Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SNI-koder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ylva-Li

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller på att starta företag och sitter och kikar på blanketterna. Det finns en hel del SNI-koder som ska in.
Jag kommer jobba som porträttfotograf, djur, natur, bröllop, andra festligheter, dvs väldigt allmänt. (även redigering av bilder i photoshop, om det nu är av betydelse, såg nån kod om redigering men tror det var från vanlig filmrulle.) Även sälja lösa bilder vid intresse, såsom naturbilder och liknande. Kanske även ta frilans med press osv.
Vilka koder behöver jag då?

Tack på förhand!

Jag jobbar ungefär som du och har denna:
74201 Porträttfotoverksamhet
Omfattar: porträttfotografering för pass, skolor, bröllop o.d.

Jag jobbar ungefär som du och har denna:
74201 Porträttfotoverksamhet
Omfattar: porträttfotografering för pass, skolor, bröllop o.d.

Ja, kikade på den också. Men den innefattar ju inte djur (iofs hittade jag ingen alls där.) eller naturbilder, eller att sälja enskilda bilder som konstverk.
Om jag bara har en kod och något fattas, innebär det att jag i regel inte får sälja den tjänsten/varan?
74203 Frilansfotograferingsverksamhet verkade täcka en hel del.. Hm. Inte lätt det här. :)

Om jag bara har en kod och något fattas, innebär det att jag i regel inte får sälja den tjänsten/varan?
Nej, det finns inget yrkesförbud. SNI-koden är bara till för att den ekonomiska statistiken ska bli rätt, typ hur mycket tjänar en porträttfotograf i genomsnitt.

Nej, det finns inget yrkesförbud. SNI-koden är bara till för att den ekonomiska statistiken ska bli rätt, typ hur mycket tjänar en porträttfotograf i genomsnitt.

Aaaah! Jamendåså, då sätter jag koden på porträtt, är ju det jag kommer jobba mest som. (Djur och barn-porträtt typ.)
Jättetack!

(Den som tror att det bara är att klicka på en knapp för att fixa företag tror fel! :D En halv djungel det här ju.;) )

Erland, du får gärna förklara om du menar att det jag skrev är 100% fel eller kanske lite mindre fel än 100%? Var det bara SNI-koderna som defintion på verksamhetsrelaterade kostnader som du tycker var fel eller något annat?

Tyvärr har jag svårt att hitta stöd för min uppfattning efter mycket sökande på skatteverket.se och i mina referensböcker. De undviker frågan genom att endast tala om verksamhetsrelaterade kostnader, dvs inom definitionen från affärsideen och från SNI-koderna, jag var intresserad av utanför defintionen.

Så jag skickade dem en fråga för säkerhets skull.

Hittar inte heller de många nyheter jag läst i livet om skatteverkets uttalanden, rättsfall mm där Skatteverket inte har godkänt ett företags olika kostnader, just med motiveringen att det ligger utanför verksamheten. Det är därifrån jag fått uppfattningen.

Att SNI-koder självt och i sig själva utgöra definitionen av verksamhetsrelaterade kostnader hittar jag tex inte. Inte heller hittar jag att den verksamhetsbeskrivning man lämnar till skattteverket då man registerar företaget skulle göra det.

Men trots detta är jag säker på att om du drar av kostnader för en verksamhet som inte står med i någon av dem (tex luftballongflygning för en fotograf med motsvarande SNI-koder och verksamhetsbeskrivning eller om en journalist börjar renovera hus) som man inte haft inkomster för, så kommer skatteverket taxera upp dig för dessa kostnader om du blir granskad. Dessa är inte vad företaget gör och kan därmed klassas som privata omkostnader. Om skatteverket har en chans att få in mera skatt, kan man räkna med att de tar den liksom...

Att ta med kostnader utanför verksamheten är ju ett sätt att undvika att betala skatt, så självklart har de synpunkter på det. Men som sagt, hittar ingen tydlig referens om detta. Inte heller står det så i Inkomstskattelagen (tex kap 9 och kap 16) och att hitta alla rättsfall hinner jag inte med idag.

https://lagen.nu/1999:1229

Ledsen om mitt inlägg lett till förvirring.

Så jag ändrar mig till att säga detta: SNI-koder och verksamhetsbeskrivning skall du hålla uppdaterade och aktuella om du startar nya verksamheter du inte har inkomster för ännu, för att undvika problem.

SNI-koder används av skatteverket för att få fram statistik på inkomster utgifter och vilka kostnader olika branscher har. Dessa siffror används sedan av algoritmer där skatteverket tar fram deklarationer som ligger utanför genomsnittet och därmed kan vara värda att granska extra och fråga skattesubjektet om.

Men goda nyheter är att det fortfarande inte är förbjudet att göra dåliga affärer vilket är bra. I teorin borde det vara tillåtet att köpa en dyr fotoutrustning för att ta ett enda porträtt eller kanske ett produktfoto att lägga upp på företagets webbsite. Men jag har å andra sidan läst om att skatteverket inte tillät att avdrag för en inköpt dator för 6000:- för att den även kunde användas privat.

