Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sneda horisonter med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

carinlinnea

Aktiv medlem
Får alltid sneda bilder med min D70, trots att jag använder passmärkena i sökaren och bilden ter sig helt rak (i horisontalläge alltså) i sökaren. Har bett andra personer titta för säkerhets skull, och trots att kameran är rak, stativet likaså, blir det färdiga resultatet ALLTID något snett, alltså med sned horisonten eller liknande. Kan sensorn möjligen vara snedmonterad? Känner någon till detta fel? Har haft kameran sen våren -04, vanliga paket-gluggen sitter på.

Jag har läst om detta förrut. Kanske kan en sökning i forumet ge mer svar.

Oavsett vilket så är det inte helt otroligt att något kan vara snett och bilderna konstant blir sneda.

Kanske kunde du skicka upp ett exempel så vi kan se hur sneda bilderna blir. Olika personer har ju olika uppfattningar om vad som är snett... :)

//

Kontakta Nikon

Jag har haft samma problem, kontakta Nikon så fixar dom det. Tror det var något med sökaren som dom justerade med en bricka på en sidan eller nåt sånt, nu är den bra i alla fall!

// Alex

Måste vara ngt fel på din modell
min D70 funkar bra, kanske skall
du höra med Nikon om de inte kan kika på det där?

tack!

Efter en stunds sökande i forumet har jag fått indikationer på att problemet har uppträtt tidigare och att man fixar det i Väsby, synd att jag inte har nån garanti kvar. Men det ska bli väldigt skönt att få det fixat, lay out-killen på tidningen börjar bli lite trött på att fixa mina snea horisonter dagarna i ända...

Jag fick mitt bakfokus justerat gratis fast garantin gått ut. Tror inte att dom tar något betalt förutom frakten. Nikon service är schyssta. Men glöm inte garantisedeln ändå.

Inga fler sneda horisonter!

För den händelse någon är intresserad så störs jag och min D70 inte längre av sneda horisonter! Detta efter att jag lämnade den till Nikon i Upplands Väsby. Problemet var om jag fattade "Per" i verkstan rätt, att mattskivans plast hade krullat upp sig i ena kanten på nåt sätt, varvid kameran gav en svagt sned bild av verkligheten. Trots att garantin gått ut så fixade de problemet kostnadsfritt, och jag fick dessutom låna en D50 under tiden de behöll kameran, vilket bara tog ett par dar. Himla sjysst tycker,
Carin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar