Annons

Snikmakrolösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddan S

Aktiv medlem
Funderar på en billig macrolösning till min D50, mest för att prova lite för att om intresset vaknar köpa något ordentligt framöver.

Om jag förstått saken rätt finns två alternativ om man inte vill köpa ett särskilt macroobjektiv.

1. Mellanringar/Bälg
2. Försättslinser

Mellanringar verkar bevara den optiska kvalitén men stjäl ljus och AF funkar ej?

Till en gammal manuell 135-kamera körde jag ett kit med tre mellanringar i olika storlek som kunde kombineras ihop med ett 135mm eller ett 50mm. Funkade perfekt även med tidsautomatik eftersom bländarläget fördes över.

Försättslinser känns lite mer "b" men det kanske är ok? Fungerar ljusmätning och AF ok med dylika?

Så nu funderar jag på lämplig sniklösning till något av följande objektiv: AF-S Nikkor 18-55, AF-S Nikkor 55-200 eller AF Nikkor 50/1,8. Kameran är alltså en D50.

Gärna i prisklassen 300-1000:-

Tänkbara motiv kan vara större insekter, blommor, små strandfynd eller kanske maträtter. Alltså motiv i storleksordningen 1-5 cm.

Kan någon reda ut vilka möjligheter som jag har och ungefär vilken kvalitét som en försättslins ger.

I manualen till 55-200 rekomenderar dom linserna 0, 1, 2, 3T, 4T. Mellanringar funkar tydligen inte till denna glugg.

/Fredrik
 
Ringar till femtian skulle jag slå till på. Det är en välfungerande kombination. Det ger dock kort arbetsavstånd och är inget för insekter.

För insekterna skulle du kanske kunna köpa billiga försättslinser till telezoomen som komplement. Jag tror inte det är värt att köpa Nikons fina försättslinser till den.

Eller så letar du efter ett beggat 90-/100-makro från någon tredjepartstillverkare. Det kanske går att hitta för en tusing om du har riktig tur.
 
Photax har Cosinas 100/3,5-makro för 1695 kr. Lite över din budget förvisso, men kanske värt att fundera på.
 
Soligors mellanringar bibehåller både ljusmätning och AF, svjv. dryga 1000-lappen för ett set. Kan du inte sträcka dig upp till det pris du får betala för Cosinan som Jim nämner skulle jag satsat på en sådan sats. Då kan du, som mest, få avbildningsskala på ca 1.36:1.

Billiga närbildslinser att testa på 55-200:n finns här. De ger nog vettig kvalitet om du bländar ner lite.
http://www.kaffebrus.com/
 
Tack för tipsen Jim! Jag har precis rotat fram min gamla favoritglugg Tokina SD 70-210 som har "macro" ner till 1:4 vid 210mm vad nu det betyder? Att något som är 4mm i verkligheten blir 1mm på filmen?

Nåväl förutom att i pricip inget automatiskt funkar på D50:an så blir det faktiskt skapliga bilder med den vid en snabbkoll. Men jag kommer inte riktigt så nära som jag önskar. Och så vore det förstås fint om ljusmätningen funkade...

Åhh vad jag blir nostalgisk, det är trots allt en jäkla skillnad på gamla "rediga" objektiv jämfört med dagens plast...

/Fredrik
 
Tack för svaren. Hur räknar man när det gäller försättslinser som tex är "1" eller "3". Hur vet jag hur stor yta som avbildas med en viss lins eller mellanring i kombination med ett visst objektiv?

/Fredrik
 
Jag är lite osäker på vad Nikons märkningar står för, men vet man antalet dioptrier på närbildslinsen räknar man såhär (om jag nu inte minns helt galet):

dioptrin * brännvidden i meter

En +4 på 200mm ger alltså:

4*0.2 = 0.8:1

10mm i verkligheten blir alltså 8mm på sensorn.

Detta är när objektivet är fokuserat på oändligheten och man kommer ytterligare en liten aning närmare genom fokuseringen på objektivet, men den skillnaden är ganska liten.

Med mellanringar tar du utdraget (längden på mellanringarna) delat med objektivets brännvidd så får du avbildningsskalan. 25mm mellanring på 50mm blir alltså 1:2, tex.

Någon får såklart gärna rätta mig om jag sitter här och ljuger nu. :)

Zoomar, framför allt med intern fokusering (och säkert en del andra objektiv åxå), kan dock reagera lite oberäkneligt med mellanringar.
 
Freddan S skrev:
Funderar på en billig macrolösning till min D50, mest för att prova lite för att om intresset vaknar köpa något ordentligt framöver.

Om jag förstått saken rätt finns två alternativ om man inte vill köpa ett särskilt macroobjektiv.

1. Mellanringar/Bälg
2. Försättslinser


Här är ett tredje alternativ:

3. Skaffa ett objektiv från en förstoringsapparat. Montera ihop det med ett sånt där skyddslock i plast som kamerahus brukar levereras med. Vips så har du optiska prestanda i klass med ett riktigt makroobjektiv. Ingen automatik visserligen, men fullt användbart ändå. Förstoringsoptiken kan sedan kombineras med mellanringar eller bälg.
 
Ulf's lösning fungerar utmärkt. Jag använde den lösning hela förra sommaren med enligt mig bra resultat för en "sniklösning". Kolla mina bilder på rovflugorna och skogsödlorna. Dom är tagna med ett förstoringsobjektiv (100mm) och bälg. Man får jobba med manuell ljusmätning och ställa in fokus nerbländat om man inte använder stativ. Det krävs lite tålamod och flera exponeringar med rörliga föremål men när skärpan ligger rätt så blir det bra. För blommor och statiska föremål så är det mycket enklare. Själv investerade jag i ett "riktigt" macro under vintern och hoppas på en bra vår och sommar. //Lars
 
Min snickarlösning nr 1 är ett Nikkor 35-70 zoomobjektiv monterad bakochfram till min D70 genom en adapterring typ Nikon BR-2A.
Testbild här:http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=402279&target=_blank
Snickarlösning nr 2, lika som din lösning 2 med försättslinser inköpta från http://www.kaffebrus.com
Testbild på ett ligusterblad i fullsize (ej kropp), endast storleksförändrad här nedan.
Jag tror bilden är tagen med 4X linsen på 18-70 kitobjektivet (Ø67mm)
 

Bilagor

  • liguster.jpg
    liguster.jpg
    54.5 KB · Visningar: 436
haha snackar ni snikmacro va?
no way.

jag tog ett papperrör som hade plastlock i båda ändarna (samma typ som man har ´planscher och sånt i) jag kapade pappersröret i olika längder och skar ut stora hål i plastlocken som matchade kamerahusets socket på ena locket och det omvända objektivet på den andra..

jätteenkelt.. det man ska tänka på att ljusläcker.. med det är lätt att undvika
 
harryett skrev:
haha snackar ni snikmacro va?
no way.

... det man ska tänka på att ljusläcker.. med det är lätt att undvika
Det man också skall tänka på att få in papperflisor och annat skit i kameran, resp. på sensorn...
Och, ja man snackar och snickrar snikmakro :D
Fel av mig, i hastigheten.
 
Senast ändrad:
Fred H skrev:
Det man också skall tänka på att få in papperflisor och annat skit i kameran, resp. på sensorn...
Och, ja man snackar och snickrar snikmakro :D
Fel av mig, i hastigheten.

jag plåtar analogt.. en stor fördel är faktiskt att man slipper den elendiga sensorn.. men det är knappast en bra ursäkt för att fota analogt.. en sdan finner du döremot om du läser min på min profilsida

(smygreklam för sig själv?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.