Men trots detta är jag säker på att om du drar av kostnader för en verksamhet som inte står med i någon av dem (tex luftballongflygning för en fotograf med motsvarande SNI-koder och verksamhetsbeskrivning eller om en journalist börjar renovera hus) som man inte haft inkomster för, så kommer skatteverket taxera upp dig för dessa kostnader om du blir granskad.
Om du försöker belasta företaget med kostnader som inte har med företagets verksamhet att göra så riskerar du att bli privat skattskyldig för detta.

Men detta har ingenting att göra med vilken SNI-kod man anger. Det enda Skatteverket bryr sig om är vilken verksamhet företaget faktiskt har, inte vilka SNI-koder man uppgett eller inte uppgett.

Om du försöker belasta företaget med kostnader som inte har med företagets verksamhet att göra så riskerar du att bli privat skattskyldig för detta.

Men detta har ingenting att göra med vilken SNI-kod man anger. Det enda Skatteverket bryr sig om är vilken verksamhet företaget faktiskt har, inte vilka SNI-koder man uppgett eller inte uppgett.

Så hur vet skatteverket då vad företagets verksamhet faktiskt är? Kan pizzabagaren köpa en luftballong?

Så hur vet skatteverket då vad företagets verksamhet faktiskt är? Kan pizzabagaren köpa en luftballong?

De följer pengarna - vad är det du får betalt för. Det är det relevanta. Om pizzabagaren säljer luftballonger, eller ordnar ballongflygningar, så fine. Man kan vara tandläkare som dessutom säljer hästtillbehör och ordnar golfresor. Det är vad man faktiskt får betalt för som är det centrala. Drar du av för saker för verksamhet där du inte kan peka på inkomster ... Då ligger du pyrt till vid en granskning.

Sedan är det de som har bevisbördan, att visa att utgifter du gör avdrag för sannolikt inte är kopplade till en verksamhet du bedrivit.

Jag har frågat skattehandläggare direkt, vid minst tre olika tillfällen och samtliga har i olika tonarter sagt att SNI-koderna inte styr vad man (till exempel) får göra avdrag för - det styrs av den verksamhet man har, vad man fakturerar för. Däremot vill de gärna att man försöker uppge så träffande SNI-koder man kan.

Själv är jag är frilansare sedan tio år. Jag fotograferar sport, TV-program, vanliga nyhetsbilder, porträtt, miljöbilder, konsertbilder, fotar event av alla upptänkliga slag åt privatpersoner eller företag plus att jag tar produktbilder av saker jag testar - och testbilder med kameror jag testar. Jag är samtidigt teknikjournalist, kan vid behov hoppa in som mer generell allmänjournalist, gör då och då en intervju, skriver ibland korta sportreferat. Plus, som sagt att jag testar it-prylar, konsumentprylar, kameror eller vad som kan tänkas dyka upp. Men jag testar inte bara prylar för tidningsartiklar, jag jobbar av och till med mer direkt systemtestning av programvaror och webblösningar åt företag. Vilket ofta spårar in på felsökning och problemlösning. Och jag extraknäcker ibland som it-support, servicetekniker och har hållit en rad sinsemellan mycket olika datakurser. Jag är av och till gästföreläsare både på Linköpings Universitet och på JMK här i Stockholm. För några år sedan var jag till och med handledare för några grupper av C-uppsatsskrivare där. Kurser ja, håller fotokurser också. Plus att jag korrekturläser och gör andra former av textgranskningar.

Jag kan hinna med 15 olika SNI-koder - före lunch ... :)

SNI-koder är ett svepande och allt annat än exakt system i första hand avsett att ge lite statistiskt underlag vad företagare arbetar med och hur mycket de tjänar på det. Visst skall man försöka se till att man har SNI-koder som så gott det går beskriver vad man sysslar med. Men som alla konsulter och frilansare vet så varierar arbetsuppgifter ganska friskt. Det vet skatteverket också.

Flera SNI-koder

Aaaah! Jamendåså, då sätter jag koden på porträtt, är ju det jag kommer jobba mest som. (Djur och barn-porträtt typ.)
Jättetack!

(Den som tror att det bara är att klicka på en knapp för att fixa företag tror fel! :D En halv djungel det här ju.;) )

Ylva, det är inget som hindrar dig från att ange flera SNI-koder för din verksamhet. Själv registrerade jag sju koder när jag registrerade firman i mars förra året.

Ylva, det är inget som hindrar dig från att ange flera SNI-koder för din verksamhet. Själv registrerade jag sju koder när jag registrerade firman i mars förra året.
Det kan man mycket väl göra, men det finns egentligen ingen anledning. En eller två SNI-koder som någorlunda täcker det man tror kommer att vara huvudverksamheten är nog vad statistikerna möjligen kan ha nytta av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar