Erland, du får gärna förklara om du menar att det jag skrev är 100% fel eller kanske lite mindre fel än 100%? Var det bara SNI-koderna som defintion på verksamhetsrelaterade kostnader som du tycker var fel eller något annat?
Tyvärr har jag svårt att hitta stöd för min uppfattning efter mycket sökande på skatteverket.se och i mina referensböcker. De undviker frågan genom att endast tala om verksamhetsrelaterade kostnader, dvs inom definitionen från affärsideen och från SNI-koderna, jag var intresserad av utanför defintionen.
Så jag skickade dem en fråga för säkerhets skull.
Hittar inte heller de många nyheter jag läst i livet om skatteverkets uttalanden, rättsfall mm där Skatteverket inte har godkänt ett företags olika kostnader, just med motiveringen att det ligger utanför verksamheten. Det är därifrån jag fått uppfattningen.
Att SNI-koder självt och i sig själva utgöra definitionen av verksamhetsrelaterade kostnader hittar jag tex inte. Inte heller hittar jag att den verksamhetsbeskrivning man lämnar till skattteverket då man registerar företaget skulle göra det.
Men trots detta är jag säker på att om du drar av kostnader för en verksamhet som inte står med i någon av dem (tex luftballongflygning för en fotograf med motsvarande SNI-koder och verksamhetsbeskrivning eller om en journalist börjar renovera hus)
som man inte haft inkomster för, så kommer skatteverket taxera upp dig för dessa kostnader om du blir granskad. Dessa är inte vad företaget gör och kan därmed klassas som privata omkostnader. Om skatteverket har en chans att få in mera skatt, kan man räkna med att de tar den liksom...
Att ta med kostnader utanför verksamheten är ju ett sätt att undvika att betala skatt, så självklart har de synpunkter på det. Men som sagt, hittar ingen tydlig referens om detta. Inte heller står det så i Inkomstskattelagen (tex kap 9 och kap 16) och att hitta alla rättsfall hinner jag inte med idag.
https://lagen.nu/1999:1229
Ledsen om mitt inlägg lett till förvirring.
Så jag ändrar mig till att säga detta:
SNI-koder och verksamhetsbeskrivning skall du hålla uppdaterade och aktuella om du startar nya verksamheter du inte har inkomster för ännu, för att undvika problem.
SNI-koder används av skatteverket för att få fram statistik på inkomster utgifter och vilka kostnader olika branscher har. Dessa siffror används sedan av algoritmer där skatteverket tar fram deklarationer som ligger utanför genomsnittet och därmed kan vara värda att granska extra och fråga skattesubjektet om.
Men goda nyheter är att det fortfarande inte är förbjudet att göra dåliga affärer vilket är bra. I teorin borde det vara tillåtet att köpa en dyr fotoutrustning för att ta ett enda porträtt eller kanske ett produktfoto att lägga upp på företagets webbsite. Men jag har å andra sidan läst om att skatteverket inte tillät att avdrag för en inköpt dator för 6000:- för att den även kunde användas privat.