu.

En liten del av centrum i sökaren visar en bild bestående av två delar som blir förskjuten om fokus inte är rätt. Svårt att förklara på ett bra sätt men det underlättar att fokusera manuellt och speciellt i dåligt ljus.

Beställt

Hej!

Jag beställde en så jag försöker återkomma med lite feedback när den är kommen och testad...

Mvh,
Daniel

Det låter strålande. Då avvaktar jag testresultaten. Vill gärn veta om AF funkar samt om exponeringen blir hyfsat rätt, eler är lätt att kompensera.

Senast ändrad:
Det stämmer precis, visste inte att Katz också säljer snittbilden. Utmärkt om AF inte berörs heller!

Tämligen dyrt, åtminstone om man lägger på lite optioner... Dessutom för de pengarna är man nästan garanterad att fastna i tullen, och ytterligare 500 spänn att betala.

Nu får jag återigen avslöja min dåliga fotokunskaper med en dum fråga :) Hur kommer det sig att AF:en kan påverkas av mattskivan?

Punkk skrev:
Nu får jag återigen avslöja min dåliga fotokunskaper med en dum fråga :) Hur kommer det sig att AF:en kan påverkas av mattskivan?
Det beror på var AF sensorn sitter. Jag har för mig det finns lösningar där den sitter underspegeln och mäter genom spegeln, men då får den inte mycket ljus, så det tror jag inte man använder. Så troligen så tittar AF på skärpan på mattskivan. Om det då finns saker på mattskivan (som ett prisma) kan man ju tänka sig att den blir förvirrad. Jag kunde inte hitta någonstans att de sade vare sig bu eller bä gällade AF.

Skulle också kunna påverka ljusmätningen, och allra mest då spotmätning. Om det gör det eller inte har jag dock ingen aning om.

Gimbal skrev:
Skulle också kunna påverka ljusmätningen, och allra mest då spotmätning. Om det gör det eller inte har jag dock ingen aning om.
Har läst inlägg där folk påstår att spotmätning funkar bra. Men är ett fel bara konsekvent så är det ju enkelt att kompensera.

Snittbild och mikroraster

Jag har bytt ut min mattskiva på K10d mot en med snittbild och mikroraster. Eftersom jag mest använder manuella objektiv med fast brännvidd, är det underbart att kunna använda full öppning på ljusstarka objektiv och ändå ställa skärpan exakt där jag vill ha den. I mörka lokaler har det tidigare varit svårt att ställa skärpan med den ordinarie mattskivan...trots signalen från autofokusen.

/Janne

Re: Snittbild och mikroraster

cereus skrev:
Jag har bytt ut min mattskiva på K10d mot en med snittbild och mikroraster. Eftersom jag mest använder manuella objektiv med fast brännvidd, är det underbart att kunna använda full öppning på ljusstarka objektiv och ändå ställa skärpan exakt där jag vill ha den. I mörka lokaler har det tidigare varit svårt att ställa skärpan med den ordinarie mattskivan...trots signalen från autofokusen.

/Janne

Jan, vad har du för skiva nu ?
Var har du köpt den och vad kostar den ?
Mvh Kjell

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar