Annons

Sne sensor på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Jag har under många år fotat analogt med en F90X och nästan aldrig haft problem med en sne horisont.
Men sedan jag började ta bilder med min D70 så började det bli en hel del sne horisonter, för trodde jag att det berodde på mig att jag tryckte ner hela kameran när jag tryckte ner.
Så jag började använda stativ till allt och det blev i och för sig lite bättre då. Men långt ifrån jättebra.

Så jag beslöt mig för att undersöka saken och det visade sig ganska fort att någonting måste vara snett inne i kameran, antingen sökaren eller CCD:n.

Är det någon annan här på forumet som erfarit liknade besvär med sin D70 och i så fall hur har det löst sig?

Mvh // Alex

Senast ändrad:
Japp det har jag

Daniel.l skrev:
Hej.

Jag har inte detta problem, Har du slagit på rutnätet och testat att fota enligt det?

Här är en bild som är tagen med kameran på stativ och självutlösare. Jag har linjerat linjerna på motivet mot sökarens underkant och grid.

Bilagor

• snett.jpg
    snett.jpg
    41.6 KB · Visningar: 363
Det är ju onekligen fel på kameran. Har du kollat de uppenbara mekaniska felkällorna? Det kan ju vara till exempel ett fäste till mattskivan som är paj, eller att spegeln släppt från sin ram.

I vilket fall som helst är det ju ett fall för garantin.

Ja något är det! När jag stället kamera och ett mtiv med vågräta linjet på en plan yta ser det snett ut i sökaren men bilresultatet blir rakt.
Då kan det väl inte vara CCD:n utan måste vara spegeln eller sökaren?

Jag får kontakta Nikon på måndag...

// Alex

Hmm... jag har upplevt detta också. Jag trodde, som du, att det berodde på användaren (=mig). Jag måste testa detta på samma sätt som dig. Låt mig veta vad Nikon säger.

Dags för en första service

Jag ska lämna den till Nikon imorgon, serviceteknikern lät inte särskilt förvånade när jag förklarade vad som var problemet så det kanske är vanligt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar